Jypeli  5
The simple game programming library
Jypeli nimiavaruusreferenssi

Nimiavaruudet

namespace  Assets
 
namespace  Content
 
namespace  Controls
 
namespace  Effects
 
namespace  GameObjects
 
namespace  LevelEditor
 
namespace  Widgets
 
namespace  WP7
 

Luokat

class  AbstractMoverBrain
 Yleiset liikkumiseen tarkoitetut aivot. Lisää...
 
class  AbstractTileMap
 
struct  AnalogState
 Parametrit analogisen ohjauksen (hiiren tai ohjaustikun) tapahtumalle. Lisää...
 
struct  Angle
 Suuntakulma (rajoitettu -180 ja 180 asteen välille) asteina ja radiaaneina. Tietoja kulmasta: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Degree-Radian_Conversion.svg Lisää...
 
class  Animation
 Sarja kuvia, jotka vaihtuvat halutulla nopeudella. Yksi animaatio koostuu yhdestä tai useammasta kuvasta. Lisää...
 
class  AxleJoint
 Saranaliitos kahden olion välille. Lisää...
 
struct  BoundingRectangle
 Suorakaide Lisää...
 
class  Brain
 Aivoluokka peliolioille. Voidaan käyttää tekoälyn ja tilannekohtaisten toimintamallien luomiseen peliolioille, esimerkkinä tietokoneen ohjaamat viholliset. Lisää...
 
class  Camera
 Kamera. Määrittää mikä osa pelitasosta on kerralla näkyvissä. Lisää...
 
class  Canvas
 Piirtoalusta. Lisää...
 
struct  CollisionShapeParameters
 Törmäyskuvion laatuun vaikuttavat parametrit. Lisää...
 
struct  CollisionShapeQuality
 Kappaleen kuvion laatu törmäyksentunnistuksessa. Lisää...
 
struct  Color
 Väri. Lisää...
 
class  ColorTileMap
 Ruutukartta, jonka avulla olioita voidaan helposti asettaa tasavälein ruudukkoon. Ruutukartta koostuu kirjoitusmerkeistä (char), joihin voi liittää aliohjelman, joka luo merkkiä vastaavan olion. Lisää...
 
interface  CustomDrawable
 Rajapinta olioille, joilla on oma Draw-metodi. Lisää...
 
class  DataStorage
 
interface  DelayedDestroyable
 Rajapinta olioille, joiden tuhoaminen kestää seuraavaan päivitykseen. Lisää...
 
interface  Destroyable
 Rajapinta olioille, jotka ovat tuhottavissa. Lisää...
 
interface  Dimensional
 Olio jolla on reunat. Lisää...
 
interface  DimensionalRW
 Olio jolla on reunat joita voi muuttaa. Lisää...
 
struct  Direction
 Perussuunta tasossa. Lisää...
 
class  DoubleMeter
 Mittari, joka mittaa double-tyyppisiä arvoja. Sidottavissa näyttöihin, kuten ValueDisplay ja BarGauge. Lisää...
 
class  DoubleMeterAddOperation
 Tehtävä mittarin arvon kasvattamiselle. Lisää...
 
class  Ellipse
 Ympyrä. Lisää...
 
class  Factory
 
class  FileManager
 
class  FollowerBrain
 Aivot, joiden tehtävänä on laittaa omistajansa seuraamaan jotakin kohdetta. Lisää...
 
class  Font
 Fontti. Lisää...
 
class  Force
 
class  FrictionLogic
 Fysiikkalogiikkaluokka ylhäältä päin kuvattuihin peleihin, joissa tarvitaan kitkaa.
 
class  Game
 Peliluokka reaaliaikaisille peleille. Lisää...
 
class  GameObject
 Pelialueella liikkuva olio. Käytä fysiikkapeleissä PhysicsObject-olioita. Lisää...
 
interface  GameObjectContainer
 Rajapinta luokalle joka sisältää peliolioita. Lisää...
 
class  Graphics
 Contains graphics resources.
 
class  Grid
 
class  Heart
 Sydän. Lisää...
 
class  HorizontalLayout
 Asettelee widgetit riviin vaakasuunnassa. Lisää...
 
class  HorizontalSpacer
 
interface  IGameObject
 Yhteinen rajapinta kaikille peliolioille. Lisää...
 
interface  IGameObjectInternal
 Jypelin sisäiset metodit ja propertyt joihin käyttäjän ei tarvitse päästä käsiksi kuuluvat tähän luokkaan. Kaikki oliot jotka toteuttavat IGameObject-rajapinnan toteuttavat myös IGameObjectInternal-rajapinnan. Ota tämä huomioon jos aiot tehdä oman olion joka toteuttaa suoraan IGameObject(Internal)-rajapinnan. void UpdateObject(IGameObject obj) { ((IGameObjectInternal)obj).Update(); } Lisää...
 
interface  ILayout
 Rajapinta asettelijalle. Asettelija asettelee widgetin lapsioliot siten, että ne mahtuvat widgetin sisälle. Asettelija muuttaa lapsiolioiden kokoa sekä paikkaa. Asettelussa käytetään hyväksi lapsiolioiden ominaisuuksia PreferredSize, HorizontalSizing sekä VerticalSizing. Lisää...
 
class  Image
 Kuva. Lisää...
 
class  ImageBatch
 Draws images efficiently. Draw() calls should be made only between Begin() and End() calls. Other drawing operations can be done between Begin() and End().
 
struct  IndexTriangle
 Muotojen määrityksessä käytettävä kolmio. Lisää...
 
interface  INotifyList
 Lista, joka ilmoittaa muutoksistaan. Lisää...
 
class  IntMeter
 Mittari, joka mittaa int-tyyppisiä arvoja. Sidottavissa näyttöihin, kuten ValueDisplay ja BarGauge. Lisää...
 
class  IntMeterAddOperation
 Tehtävä mittarin arvon kasvattamiselle. Lisää...
 
class  IntPoint
 Piste kokonaislukuruudukossa. Lisää...
 
interface  IPhysicsObject
 Yhteinen rajapinta kaikille fysiikkaolioille. Lisää...
 
interface  IPhysicsObjectInternal
 Jypelin sisäiset metodit ja propertyt joihin käyttäjän ei tarvitse päästä käsiksi kuuluvat tähän luokkaan. Kaikki oliot jotka toteuttavat IPhysicsObject-rajapinnan toteuttavat myös IPhysicsObjectInternal-rajapinnan. Ota tämä huomioon jos aiot tehdä oman olion joka toteuttaa suoraan IPhysicsObject(Internal)-rajapinnan. void UpdateObject(IPhysics obj) { ((IPhysicsObjectInternal)obj).Update(); } Lisää...
 
class  IsolatedStorageManager
 
class  JypeliWindow
 
class  LabyrinthWandererBrain
 Aivot, jotka saavat omistajansa liikkumaan labyrinttimäisessä kentässä satunnaisesti edeten. Lisää...
 
class  Layer
 Kerros. Vastaa olioiden piirtämisestä. Lisää...
 
class  Level
 Pelikenttä, johon voi lisätä olioita. Kentällä voi myös olla reunat ja taustaväri tai taustakuva. Lisää...
 
class  LineBatch
 
class  ListHelpers
 Apufunktioita listojen ja muiden tietorakenteiden käyttöön. Lisää...
 
class  LoadState
 
class  MediaPlayer
 Mediasoitin, jolla voi soittaa musiikkikappaleita. Lisää...
 
class  Meter
 Mittari, joka mittaa erityyppisiä arvoja. Sidottavissa näyttöihin, kuten ValueDisplay ja BarGauge. Lisää...
 
class  ObjectHelper
 Apuluokka kaikille olioille Lisää...
 
class  ObjectLoadMethods
 
interface  Operation
 Käynnissä oleva tehtävä Lisää...
 
class  PhysicsGame
 Peli, jossa on fysiikan laskenta mukana. Peliin lisätyt Lisää...
 
class  PhysicsGameBase
 Kantaluokka fysiikkapeleille. Lisää...
 
class  PhysicsObject
 Peliolio, joka noudattaa fysiikkamoottorin määräämiä fysiikan lakeja. Voidaan kuitenkin myös laittaa noudattamaan lakeja valikoidusti. Lisää...
 
class  PhysicsStructure
 Rakenne, joka pitää fysiikkaoliot kiinteän matkan päässä toisistaan. Lisää...
 
class  PlatformWandererBrain
 Aivot, jotka laittavat omistajansa hortoilemaan tasohyppelytasoa edestakaisin. Lisää...
 
class  Polygon
 Monikulmio. Lisää...
 
class  RandomGen
 Satunnaisgeneraattori. Luo satunnaisia arvoja, mm. lukuja, vektoreita sekä kulmia. Lisää...
 
class  RandomMoverBrain
 Aivot, jotka laittavat omistajansa liikkumaan satunnaisesti eri suuntiin törmäyksissä ja tietyn ajan jälkeen. Lisää...
 
class  RaySegment
 Jana. Lisää...
 
class  Rectangle
 Suorakulmio. Lisää...
 
class  RegularPolygon
 Säännöllinen monikulmio.
 
class  Renderer
 Luokka, joka sisältää metodeita kuvioiden ja tekstuurien piirtämiseen 2D-tasossa. Lisää...
 
class  Resources
 A strongly-typed resource class, for looking up localized strings, etc.
 
class  ReturnHelper
 Apuluokka palautusarvoille. Lisää...
 
class  RoadMap
 Luo tien. Tie koostuu useasta pienemmästä "pätkästä". Lisää...
 
class  RowLayout
 Asettelee widgetit riveihin. TargetWidth määrittää kuinka leveä yhden rivin tulisi olla. Kun yksi rivi tulee täyteen, jatketaan seuraavalle riville. Lisää...
 
class  SaveAllFieldsAttribute
 
class  SaveAttribute
 
class  SaveState
 
struct  ScoreItem
 Nimi ja pisteet. Lisää...
 
class  ScoreList
 Parhaiden pisteiden lista. Lisää...
 
class  ScreenView
 Sisältää näytön leveyden ja korkeuden sekä reunojen koordinaatit. Y-koordinaatti kasvaa ylöspäin. Koordinaatteja ei voi muuttaa. Lisää...
 
class  Shape
 Kuvio. Lisää...
 
class  ShapeBatch
 Draws simple shapes efficiently. Draw() calls should be made only between Begin() and End() calls. Other drawing operations can be done between Begin() and End().
 
class  ShapeCache
 Sisältää valmiiksi lasketut kolmiot, joiden avulla piirtäminen on suoraviivaista. Lisää...
 
class  Sound
 
class  SoundEffect
 Ã„äniefekti. Yhdestä efektistä voi luoda CreateSound-metodilla monta ääntä (Sound), jotka voivat soida yhtäaikaa. Ääntä ei tarvitse kuitenkaan luoda itse, jos vain kutsuu Play-metodia. Lisää...
 
class  Star
 Tähti. Lisää...
 
class  StorageFile
 Tiedosto. Lisää...
 
class  StreamHelpers
 Apufunktioita virtojen käyttöön. Lisää...
 
class  StringHelpers
 
class  StringList
 Järjestetty lista merkkijonoja. Lisää...
 
class  Surface
 Tasainen tai epätasainen pinta. Lisää...
 
struct  Surfaces
 Kentän reunat. Lisää...
 
class  SynchronousList
 Synkroninen lista, eli lista joka päivittyy vasta kun sen Update-metodia kutsutaan. Jos listalle lisätään IUpdatable-rajapinnan toteuttavia olioita, kutsutaan myös niiden Update-metodeja samalla. Lisää...
 
interface  Tagged
 Rajapinta olioille, joilla on Tag-ominaisuus. Lisää...
 
class  TextureBitmap
 Tekstuuribittikartta muotojen luomiseen tekstuureista. Sisältää tekstuurin tiedot väritaulukkona.
 
class  TextureCoordinates
 
class  TileMap
 Ruutukartta, jonka avulla olioita voidaan helposti asettaa tasavälein ruudukkoon. Ruutukartta koostuu kirjoitusmerkeistä (char), joihin voi liittää aliohjelman, joka luo merkkiä vastaavan olion. Lisää...
 
struct  Time
 Sisältää tiedon ajasta, joka on kulunut pelin alusta ja viime päivityksestä. Lisää...
 
class  Timer
 Ajastin, joka voidaan asettaa laukaisemaan tapahtumia tietyin väliajoin. Lisää...
 
class  TopDownPhysicsGame
 Peli, johon voi lisätä pintoja, joiden päällä oliot voivat liukua. Peliin lisätyt Lisää...
 
class  Triangle
 Tasasivuinen kolmio. Lisää...
 
class  TypeHelper
 
struct  UnlimitedAngle
 Rajoittamaton kulma (asteina ja radiaaneina). Tietoja kulmasta: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Degree-Radian_Conversion.svg Lisää...
 
interface  Updatable
 Rajapinta päivittyville olioille. Lisää...
 
struct  Vector
 2D-vektori. Lisää...
 
class  VerticalLayout
 Asettelee widgetit päällekäin, järjestyksessä ylhäältä alas. Lisää...
 
class  VerticalSpacer
 
class  Waveform
 Aaltomuoto. Lisää...
 
class  Widget
 Käyttöliittymän komponentti. Lisää...
 
class  WindowsFileManager
 
class  WindowsLocation
 Usein käytettyjä polkuja Windowsissa. Lisää...
 
class  WindowsPhoneResources
 A strongly-typed resource class, for looking up localized strings, etc.
 
class  XBox360Resources
 A strongly-typed resource class, for looking up localized strings, etc.
 
class  XboxFileManager
 

Luettelotyypit

enum  Button {
  DPadUp = Buttons.DPadUp, DPadDown = Buttons.DPadDown, DPadLeft = Buttons.DPadLeft, DPadRight = Buttons.DPadRight,
  Start = Buttons.Start, Back = Buttons.Back, LeftStick = Buttons.LeftStick, RightStick = Buttons.RightStick,
  LeftShoulder = Buttons.LeftShoulder, RightShoulder = Buttons.RightShoulder, BigButton = Buttons.BigButton, A = Buttons.A,
  B = Buttons.B, X = Buttons.X, Y = Buttons.Y, RightTrigger = Buttons.RightTrigger,
  LeftTrigger = Buttons.LeftTrigger
}
 
enum  ButtonState {
  Irrelevant, Released, Pressed, Up,
  Down
}
 Napin (minkä tahansa) asento. Lisää...
 
enum  Key {
  None = Keys.None, Back = Keys.Back, Tab = Keys.Tab, Enter = Keys.Enter,
  Pause = Keys.Pause, CapsLock = Keys.CapsLock, Escape = Keys.Escape, Space = Keys.Space,
  PageUp = Keys.PageUp, PageDown = Keys.PageDown, End = Keys.End, Home = Keys.Home,
  Left = Keys.Left, Up = Keys.Up, Right = Keys.Right, Down = Keys.Down,
  PrintScreen = Keys.PrintScreen, Insert = Keys.Insert, Delete = Keys.Delete, D0 = Keys.D0,
  D1 = Keys.D1, D2 = Keys.D2, D3 = Keys.D3, D4 = Keys.D4,
  D5 = Keys.D5, D6 = Keys.D6, D7 = Keys.D7, D8 = Keys.D8,
  D9 = Keys.D9, A = Keys.A, B = Keys.B, C = Keys.C,
  D = Keys.D, E = Keys.E, F = Keys.F, G = Keys.G,
  H = Keys.H, I = Keys.I, J = Keys.J, K = Keys.K,
  L = Keys.L, M = Keys.M, N = Keys.N, O = Keys.O,
  P = Keys.P, Q = Keys.Q, R = Keys.R, S = Keys.S,
  T = Keys.T, U = Keys.U, V = Keys.V, W = Keys.W,
  X = Keys.X, Y = Keys.Y, Z = Keys.Z, NumPad0 = Keys.NumPad0,
  NumPad1 = Keys.NumPad1, NumPad2 = Keys.NumPad2, NumPad3 = Keys.NumPad3, NumPad4 = Keys.NumPad4,
  NumPad5 = Keys.NumPad5, NumPad6 = Keys.NumPad6, NumPad7 = Keys.NumPad7, NumPad8 = Keys.NumPad8,
  NumPad9 = Keys.NumPad9, Multiply = Keys.Multiply, Add = Keys.Add, Separator = Keys.Separator,
  Subtract = Keys.Subtract, Decimal = Keys.Decimal, Divide = Keys.Divide, F1 = Keys.F1,
  F2 = Keys.F2, F3 = Keys.F3, F4 = Keys.F4, F5 = Keys.F5,
  F6 = Keys.F6, F7 = Keys.F7, F8 = Keys.F8, F9 = Keys.F9,
  F10 = Keys.F10, F11 = Keys.F11, F12 = Keys.F12, F13 = Keys.F13,
  F14 = Keys.F14, F15 = Keys.F15, F16 = Keys.F16, F17 = Keys.F17,
  F18 = Keys.F18, F19 = Keys.F19, F20 = Keys.F20, F21 = Keys.F21,
  F22 = Keys.F22, F23 = Keys.F23, F24 = Keys.F24, NumLock = Keys.NumLock,
  Scroll = Keys.Scroll, LeftShift = Keys.LeftShift, RightShift = Keys.RightShift, LeftControl = Keys.LeftControl,
  RightControl = Keys.RightControl, LeftAlt = Keys.LeftAlt, RightAlt = Keys.RightAlt, OemTilde = Keys.OemTilde,
  OemQuotes = Keys.OemQuotes, Aring = Keys.OemCloseBrackets, Ouml = Keys.OemTilde, Auml = Keys.OemQuotes,
  OemPlus = Keys.OemPlus, LessOrGreater = Keys.OemBackslash, Period = Keys.OemPeriod, Comma = Keys.OemComma
}
 Näppäimistön näppäin. Lisää...
 
enum  MouseButton {
  None, Left, Right, Middle,
  XButton1, XButton2
}
 Hiiren napit. Lisää...
 
enum  Sizing { FixedSize, Expanding }
 Olion koon asettaminen asettelijan sisällä. Lisää...
 
enum  DrawOrder { Irrelevant, FirstToLast }
 Piirtojärjestys. Lisää...
 
enum  TriggerDirection { Up, Down, Irrelevant }
 Suunta mittarin muutokselle. Lisää...
 
enum  HorizontalAlignment { Center, Left, Right }
 Asemointi vaakasuunnassa. Lisää...
 
enum  VerticalAlignment { Center, Top, Bottom }
 Asemointi pystysuunnassa. Lisää...
 

Funktiot

delegate void CollisionHandler< O, T > (O collidingObject, T otherObject)
 Törmäystapahtumiin liitettävän metodin tyyppi. Törmäyksen käsittelevällä metodilla ei ole paluuarvoa ja se ottaa yhden Lisää...
 

Luettelotyyppien dokumentaatio

◆ Button

enum Button
strong
Luettelotyyppien arvot
DPadUp 
DPadDown 
DPadLeft 
DPadRight 
Start 

Start.

Back 

Back.

LeftStick 

Oikea tikku.

RightStick 

Vasen tikku.

LeftShoulder 

Vasen olkanappi.

RightShoulder 

Oikea olkanappi.

BigButton 
RightTrigger 

Oikea liipasin.

LeftTrigger 

Vasen liipasin.

Määrittely tiedoston Button.cs rivillä 34.

◆ ButtonState

enum ButtonState
strong

Napin (minkä tahansa) asento.

Luettelotyyppien arvot
Irrelevant 

Ei väliä.

Released 

Nappi nostetaan ylös.

Pressed 

Nappi painetaan alas.

Up 

Nappi on ylhäällä.

Down 

Nappi on alhaalla.

Määrittely tiedoston ButtonState.cs rivillä 37.

◆ DrawOrder

enum DrawOrder
strong

Piirtojärjestys.

Luettelotyyppien arvot
Irrelevant 

Piirtojärjestyksellä ei ole väliä. Oliot piirretään mahdollisimman tehokkaassa järjestyksessä. Tämä on oletus.

FirstToLast 

Oliot piirretään siinä järjestyksessä missä ne on lisätty peliin.

Määrittely tiedoston Layer.cs rivillä 18.

◆ HorizontalAlignment

enum HorizontalAlignment
strong

Asemointi vaakasuunnassa.

Luettelotyyppien arvot
Center 

Keskellä.

Left 

Vasemmassa reunassa.

Right 

Oikeassa reunassa.

Määrittely tiedoston View.cs rivillä 177.

◆ Key

enum Key
strong

Näppäimistön näppäin.

Luettelotyyppien arvot
None 
Back 
Tab 
Enter 
Pause 
CapsLock 
Escape 
Space 
PageUp 
PageDown 
End 
Home 
Left 
Up 
Right 
Down 
PrintScreen 
Insert 
Delete 
D0 
D1 
D2 
D3 
D4 
D5 
D6 
D7 
D8 
D9 
NumPad0 
NumPad1 
NumPad2 
NumPad3 
NumPad4 
NumPad5 
NumPad6 
NumPad7 
NumPad8 
NumPad9 
Multiply 
Add 
Separator 
Subtract 
Decimal 
Divide 
F1 
F2 
F3 
F4 
F5 
F6 
F7 
F8 
F9 
F10 
F11 
F12 
F13 
F14 
F15 
F16 
F17 
F18 
F19 
F20 
F21 
F22 
F23 
F24 
NumLock 
Scroll 
LeftShift 
RightShift 
LeftControl 
RightControl 
LeftAlt 
RightAlt 
OemTilde 
OemQuotes 
Aring 
Ouml 
Auml 
OemPlus 
LessOrGreater 
Period 
Comma 

Määrittely tiedoston Key.cs rivillä 37.

◆ MouseButton

enum MouseButton
strong

Hiiren napit.

Luettelotyyppien arvot
None 

Ei mikään nappi hiiressä.

Left 

Vasen nappi hiiressä.

Right 

Oikea nappi hiiressä.

Middle 

Keskimmäinen nappi hiiressä (rullan painallus).

XButton1 

Hiiren ensimmäinen erikoisnäppäin.

XButton2 

Hiiren toinen erikoisnäppäin.

Määrittely tiedoston MouseButton.cs rivillä 11.

◆ Sizing

enum Sizing
strong

Olion koon asettaminen asettelijan sisällä.

Luettelotyyppien arvot
FixedSize 

Olio ei kasva suuremmaksi kuin sen PreferredSize.

Expanding 

Olio käyttää kaiken vapaana olevan tilan ja kutistuu, jos tilaa ei ole tarpeeksi.

Määrittely tiedoston ILayout.cs rivillä 38.

◆ TriggerDirection

enum TriggerDirection
strong

Suunta mittarin muutokselle.

Luettelotyyppien arvot
Up 

Mittarin arvo kasvaa.

Down 

Mittarin arvo vähenee.

Irrelevant 

Ei väliä suunnalla (kasvaa tai vähenee).

Määrittely tiedoston Meter.cs rivillä 38.

◆ VerticalAlignment

enum VerticalAlignment
strong

Asemointi pystysuunnassa.

Luettelotyyppien arvot
Center 

Keskellä.

Top 

Yläreunassa.

Bottom 

Alareunassa.

Määrittely tiedoston View.cs rivillä 198.

Funktioiden dokumentaatio

◆ CollisionHandler< O, T >()

delegate void Jypeli.CollisionHandler< O, T > ( collidingObject,
otherObject 
)

Törmäystapahtumiin liitettävän metodin tyyppi. Törmäyksen käsittelevällä metodilla ei ole paluuarvoa ja se ottaa yhden

Collision-tyyppisen parametrin.

Tyyppien rajoitteet
O :IPhysicsObject 
T :IPhysicsObject