Jypeli 10
The simple game programming library
Jypeli.GameObjects.GameObjectBase luokkareferenssiabstract

Kaikille peliolioille yhteinen kantaluokka Lisää...

Luokan Jypeli.GameObjects.GameObjectBase luokkakaavio
Jypeli.Tagged Jypeli.Destroyable Jypeli.GameObject Jypeli.PhysicsStructure Jypeli.Assets.Explosion Jypeli.Assets.Weapon Jypeli.Effects.ParticleSystem Jypeli.HorizontalSpacer Jypeli.PhysicsObject Jypeli.PhysicsObject Jypeli.VerticalSpacer Jypeli.Widget

Julkiset jäsenfunktiot

virtual void Destroy ()
 Tuhoaa olion. Lisää...
 
void MoveTo (Vector location, double speed)
 Yrittää siirtyä annettuun paikkaan annetulla nopeudella. Lisää...
 
abstract void MoveTo (Vector location, double speed, Action doWhenArrived)
 Yrittää siirtyä annettuun paikkaan annetulla nopeudella. Laukaisee annetun aliohjelman, kun paikkaan on päästy. Lisää...
 
void OnAddedToGame ()
 Kutsutaan kun olio lisätään peliin. Lisää...
 
void OnRemoved ()
 Kutsutaan kun olio poistetaan pelistä. Lisää...
 
virtual void Update (Time time)
 Peliolion päivitys. Tätä kutsutaan, kun IsUpdated-ominaisuuden arvoksi on asetettu true ja olio on lisätty peliin. IsUpdated Lisää...
 

Suojatut jäsenfunktiot

 GameObjectBase ()
 Kaikille peliobjekteille yhteinen kantaluokka Lisää...
 
void OnDestroyed ()
 Kun olio tuhotaan Lisää...
 

Ominaisuudet

Angle AbsoluteAngle [getset]
 Olion absoluuttinen kulma maailmassa. Tämä on sama kuin Angle Lisää...
 
Vector AbsolutePosition [getset]
 Olion absoluuttinen paikka maailmassa. Tämä on sama kuin Position Lisää...
 
double AbsoluteX [getset]
 Olion paikan absoluttinen X-koordinaatti. Tämä on sama kuin X Lisää...
 
double AbsoluteY [getset]
 Olion paikan absoluttinen Y-koordinaatti. Tämä on sama kuin X Lisää...
 
abstract Angle Angle [getset]
 Olion kulma tai rintamasuunta. Nolla = osoittaa oikealle. Lisää...
 
abstract Animation Animation [getset]
 Animaatio. Voi olla null, jolloin piirretään vain väri. Lisää...
 
double Bottom [getset]
 Olion alareunan y-koordinaatti. Lisää...
 
virtual BrainBrain [getset]
 Olion aivot. Ks. Brain Lisää...
 
TimeSpan CreationTime [getprotected set]
 Olion luomisaika. Lisää...
 
Game Game [get]
 Peli. Lisää...
 
double Height [getset]
 Olion korkeus (Y-suunnassa, korkeimmassa kohdassa). Lisää...
 
Image Image [getset]
 Olion kuva. Voi olla null, jolloin piirretään vain väri. Lisää...
 
Angle InitialRelativeAngle [getset]
 
Vector InitialRelativePosition [getset]
 
bool IsDestroyed [getprivate set]
 Onko olio tuhottu. Lisää...
 
bool IsUpdated [getset]
 Tarvitseeko olio päivittämistä. Kun perit oman luokkasi tästä luokasta, aseta tämä arvoon true, kun luokan olio tarvitsee päivittämistä. Lisää...
 
Layer Layer [getset]
 Kerros, jolle peliolio on lisätty. Lisää...
 
double Left [getset]
 Olion vasemman reunan x-koordinaatti. Lisää...
 
TimeSpan Lifetime [get]
 Olion elinaika. Lasketaan siitä lähtien, kun olio luodaan. Lisää...
 
TimeSpan LifetimeLeft [getset]
 Olion jäljellä oleva elinaika. Lisää...
 
TimeSpan MaximumLifetime [getset]
 Olion suurin mahdollinen elinaika. Kun Lifetime on suurempi kuin tämä, olio kuolee. Lisää...
 
IGameObject Parent [getset]
 Olio, jonka lapsiolio tämä olio on. Jos null, olio ei ole minkään olion lapsiolio. Lisää...
 
virtual Vector Position [getset]
 Olion paikka. Jos olio on jonkun toisen peliolion lapsi, ks. myös (RelativePosition). Lisää...
 
Angle RelativeAngle [getset]
 Olion kulma suhteessa vanhempaan. Jos olio ei ole minkään toisen peliolion lapsiolio, tämä on sama kuin Angle. Lisää...
 
Angle RelativeAngleToMainParent [getset]
 Olion kulma suhteessa vanhimpaan vanhempaan. Jos olio ei ole minkään toisen peliolion lapsiolio, tämä on sama kuin Angle. Lisää...
 
double RelativeBottom [getset]
 Olion alareunan suhteellinen y-koordinaatti. Lisää...
 
double RelativeLeft [getset]
 Olion vasemman reunan suhteellinen x-koordinaatti. Lisää...
 
Vector RelativePosition [getset]
 Olion paikka suhteessa sen isäntäolioon. Lisää...
 
Vector RelativePositionToMainParent [getset]
 Sijainti suhteessa vanhimpaan vanhempaan Lisää...
 
double RelativeRight [getset]
 Olion oikean reunan suhteellinen x-koordinaatti. Lisää...
 
double RelativeTop [getset]
 Olion yläreunan suhteellinen y-koordinaatti. Lisää...
 
Vector RelativeUnitX [get]
 Olion koordinaatiston suhteellinen X-yksikkökantavektori. Lisää...
 
Vector RelativeUnitY [get]
 Olion koordinaatiston suhteellinen Y-yksikkökantavektori. Lisää...
 
double Right [getset]
 Olion oikean reunan x-koordinaatti. Lisää...
 
bool RotateImage [getset]
 Pyöritetäänkö kuvaa olion kulman mukana. Lisää...
 
abstract Vector Size [getset]
 Olion koko pelimaailmassa. Kertoo olion äärirajat, ei muotoa. Lisää...
 
object Tag [getset]
 Vapaasti asetettava muuttuja. Lisää...
 
double Top [getset]
 Olion yläreunan y-koordinaatti. Lisää...
 
Vector UnitX [get]
 Olion koordinaatiston X-yksikkökantavektori. Lisää...
 
Vector UnitY [get]
 Olion koordinaatiston Y-yksikkökantavektori. Lisää...
 
double Width [getset]
 Olion leveys (X-suunnassa, leveimmässä kohdassa). Lisää...
 
double X [getset]
 Olion paikan X-koordinaatti. Lisää...
 
double Y [getset]
 Olion paikan Y-koordinaatti. Lisää...
 
- Ominaisuudet inherited from Jypeli.Tagged
object Tag [getset]
 Olion tagi, voi olla mitä tahansa Lisää...
 
- Ominaisuudet inherited from Jypeli.Destroyable
bool IsDestroyed [get]
 Onko kappale tuhottu Lisää...
 

Tapahtumat

Action AddedToGame
 Tapahtuu, kun olio lisätään peliin. Lisää...
 
Action Destroyed
 Tapahtuu, kun olio tuhotaan. Lisää...
 
Action Removed
 Tapahtuu, kun olio poistetaan pelistä (tuhotaan tai ei). Lisää...
 
- Tapahtumat inherited from Jypeli.Destroyable
Action Destroyed
 Tapahtuu kun kappale tuhotaan Lisää...
 

Yksityiset attribuutit

Brain _brain = Brain.None
 
Layer _layer = null
 
TimeSpan _maxLifetime = TimeSpan.MaxValue
 
bool _rotateImage = true
 

Yksityiskohtainen selite

Kaikille peliolioille yhteinen kantaluokka

Määrittely tiedoston GameObjectBase.cs rivillä 10.

Rakentajien & purkajien dokumentaatio

◆ GameObjectBase()

Jypeli.GameObjects.GameObjectBase.GameObjectBase ( )
protected

Kaikille peliobjekteille yhteinen kantaluokka

Määrittely tiedoston GameObjectBase.cs rivillä 551.

Viittaukset Jypeli.GameObjects.GameObjectBase.CreationTime, Jypeli.Time.SinceStartOfGame, Jypeli.GameObjects.GameObjectBase.Tag ja Jypeli.Game.Time.

Jäsenfunktioiden dokumentaatio

◆ Destroy()

virtual void Jypeli.GameObjects.GameObjectBase.Destroy ( )
virtual

◆ MoveTo() [1/2]

void Jypeli.GameObjects.GameObjectBase.MoveTo ( Vector  location,
double  speed 
)

Yrittää siirtyä annettuun paikkaan annetulla nopeudella.

Parametrit
locationPaikka johon siirrytään
speedNopeus (paikkayksikköä sekunnissa) jolla liikutaan. Nopeus on maksiminopeus. Jos välissä on hitaampaa maastoa tai esteitä, liikkumisnopeus voi olla alle sen.

Määrittely tiedoston GameObjectBase.cs rivillä 582.

Viittaukset Jypeli.GameObjects.GameObjectBase.MoveTo().

◆ MoveTo() [2/2]

abstract void Jypeli.GameObjects.GameObjectBase.MoveTo ( Vector  location,
double  speed,
Action  doWhenArrived 
)
pure virtual

Yrittää siirtyä annettuun paikkaan annetulla nopeudella. Laukaisee annetun aliohjelman, kun paikkaan on päästy.

Parametrit
locationPaikka johon siirrytään
speedNopeus (paikkayksikköä sekunnissa) jolla liikutaan. Nopeus on maksiminopeus. Jos välissä on hitaampaa maastoa tai esteitä, liikkumisnopeus voi olla alle sen.
doWhenArrivedAliohjelma, joka ajetaan kun paikkaan on päästy. Voi olla null, jos ei haluta mitään aliohjelmaa.

Toteutettu luokassa Jypeli.GameObject ja Jypeli.PhysicsStructure.

Viitattu Jypeli.GameObjects.GameObjectBase.MoveTo().

◆ OnAddedToGame()

void Jypeli.GameObjects.GameObjectBase.OnAddedToGame ( )

Kutsutaan kun olio lisätään peliin.

Määrittely tiedoston GameObjectBase.cs rivillä 117.

Viittaukset Jypeli.GameObjects.GameObjectBase.AddedToGame ja Jypeli.Brain.AddToGameEvent().

◆ OnDestroyed()

void Jypeli.GameObjects.GameObjectBase.OnDestroyed ( )
protected

Kun olio tuhotaan

Määrittely tiedoston GameObjectBase.cs rivillä 150.

Viittaukset Jypeli.GameObjects.GameObjectBase.Destroyed.

Viitattu Jypeli.GameObjects.GameObjectBase.Destroy().

◆ OnRemoved()

void Jypeli.GameObjects.GameObjectBase.OnRemoved ( )

Kutsutaan kun olio poistetaan pelistä.

Määrittely tiedoston GameObjectBase.cs rivillä 131.

Viittaukset Jypeli.GameObjects.GameObjectBase.Removed.

◆ Update()

Jäsendatan dokumentaatio

◆ _brain

Brain Jypeli.GameObjects.GameObjectBase._brain = Brain.None
private

Määrittely tiedoston GameObjectBase.cs rivillä 13.

◆ _layer

Layer Jypeli.GameObjects.GameObjectBase._layer = null
private

Määrittely tiedoston GameObjectBase.cs rivillä 12.

◆ _maxLifetime

TimeSpan Jypeli.GameObjects.GameObjectBase._maxLifetime = TimeSpan.MaxValue
private

Määrittely tiedoston GameObjectBase.cs rivillä 14.

◆ _rotateImage

bool Jypeli.GameObjects.GameObjectBase._rotateImage = true
private

Määrittely tiedoston GameObjectBase.cs rivillä 15.

Ominaisuuksien dokumentaatio

◆ AbsoluteAngle

Angle Jypeli.GameObjects.GameObjectBase.AbsoluteAngle
getset

Olion absoluuttinen kulma maailmassa. Tämä on sama kuin Angle

Määrittely tiedoston GameObjectBase.cs rivillä 366.

◆ AbsolutePosition

Vector Jypeli.GameObjects.GameObjectBase.AbsolutePosition
getset

Olion absoluuttinen paikka maailmassa. Tämä on sama kuin Position

Määrittely tiedoston GameObjectBase.cs rivillä 356.

◆ AbsoluteX

double Jypeli.GameObjects.GameObjectBase.AbsoluteX
getset

Olion paikan absoluttinen X-koordinaatti. Tämä on sama kuin X

Määrittely tiedoston GameObjectBase.cs rivillä 478.

◆ AbsoluteY

double Jypeli.GameObjects.GameObjectBase.AbsoluteY
getset

Olion paikan absoluttinen Y-koordinaatti. Tämä on sama kuin X

Määrittely tiedoston GameObjectBase.cs rivillä 488.

◆ Angle

abstract Angle Jypeli.GameObjects.GameObjectBase.Angle
getset

Olion kulma tai rintamasuunta. Nolla = osoittaa oikealle.


Määrittely tiedoston GameObjectBase.cs rivillä 183.

◆ Animation

abstract Animation Jypeli.GameObjects.GameObjectBase.Animation
getset

Animaatio. Voi olla null, jolloin piirretään vain väri.

Määrittely tiedoston GameObjectBase.cs rivillä 529.

◆ Bottom

double Jypeli.GameObjects.GameObjectBase.Bottom
getset

◆ Brain

virtual Brain? Jypeli.GameObjects.GameObjectBase.Brain
getset

Olion aivot. Ks. Brain

Määrittely tiedoston GameObjectBase.cs rivillä 92.

◆ CreationTime

TimeSpan Jypeli.GameObjects.GameObjectBase.CreationTime
getprotected set

Olion luomisaika.

Määrittely tiedoston GameObjectBase.cs rivillä 188.

Viitattu Jypeli.GameObjects.GameObjectBase.GameObjectBase() ja Jypeli.Assets.Grenade.Update().

◆ Game

Game Jypeli.GameObjects.GameObjectBase.Game
get

◆ Height

◆ Image

◆ InitialRelativeAngle

Angle Jypeli.GameObjects.GameObjectBase.InitialRelativeAngle
getsetpackage

Määrittely tiedoston GameObjectBase.cs rivillä 251.

◆ InitialRelativePosition

Vector Jypeli.GameObjects.GameObjectBase.InitialRelativePosition
getsetpackage

Määrittely tiedoston GameObjectBase.cs rivillä 250.

◆ IsDestroyed

◆ IsUpdated

bool Jypeli.GameObjects.GameObjectBase.IsUpdated
getset

Tarvitseeko olio päivittämistä. Kun perit oman luokkasi tästä luokasta, aseta tämä arvoon true, kun luokan olio tarvitsee päivittämistä.

Jos tämä asetetaan arvoon

true

, olion Update-metodia kutsutaan säännöllisesti (noin 25 kertaa sekunnissa) sen jälkeen, kun olio on lisätty peliin.

Tämä ei ole oletuksena true, jotta vältetään pelin hidastuminen turhien päivityskutsujen takia. Jos esimerkiksi kenttä koostuu tuhansista seinäpalikoista, näiden kaikkien päivittäminen koko ajan olisi turhaa.

Määrittely tiedoston GameObjectBase.cs rivillä 70.

Viitattu Jypeli.Assets.Automobile.Automobile(), Jypeli.Assets.Explosion.Explosion(), Jypeli.Assets.Grenade.Grenade(), Jypeli.Effects.ParticleSystem.ParticleSystem(), PlatformCharacter.PlatformCharacter(), PlatformCharacter2.PlatformCharacter2(), Jypeli.GameObject.InitChildren(), Jypeli.GameObject.Oscillate() ja Jypeli.GameObject.OscillateAngle().

◆ Layer

Layer Jypeli.GameObjects.GameObjectBase.Layer
getset

◆ Left

double Jypeli.GameObjects.GameObjectBase.Left
getset

◆ Lifetime

TimeSpan Jypeli.GameObjects.GameObjectBase.Lifetime
get

Olion elinaika. Lasketaan siitä lähtien, kun olio luodaan.

Määrittely tiedoston GameObjectBase.cs rivillä 193.

Viitattu Jypeli.GameObjects.GameObjectBase.Update().

◆ LifetimeLeft

TimeSpan Jypeli.GameObjects.GameObjectBase.LifetimeLeft
getset

Olion jäljellä oleva elinaika.

Määrittely tiedoston GameObjectBase.cs rivillä 216.

◆ MaximumLifetime

TimeSpan Jypeli.GameObjects.GameObjectBase.MaximumLifetime
getset

Olion suurin mahdollinen elinaika. Kun Lifetime on suurempi kuin tämä, olio kuolee.

Määrittely tiedoston GameObjectBase.cs rivillä 202.

Viitattu Jypeli.GameObject.Destroy(), Jypeli.PhysicsStructure.ReallyDestroy(), Jypeli.Assets.Weapon.Shoot() ja Jypeli.GameObjects.GameObjectBase.Update().

◆ Parent

IGameObject Jypeli.GameObjects.GameObjectBase.Parent
getset

Olio, jonka lapsiolio tämä olio on. Jos null, olio ei ole minkään olion lapsiolio.

Määrittely tiedoston GameObjectBase.cs rivillä 54.

Viitattu Jypeli.Window.Close(), Jypeli.GameObject.GetMainParent(), Jypeli.GameObject.NotifyParentAboutChangedSizingAttributes() ja Jypeli.Assets.Weapon.ShootProjectile().

◆ Position

virtual Vector Jypeli.GameObjects.GameObjectBase.Position
getset

Olion paikka. Jos olio on jonkun toisen peliolion lapsi, ks. myös (RelativePosition).

Määrittely tiedoston GameObjectBase.cs rivillä 177.

◆ RelativeAngle

Angle Jypeli.GameObjects.GameObjectBase.RelativeAngle
getset

Olion kulma suhteessa vanhempaan. Jos olio ei ole minkään toisen peliolion lapsiolio, tämä on sama kuin Angle.

Määrittely tiedoston GameObjectBase.cs rivillä 308.

◆ RelativeAngleToMainParent

Angle Jypeli.GameObjects.GameObjectBase.RelativeAngleToMainParent
getset

Olion kulma suhteessa vanhimpaan vanhempaan. Jos olio ei ole minkään toisen peliolion lapsiolio, tämä on sama kuin Angle.

Määrittely tiedoston GameObjectBase.cs rivillä 329.

◆ RelativeBottom

double Jypeli.GameObjects.GameObjectBase.RelativeBottom
getset

Olion alareunan suhteellinen y-koordinaatti.

Määrittely tiedoston GameObjectBase.cs rivillä 438.

◆ RelativeLeft

double Jypeli.GameObjects.GameObjectBase.RelativeLeft
getset

Olion vasemman reunan suhteellinen x-koordinaatti.

Määrittely tiedoston GameObjectBase.cs rivillä 411.

Viitattu Jypeli.Widgets.Slider.GenMove() ja Jypeli.Widgets.Slider.UpdateValue().

◆ RelativePosition

Vector Jypeli.GameObjects.GameObjectBase.RelativePosition
getset

Olion paikka suhteessa sen isäntäolioon.

Määrittely tiedoston GameObjectBase.cs rivillä 256.

Viitattu Jypeli.Widgets.Slider.GenMove() ja Jypeli.Widgets.Slider.UpdateValue().

◆ RelativePositionToMainParent

Vector Jypeli.GameObjects.GameObjectBase.RelativePositionToMainParent
getset

Sijainti suhteessa vanhimpaan vanhempaan

Määrittely tiedoston GameObjectBase.cs rivillä 280.

◆ RelativeRight

double Jypeli.GameObjects.GameObjectBase.RelativeRight
getset

Olion oikean reunan suhteellinen x-koordinaatti.

Määrittely tiedoston GameObjectBase.cs rivillä 420.

Viitattu Jypeli.Widgets.Slider.GenMove().

◆ RelativeTop

double Jypeli.GameObjects.GameObjectBase.RelativeTop
getset

Olion yläreunan suhteellinen y-koordinaatti.

Määrittely tiedoston GameObjectBase.cs rivillä 429.

◆ RelativeUnitX

Vector Jypeli.GameObjects.GameObjectBase.RelativeUnitX
get

Olion koordinaatiston suhteellinen X-yksikkökantavektori.

Määrittely tiedoston GameObjectBase.cs rivillä 513.

◆ RelativeUnitY

Vector Jypeli.GameObjects.GameObjectBase.RelativeUnitY
get

Olion koordinaatiston suhteellinen Y-yksikkökantavektori.

Määrittely tiedoston GameObjectBase.cs rivillä 521.

◆ Right

double Jypeli.GameObjects.GameObjectBase.Right
getset

◆ RotateImage

bool Jypeli.GameObjects.GameObjectBase.RotateImage
getset

Pyöritetäänkö kuvaa olion kulman mukana.

Määrittely tiedoston GameObjectBase.cs rivillä 44.

◆ Size

abstract Vector Jypeli.GameObjects.GameObjectBase.Size
getset

Olion koko pelimaailmassa. Kertoo olion äärirajat, ei muotoa.

Määrittely tiedoston GameObjectBase.cs rivillä 172.

◆ Tag

object Jypeli.GameObjects.GameObjectBase.Tag
getset

Vapaasti asetettava muuttuja.

Tagia voi käyttää vaikkapa olion keräämien pisteiden tallettamiseen:

hahmo.Tag = 5;

Kun luet pisteitä, täytyy arvo muuntaa oikean tyyppiseksi kertomalla tyypin nimi suluissa:

int pisteitä = (int)hahmo.Tag;

Määrittely tiedoston GameObjectBase.cs rivillä 86.

Viitattu Jypeli.GameObjects.GameObjectBase.GameObjectBase(), Jypeli.MultiSelectWindow.MultiSelectWindow(), Jypeli.Mouse.GetButtonName() ja Jypeli.Game.GetObjectsAt().

◆ Top

◆ UnitX

Vector Jypeli.GameObjects.GameObjectBase.UnitX
get

Olion koordinaatiston X-yksikkökantavektori.

Määrittely tiedoston GameObjectBase.cs rivillä 497.

◆ UnitY

Vector Jypeli.GameObjects.GameObjectBase.UnitY
get

Olion koordinaatiston Y-yksikkökantavektori.

Määrittely tiedoston GameObjectBase.cs rivillä 505.

◆ Width

◆ X

◆ Y

Tapahtumien dokumentaatio

◆ AddedToGame

◆ Destroyed

Action Jypeli.GameObjects.GameObjectBase.Destroyed

Tapahtuu, kun olio tuhotaan.


Määrittely tiedoston GameObjectBase.cs rivillä 145.

Viitattu Jypeli.GameObjects.GameObjectBase.OnDestroyed().

◆ Removed


Dokumentaatio tälle luokalle luotiin seuraavasta tiedostosta: