Jypeli  5
The simple game programming library
Camera luokkareferenssi

Kamera. Määrittää mikä osa pelitasosta on kerralla näkyvissä. Lisää...

Julkiset jäsenfunktiot

Vector ScreenToWorld (Vector point)
 Muuntaa annetun pisteen ruutukoordinaateista maailmankoordinaatteihin. Lisää...
 
Vector WorldToScreen (Vector point)
 Muuntaa annetun pisteen maailmankoordinaateista ruutukoordinaatteihin. Lisää...
 
Vector ScreenToWorld (Vector point, Layer layer)
 Muuntaa annetun pisteen ruutukoordinaateista maailmankoordinaatteihin ottaen huomioon oliokerroksen suhteellisen siirtymän. Lisää...
 
Vector WorldToScreen (Vector point, Layer layer)
 Muuntaa annetun pisteen maailmankoordinaateista ruutukoordinaatteihin ottaen huomioon oliokerroksen suhteellisen siirtymän. Lisää...
 
void Move (Vector v)
 Kohdistaa kameran. Lisää...
 
void Zoom (double zoom)
 Zoomaa. Lisää...
 
void Reset ()
 Resetoi kameran (keskittää, laittaa zoomin oletusarvoon ja lopettaa seuraamisen). Lisää...
 
void Follow (params GameObject[] gameobjects)
 Seuraa yhtä tai useampaa peliobjektia. Lisää...
 
void FollowX (params GameObject[] gameobjects)
 Seuraa jotakin peliobjektia X- eli vaakasuunnassa. Lisää...
 
void FollowY (params GameObject[] gameobjects)
 Seuraa jotakin peliobjektia Y- eli pystysuunnassa. Lisää...
 
void StopFollowing ()
 Lopettaa olio(iden) seuraamisen. Lisää...
 
void ZoomTo (Vector bottomLeft, Vector topRight)
 Zoomaa ja sijoittaa kameran niin, että parametreina annettua alue näkyy kokonaan ruudulla. Lisää...
 
void ZoomTo (BoundingRectangle rectangle)
 
void ZoomTo (BoundingRectangle rectangle, double borderSize)
 
void ZoomToAllObjects ()
 
void ZoomToAllObjects (double borderSize)
 Zoomaa ja sijoittaa kameran siten, että kaikki pelioliot ovat yhtäaikaa näkyvissä. Lisää...
 
void ZoomTo (double left, double bottom, double right, double top)
 Zoomaa ja sijoittaa kameran niin, että parametreina annettua alue näkyy kokonaan ruudulla. Lisää...
 
void ZoomToLevel ()
 Zoomaa ja keskittää kameran siten, että koko kenttä on näkyvissä kerralla. Lisää...
 
void ZoomToLevel (double borderSize)
 Zoomaa ja keskittää kameran siten, että koko kenttä on näkyvissä kerralla. Tällöin kamera ei seuraa mitään oliota. Lisää...
 

Julkiset attribuutit

Vector Position = Vector.Zero
 Kameran sijainti. Lisää...
 
Vector Velocity = Vector.Zero
 Kameran liikkumisnopeus. Lisää...
 

Ominaisuudet

double X [get, set]
 Kameran paikan X-koordinaatti. Lisää...
 
double Y [get, set]
 Kameran paikan Y-koordinaatti. Lisää...
 
double ZoomFactor [get, set]
 Kameran zoomauskerroin. Oletuksena 1.0. Mitä suurempi zoomauskerroin, sitä lähempänä kamera on (esim 2.0 on 2 x lähempänä) ja toisinpäin. Lisää...
 
bool StayInLevel [get, set]
 Jos tosi, kamera ei mene koskaan kentän ulkopuolelle. Lisää...
 
GameObject FollowedObject [get, set]
 Olio, jota kamera seuraa. Jos null, mitään oliota ei seurata. Lisää...
 
bool FollowsX [get, set]
 Seurataanko oliota (FollowedObject) x- eli vaakasuunnassa. Lisää...
 
bool FollowsY [get, set]
 Seurataanko oliota (FollowedObject) y- eli pystysuunnassa. Lisää...
 
Vector FollowOffset [get, set]
 Jos kamera seuraa oliota, tällä voi säätää missä kohtaa ruutua pelaaja näkyy. Toisin sanoen ruutukoordinaateissa kerrotaan, kuinka kaukana ruudun keskustasta seurattava olio näkyy. Lisää...
 
double FollowXMargin [get, set]
 Jos kamera seuraa useita olioita, tällä voi säätää kuinka paljon vasempaan ja oikeaan reunaan jätetään tyhjää tilaa. Lisää...
 
double FollowYMargin [get, set]
 Jos kamera seuraa useita olioita, tällä voi säätää kuinka paljon ylä- ja alareunaan jätetään tyhjää tilaa. Lisää...
 

Yksityiskohtainen selite

Kamera. Määrittää mikä osa pelitasosta on kerralla näkyvissä.

Määrittely tiedoston Camera.cs rivillä 42.

Jäsenfunktioiden dokumentaatio

◆ Follow()

void Follow ( params GameObject []  gameobjects)

Seuraa yhtä tai useampaa peliobjektia.

Parametrit
gameobjectsSeurattavat peliobjektit.

Määrittely tiedoston Camera.cs rivillä 245.

◆ FollowX()

void FollowX ( params GameObject []  gameobjects)

Seuraa jotakin peliobjektia X- eli vaakasuunnassa.

Parametrit
gameobjectsSeurattavat peliobjektit.

Määrittely tiedoston Camera.cs rivillä 266.

◆ FollowY()

void FollowY ( params GameObject []  gameobjects)

Seuraa jotakin peliobjektia Y- eli pystysuunnassa.

Parametrit
gameobjectsSeurattavat peliobjektit.

Määrittely tiedoston Camera.cs rivillä 277.

◆ Move()

void Move ( Vector  v)

Kohdistaa kameran.

Parametrit
vKoordinaatti vektorina johon kamera kohdistetaan.

Määrittely tiedoston Camera.cs rivillä 213.

◆ Reset()

void Reset ( )

Resetoi kameran (keskittää, laittaa zoomin oletusarvoon ja lopettaa seuraamisen).

Määrittely tiedoston Camera.cs rivillä 233.

◆ ScreenToWorld() [1/2]

Vector ScreenToWorld ( Vector  point)

Muuntaa annetun pisteen ruutukoordinaateista maailmankoordinaatteihin.

Määrittely tiedoston Camera.cs rivillä 168.

◆ ScreenToWorld() [2/2]

Vector ScreenToWorld ( Vector  point,
Layer  layer 
)

Muuntaa annetun pisteen ruutukoordinaateista maailmankoordinaatteihin ottaen huomioon oliokerroksen suhteellisen siirtymän.

Määrittely tiedoston Camera.cs rivillä 185.

◆ StopFollowing()

void StopFollowing ( )

Lopettaa olio(iden) seuraamisen.

Määrittely tiedoston Camera.cs rivillä 287.

◆ WorldToScreen() [1/2]

Vector WorldToScreen ( Vector  point)

Muuntaa annetun pisteen maailmankoordinaateista ruutukoordinaatteihin.

Määrittely tiedoston Camera.cs rivillä 176.

◆ WorldToScreen() [2/2]

Vector WorldToScreen ( Vector  point,
Layer  layer 
)

Muuntaa annetun pisteen maailmankoordinaateista ruutukoordinaatteihin ottaen huomioon oliokerroksen suhteellisen siirtymän.

Määrittely tiedoston Camera.cs rivillä 199.

◆ Zoom()

void Zoom ( double  zoom)

Zoomaa.

Parametrit
zoomZoomauskerroin. Ykköstä suurempi (esim. 1.5) lähentää ja ykköstä pienempi (esim. 0.5) zoomaa kauemmas.

Määrittely tiedoston Camera.cs rivillä 225.

◆ ZoomTo() [1/4]

void ZoomTo ( Vector  bottomLeft,
Vector  topRight 
)

Zoomaa ja sijoittaa kameran niin, että parametreina annettua alue näkyy kokonaan ruudulla.

Parametrit
bottomLeftAlueen vasen alanurkka.
topRightAlueen oikea ylänurkka.

Määrittely tiedoston Camera.cs rivillä 316.

◆ ZoomTo() [2/4]

void ZoomTo ( BoundingRectangle  rectangle)

Määrittely tiedoston Camera.cs rivillä 321.

◆ ZoomTo() [3/4]

void ZoomTo ( BoundingRectangle  rectangle,
double  borderSize 
)

Määrittely tiedoston Camera.cs rivillä 326.

◆ ZoomTo() [4/4]

void ZoomTo ( double  left,
double  bottom,
double  right,
double  top 
)

Zoomaa ja sijoittaa kameran niin, että parametreina annettua alue näkyy kokonaan ruudulla.

Parametrit
leftAlueen vasemman reunan x-koordinaatti.
bottomAlueen alareunan y-koordinaatti.
rightAlueen oikean reunan x-koordinaatti.
topAlueen yläreunan y-koordinaatti.

Määrittely tiedoston Camera.cs rivillä 359.

◆ ZoomToAllObjects() [1/2]

void ZoomToAllObjects ( )

Määrittely tiedoston Camera.cs rivillä 331.

◆ ZoomToAllObjects() [2/2]

void ZoomToAllObjects ( double  borderSize)

Zoomaa ja sijoittaa kameran siten, että kaikki pelioliot ovat yhtäaikaa näkyvissä.

Parametrit
borderSizeReunalle jätettävä tila (jos negatiivinen, niin osa kentästä jää piiloon).

Määrittely tiedoston Camera.cs rivillä 340.

◆ ZoomToLevel() [1/2]

void ZoomToLevel ( )

Zoomaa ja keskittää kameran siten, että koko kenttä on näkyvissä kerralla.

Määrittely tiedoston Camera.cs rivillä 382.

◆ ZoomToLevel() [2/2]

void ZoomToLevel ( double  borderSize)

Zoomaa ja keskittää kameran siten, että koko kenttä on näkyvissä kerralla. Tällöin kamera ei seuraa mitään oliota.

Parametrit
borderSizeReunalle jätettävä tila (jos negatiivinen, niin osa kentästä jää piiloon).

Määrittely tiedoston Camera.cs rivillä 391.

Jäsendatan dokumentaatio

◆ Position

Vector Position = Vector.Zero

Kameran sijainti.

Määrittely tiedoston Camera.cs rivillä 56.

◆ Velocity

Vector Velocity = Vector.Zero

Kameran liikkumisnopeus.

Määrittely tiedoston Camera.cs rivillä 62.

Ominaisuuksien dokumentaatio

◆ FollowedObject

GameObject FollowedObject
getset

Olio, jota kamera seuraa. Jos null, mitään oliota ei seurata.

Määrittely tiedoston Camera.cs rivillä 116.

◆ FollowOffset

Vector FollowOffset
getset

Jos kamera seuraa oliota, tällä voi säätää missä kohtaa ruutua pelaaja näkyy. Toisin sanoen ruutukoordinaateissa kerrotaan, kuinka kaukana ruudun keskustasta seurattava olio näkyy.

Pelaajan näyttäminen ruudun alareunassa, vaakasuunnassa keskellä:

Camera.Follow( pelaaja );
Camera.FollowOffset = new Vector( 0, Screen.Height * 0.4 );

Määrittely tiedoston Camera.cs rivillä 141.

◆ FollowsX

bool FollowsX
getset

Seurataanko oliota (FollowedObject) x- eli vaakasuunnassa.

Määrittely tiedoston Camera.cs rivillä 121.

◆ FollowsY

bool FollowsY
getset

Seurataanko oliota (FollowedObject) y- eli pystysuunnassa.

Määrittely tiedoston Camera.cs rivillä 126.

◆ FollowXMargin

double FollowXMargin
getset

Jos kamera seuraa useita olioita, tällä voi säätää kuinka paljon vasempaan ja oikeaan reunaan jätetään tyhjää tilaa.

Määrittely tiedoston Camera.cs rivillä 147.

◆ FollowYMargin

double FollowYMargin
getset

Jos kamera seuraa useita olioita, tällä voi säätää kuinka paljon ylä- ja alareunaan jätetään tyhjää tilaa.

Määrittely tiedoston Camera.cs rivillä 153.

◆ StayInLevel

bool StayInLevel
getset

Jos tosi, kamera ei mene koskaan kentän ulkopuolelle.

Määrittely tiedoston Camera.cs rivillä 108.

◆ X

double X
getset

Kameran paikan X-koordinaatti.

Määrittely tiedoston Camera.cs rivillä 68.

◆ Y

double Y
getset

Kameran paikan Y-koordinaatti.

Määrittely tiedoston Camera.cs rivillä 83.

◆ ZoomFactor

double ZoomFactor
getset

Kameran zoomauskerroin. Oletuksena 1.0. Mitä suurempi zoomauskerroin, sitä lähempänä kamera on (esim 2.0 on 2 x lähempänä) ja toisinpäin.

Määrittely tiedoston Camera.cs rivillä 99.


Dokumentaatio tälle luokalle luotiin seuraavasta tiedostosta: