Jypeli  5
The simple game programming library
Game luokkareferenssi

Peliluokka reaaliaikaisille peleille. Lisää...

Luokan Game luokkakaavio
ControlContexted GameObjectContainer PhysicsGameBase PhysicsGame TopDownPhysicsGame

Luokat

class  CustomEventHandler
 Vapaamuotoinen tapahtumankäsittelijä. Lisää...
 

Julkiset jäsenfunktiot

CustomEventHandler AddCustomHandler (Func< bool > condition, Action handler)
 Lisää vapaamuotoisen tapahtumankäsittelijän. Lisää...
 
CustomEventHandler AddCustomHandler< T > (T obj, Predicate< T > condition, Action< T > handler)
 Lisää vapaamuotoisen tapahtumankäsittelijän. Lisää...
 
CustomEventHandler AddCustomHandler< T1, T2 > (T1 obj1, T2 obj2, Func< T1, T2, bool > condition, Action< T1, T2 > handler)
 Lisää vapaamuotoisen tapahtumankäsittelijän. Lisää...
 
CustomEventHandler AddCustomHandler< T1, T2, T3 > (T1 obj1, T2 obj2, T3 obj3, Func< T1, T2, T3, bool > condition, Action< T1, T2, T3 > handler)
 Lisää vapaamuotoisen tapahtumankäsittelijän. Lisää...
 
 Game ()
 Alustaa uuden peliluokan. Lisää...
 
 Game (int device)
 Alustaa uuden peliluokan. Lisää...
 
void ShowMessageWindow (string message)
 Näyttää viesti-ikkunan. Lisää...
 
void Add (IGameObject o)
 Lisää olion peliin. Tavalliset oliot tulevat automaattisesti kerrokselle 0 ja ruutuoliot päällimmäiselle kerrokselle. Lisää...
 
void Add (Light light)
 Lisää valon peliin. Nykyisellään valoja voi olla ainoastaan yksi kappale. Lisää...
 
virtual void Add (IGameObject o, int layer)
 Lisää peliolion peliin, tiettyyn kerrokseen. Lisää...
 
void Add (Layer l)
 Lisää oliokerroksen peliin. Lisää...
 
void Remove (IGameObject o)
 Poistaa olion pelistä. Jos haluat tuhota olion, kutsu mielummin olion Destroy-metodia. Lisää...
 
void Remove (Layer l)
 Poistaa oliokerroksen pelistä. Lisää...
 
List< GameObjectGetObjects (Predicate< GameObject > condition)
 Palauttaa listan kaikista peliolioista jotka toteuttavat ehdon. Lista on järjestetty päällimmäisestä alimmaiseen. Lisää...
 
List< GameObjectGetObjectsWithTag (params string[] tags)
 Palauttaa listan kaikista peliolioista joilla on tietty tagi. Lista on järjestetty päällimmäisestä alimmaiseen. Lisää...
 
GameObject GetFirstObject (Predicate< GameObject > condition)
 Palauttaa ensimmäisen peliolion joka toteuttaa ehdon (null jos mikään ei toteuta). Lisää...
 
Widget GetFirstWidget (Predicate< Widget > condition)
 Palauttaa ensimmäisen ruutuolion joka toteuttaa ehdon (null jos mikään ei toteuta). Lisää...
 
List< GameObjectGetObjectsAt (Vector position)
 Palauttaa listan peliolioista, jotka ovat annetussa paikassa. Jos paikassa ei ole mitään pelioliota, palautetaan tyhjä lista. Lista on järjestetty päällimmäisestä alimmaiseen. Lisää...
 
GameObject GetObjectAt (Vector position)
 Palauttaa peliolion, joka on annetussa paikassa. Jos paikassa ei ole mitään pelioliota, palautetaan null. Jos olioita on useampia, palautetaan päällimmäinen. Lisää...
 
Widget GetWidgetAt (Vector position)
 Palauttaa ruutuolion, joka on annetussa paikassa. Jos paikassa ei ole mitään oliota, palautetaan null. Jos olioita on useampia, palautetaan päällimmäinen. Lisää...
 
List< GameObjectGetObjectsAt (Vector position, double radius)
 Palauttaa listan peliolioista, jotka ovat annetussa paikassa tietyllä säteellä. Jos paikassa ei ole mitään pelioliota, palautetaan tyhjä lista. Lista on järjestetty päällimmäisestä alimmaiseen. Lisää...
 
GameObject GetObjectAt (Vector position, double radius)
 Palauttaa peliolion, joka on annetussa paikassa tietyllä säteellä. Jos paikassa ei ole mitään pelioliota, palautetaan null. Jos olioita on useampia, palautetaan ensin lisätty. Lisää...
 
List< GameObjectGetObjectsAt (Vector position, object tag)
 Palauttaa listan peliolioista, jotka ovat annetussa paikassa tietyllä säteellä. Jos paikassa ei ole mitään pelioliota, palautetaan tyhjä lista. Lista on järjestetty päällimmäisestä alimmaiseen. Vain annetulla tagilla varustetut oliot huomioidaan. Lisää...
 
GameObject GetObjectAt (Vector position, object tag)
 Palauttaa peliolion, joka on annetussa paikassa. Vain annetulla tagilla varustetut oliot huomioidaan. Jos paikassa ei ole mitään pelioliota, palautetaan null. Jos olioita on useampia, palautetaan ensin lisätty. Lisää...
 
List< GameObjectGetObjectsAt (Vector position, object tag, double radius)
 Palauttaa listan peliolioista, jotka ovat annetussa paikassa tietyllä säteellä. Jos paikassa ei ole mitään pelioliota, palautetaan tyhjä lista. Lista on järjestetty päällimmäisestä alimmaiseen. Vain annetulla tagilla varustetut oliot huomioidaan. Lisää...
 
GameObject GetObjectAt (Vector position, object tag, double radius)
 Palauttaa peliolion, joka on annetussa paikassa tietyllä säteellä. Vain annetulla tagilla varustetut oliot huomioidaan. Jos paikassa ei ole mitään pelioliota, palautetaan null. Jos olioita on useampia, palautetaan ensin lisätty. Lisää...
 
List< GameObjectGetObjectsBetween (Vector pos1, Vector pos2)
 Palauttaa pelioliot kahden pisteen välillä. Lisää...
 
void ClearTimers ()
 Poistaa kaikki ajastimet. Lisää...
 
virtual void ClearAll ()
 Nollaa kaiken. Lisää...
 
void ResetLayers ()
 Nollaa oliokerrokset. Huom. tuhoaa kaikki pelioliot! Lisää...
 
void RemoveAllLayers ()
 Poistaa kaikki oliokerrokset. Huom. tuhoaa kaikki pelioliot! Lisää...
 
void ClearControls ()
 Palauttaa kontrollit alkutilaansa. Lisää...
 
void ClearGameObjects ()
 Tuhoaa ja poistaa pelistä kaikki pelioliot (ml. fysiikkaoliot). Lisää...
 
void ClearLights ()
 
virtual void Begin ()
 Tässä alustetaan peli. Lisää...
 
virtual void Continue ()
 Tässä alustetaan peli tombstoning-tilasta. Jos metodia ei ole määritelty, kutsutaan Begin. Lisää...
 
bool SetWindowSize (int width, int height, bool fullscreen)
 Asettaa ikkunan koon. Lisää...
 
bool SetWindowSize (int width, int height)
 Asettaa ikkunan koon. Lisää...
 
void Pause ()
 Pysäyttää pelin tai jatkaa sitä, jos se on jo pysäytetty. Lisää...
 
void Exit ()
 Lopettaa pelin. Lisää...
 
void ConfirmExit ()
 Kysyy haluaako lopettaa pelin ja lopettaa jos vastataan kyllä. Lisää...
 
void SaveGame (string tagName)
 Tallentaa pelin. Lisää...
 
void LoadGame (string tagName)
 Lataa pelin. Lisää...
 
void AddFactory< T > (string tag, Factory.FactoryMethod method)
 
void RemoveFactory< T > (string tag, Factory.FactoryMethod method)
 
T FactoryCreate< T > (string tag)
 
void ShowControlHelp ()
 Näyttää kontrollien ohjetekstit. Lisää...
 
void Dispose ()
 

Staattiset julkiset jäsenfunktiot

static void AssertInitialized (Action actionMethod)
 Suorittaa aliohjelman kun peli on varmasti alustettu. Lisää...
 
static void DoNextUpdate (Action action)
 Suorittaa aliohjelman seuraavalla päivityksellä. Lisää...
 
static void DoNextUpdate< T1 > (Action< T1 > action, T1 p1)
 Suorittaa aliohjelman seuraavalla päivityksellä. Lisää...
 
static void DoNextUpdate< T1, T2 > (Action< T1, T2 > action, T1 p1, T2 p2)
 Suorittaa aliohjelman seuraavalla päivityksellä. Lisää...
 
static void AssertInitialized< T1 > (Action< T1 > actionMethod, T1 o1)
 Suorittaa aliohjelman kun peli on varmasti alustettu. Lisää...
 
static Animation LoadAnimation (string name)
 Lataa animaation contentista. Lisää...
 
static Image LoadImage (string name)
 Lataa kuvan contentista. Lisää...
 
static Image [] LoadImages (params string[] names)
 Lataa taulukon kuvia contentista. Lisää...
 
static Image [] LoadImages (string baseName, int startIndex, int endIndex, bool zeroPad=false)
 Lataa taulukon kuvia contentista. Lisää...
 
static void PlaySound (string name)
 Soittaa ääniefektin. Lisää...
 
static SoundEffect LoadSoundEffect (string name)
 Lataa ääniefektin contentista. Lisää...
 
static SoundEffect [] LoadSoundEffects (params string[] names)
 Lataa taulukon ääniefektejä contentista. Lisää...
 
static Image LoadImageFromResources (string name)
 
static SoundEffect LoadSoundEffectFromResources (string name)
 
static Font LoadFont (string name)
 Lataa fontin. Fontin tulee olla lisätty content-hakemistoon. Lisää...
 

Suojatut jäsenfunktiot

void UpdateHandlers (Time time)
 Kutsuu tapahtumankäsittelijöitä. Lisää...
 
virtual void OnObjectAdded (IGameObject obj)
 
virtual void OnObjectRemoved (IGameObject obj)
 
virtual void PausedUpdate (Time time)
 Ajetaan Updaten sijaan kun peli on pysähdyksissä. Lisää...
 
virtual void Update (Time time)
 Ajetaan kun pelin tilannetta päivitetään. Päivittämisen voi toteuttaa perityssä luokassa toteuttamalla tämän metodin. Perityn luokan metodissa tulee kutsua kantaluokan metodia. Lisää...
 
override void Initialize ()
 This gets called after the GraphicsDevice has been created. So, this is the place to initialize the resources needed in the game. Except the graphics content, which should be called int LoadContent(), according to the XNA docs. Lisää...
 
override void LoadContent ()
 XNA calls this when graphics resources need to be loaded. Note that this can be called multiple times (whenever the graphics device is reset). Lisää...
 
override void OnExiting (object sender, EventArgs args)
 
override void Update (GameTime gameTime)
 
virtual void Paint (Canvas canvas)
 
override void Draw (GameTime gameTime)
 

Ominaisuudet

Layer DebugLayer [get]
 Debug-ruutukerros, joka näkyy kun painetaan F12. Voit lisätä olioita myös tälle kerrokselle. Lisää...
 
bool DebugKeyEnabled [get, set]
 Debug-ruutu F12-näppäimestä päällä / pois. Lisää...
 
bool DebugScreenVisible [get, set]
 Debug-ruutu näkyvissä / pois. Lisää...
 
Window FPSWindow [get]
 FPS-ikkuna. Lisää...
 
Label FPSDisplay [get]
 FPS-näyttö. Lisää...
 
Window LayerWindow [get]
 "Layers"-ikkuna. Huom. asettaa kokonsa automaattisesti. Lisää...
 
Label LayerDisplay [get]
 "Layers"-näyttö. Lisää...
 
bool IsPaused [get, set]
 Onko peli pysähdyksissä. Lisää...
 
SynchronousList< LayerLayers [get]
 Kerrokset, joilla pelioliot viihtyvät. Lisää...
 
IList< LayerStaticLayers [get]
 Kerrokset, joilla olevat pelioliot eivät liiku kameran mukana. Lisää...
 
IList< LayerDynamicLayers [get]
 Kerrokset, joilla olevat pelioliot liikkuvat kameran mukana. Lisää...
 
int MinLayer [get]
 Pienin mahdollinen kerros. Lisää...
 
int MaxLayer [get]
 Suurin mahdollinen kerros. Lisää...
 
int LayerCount [get]
 Kerrosten määrä. Lisää...
 
static string Name [get]
 Pelin nimi. Lisää...
 
static Game Instance [get]
 
Camera Camera [get, set]
 Kamera, joka näyttää ruudulla näkyvän osan kentästä. Kameraa voidaan siirtää, zoomata tai asettaa seuraamaan tiettyä oliota. Lisää...
 
bool DrawPerimeter [get, set]
 Kentän reunat näkyvissä tai pois näkyvistä. Huomaa, että tämä ominaisuus ei vaikuta reunojen törmäyskäsittelyyn. Lisää...
 
Color PerimeterColor [get, set]
 Väri, jolla kentän reunat piirretään. Lisää...
 
static bool SmoothTextures [get, set]
 Tekstuurien (kuvien) reunanpehmennys skaalattaessa (oletus päällä). Lisää...
 
static ScreenView Screen [get]
 Näytön dimensiot, eli koko ja reunat. Lisää...
 
static new JypeliWindow Window [get]
 Ikkuna. Lisää...
 
static Jypeli.Controls.Controls Controls [get]
 Pelin kontrollit. Lisää...
 
ListenContext ControlContext [get]
 Pelin pääohjainkonteksti. Lisää...
 
bool IsModal [get]
 
MessageDisplay MessageDisplay [get, set]
 Viestinäyttö, johon voi laittaa viestejä. Lisää...
 
static FileManager DataStorage [get]
 Tietovarasto, johon voi tallentaa tiedostoja pidempiaikaisesti. Sopii esimerkiksi pelitilanteen lataamiseen ja tallentamiseen. Lisää...
 
bool AcceptsFocus [get]
 Onko olio valittavissa. Vain valittu (fokusoitu) olio voii kuunnella näppäimistöä ja muita ohjainlaitteita. Peliolio on aina valittavissa. Lisää...
 
Keyboard Keyboard [get]
 Näppäimistö. Lisää...
 
Mouse Mouse [get]
 Hiiri. Lisää...
 
TouchPanel TouchPanel [get]
 Kosketusnäyttö. Vain kännykässä. Lisää...
 
PhoneBackButton PhoneBackButton [get]
 
GamePad ControllerOne [get]
 Peliohjain yksi. Lisää...
 
GamePad ControllerTwo [get]
 Peliohjain kaksi. Lisää...
 
GamePad ControllerThree [get]
 Peliohjain kolme. Lisää...
 
GamePad ControllerFour [get]
 Peliohjain neljä. Lisää...
 
Accelerometer Accelerometer [get]
 Kiihtyvyysanturi. Vain kännykässä. Lisää...
 
Phone Phone [get]
 Phone-olio esim. puhelimen tärisyttämiseen. Lisää...
 
Level Level [get]
 Aktiivinen kenttä. Lisää...
 
static Time Time [get]
 Peliaika. Sisältää tiedon siitä, kuinka kauan peliä on pelattu (Time.SinceStartOfGame) ja kuinka kauan on viimeisestä pelin päivityksestä (Time.SinceLastUpdate). Tätä päivitetään noin 30 kertaa sekunnissa kun peli ei ole pause-tilassa. Lisää...
 
static Time RealTime [get]
 Todellinen peliaika. Sisältää tiedon siitä, kuinka kauan peliä on pelattu (Time.SinceStartOfGame) ja kuinka kauan on viimeisestä pelin päivityksestä (Time.SinceLastUpdate). Tätä päivitetään noin 30 kertaa sekunnissa, myös pause-tilassa. Lisää...
 
static Vector Wind [get, set]
 Tuuli. Vaikuttaa vain efekteihin Lisää...
 
string Title [get, set]
 Teksti, joka näkyy pelin ikkunassa (jos peli ei ole koko ruudun tilassa). Lisää...
 
bool IsFullScreen [get, set]
 Onko peli kokoruututilassa. Lisää...
 
MediaPlayer MediaPlayer [get]
 Mediasoitin. Lisää...
 
static new GraphicsDevice GraphicsDevice [get]
 
- Ominaisuudet inherited from ControlContexted
ListenContext ControlContext [get]
 
bool IsModal [get]
 

Tapahtumat

static Action InstanceInitialized
 Tapahtuu kun Game.Instance on alustettu. Lisää...
 
static new Action Exiting
 Tapahtuu kun peli lopetetaan. Lisää...
 

Yksityiskohtainen selite

Peliluokka reaaliaikaisille peleille.

Määrittely tiedoston DebugScreen.cs rivillä 10.

Rakentajien & purkajien dokumentaatio

◆ Game() [1/2]

Game ( )

Alustaa uuden peliluokan.

Määrittely tiedoston Game.cs rivillä 397.

◆ Game() [2/2]

Game ( int  device)

Alustaa uuden peliluokan.

Parametrit
deviceMikä monitori käytössä, 1=ensimmäinen

Määrittely tiedoston Game.cs rivillä 406.

Jäsenfunktioiden dokumentaatio

◆ Add() [1/4]

void Add ( IGameObject  o)

Lisää olion peliin. Tavalliset oliot tulevat automaattisesti kerrokselle 0 ja ruutuoliot päällimmäiselle kerrokselle.

Toteuttaa luokan GameObjectContainer.

Määrittely tiedoston Game.cs rivillä 691.

◆ Add() [2/4]

void Add ( Light  light)

Lisää valon peliin. Nykyisellään valoja voi olla ainoastaan yksi kappale.

Määrittely tiedoston Game.cs rivillä 712.

◆ Add() [3/4]

virtual void Add ( IGameObject  o,
int  layer 
)
virtual

Lisää peliolion peliin, tiettyyn kerrokseen.

Parametrit
oLisättävä olio.
layerKerros, luku väliltä [-3, 3].

Määrittely tiedoston Game.cs rivillä 728.

◆ Add() [4/4]

void Add ( Layer  l)

Lisää oliokerroksen peliin.

Parametrit
l

Määrittely tiedoston Game.cs rivillä 750.

◆ AddCustomHandler()

CustomEventHandler AddCustomHandler ( Func< bool >  condition,
Action  handler 
)

Lisää vapaamuotoisen tapahtumankäsittelijän.

Parametrit
conditionEhto josta tapahtuma laukeaa.
handlerKutsuttava funktio.

Määrittely tiedoston Events.cs rivillä 72.

◆ AddCustomHandler< T >()

CustomEventHandler AddCustomHandler< T > ( T  obj,
Predicate< T condition,
Action< T handler 
)

Lisää vapaamuotoisen tapahtumankäsittelijän.

Template Parameters
TOlion tyyppi.
Parametrit
objOlio, jota tapahtuma koskee.
conditionEhto josta tapahtuma laukeaa.
handlerKutsuttava funktio.
Palauttaa

Määrittely tiedoston Events.cs rivillä 90.

◆ AddCustomHandler< T1, T2 >()

CustomEventHandler AddCustomHandler< T1, T2 > ( T1  obj1,
T2  obj2,
Func< T1, T2, bool >  condition,
Action< T1, T2 >  handler 
)

Lisää vapaamuotoisen tapahtumankäsittelijän.

Template Parameters
T1Olion 1 tyyppi.
T2Olion 2 tyyppi.
Parametrit
obj1Ensimmäinen olio, jota tapahtuma koskee.
obj2Toinen olio, jota tapahtuma koskee.
conditionEhto josta tapahtuma laukeaa.
handlerKutsuttava funktio.
Palauttaa

Määrittely tiedoston Events.cs rivillä 105.

◆ AddCustomHandler< T1, T2, T3 >()

CustomEventHandler AddCustomHandler< T1, T2, T3 > ( T1  obj1,
T2  obj2,
T3  obj3,
Func< T1, T2, T3, bool >  condition,
Action< T1, T2, T3 >  handler 
)

Lisää vapaamuotoisen tapahtumankäsittelijän.

Template Parameters
T1Olion 1 tyyppi.
T2Olion 2 tyyppi.
T3Olion 3 tyyppi.
Parametrit
obj1Ensimmäinen olio, jota tapahtuma koskee.
obj2Toinen olio, jota tapahtuma koskee.
obj3Kolmas olio, jota tapahtuma koskee.
conditionEhto josta tapahtuma laukeaa.
handlerKutsuttava funktio.
Palauttaa

Määrittely tiedoston Events.cs rivillä 122.

◆ AddFactory< T >()

void AddFactory< T > ( string  tag,
Factory.FactoryMethod  method 
)

Määrittely tiedoston Game.cs rivillä 1544.

◆ AssertInitialized()

static void AssertInitialized ( Action  actionMethod)
static

Suorittaa aliohjelman kun peli on varmasti alustettu.

Parametrit
actionMethodSuoritettava aliohjelma.

Määrittely tiedoston Game.cs rivillä 630.

◆ AssertInitialized< T1 >()

static void AssertInitialized< T1 > ( Action< T1 >  actionMethod,
T1  o1 
)
static

Suorittaa aliohjelman kun peli on varmasti alustettu.

Parametrit
actionMethodSuoritettava aliohjelma.

Määrittely tiedoston Game.cs rivillä 678.

◆ Begin()

virtual void Begin ( )
virtual

Tässä alustetaan peli.

Määrittely tiedoston Game.cs rivillä 1271.

◆ ClearAll()

virtual void ClearAll ( )
virtual

Nollaa kaiken.

Uudelleentoteutetaan luokissa TopDownPhysicsGame ja PhysicsGameBase.

Määrittely tiedoston Game.cs rivillä 1109.

◆ ClearControls()

void ClearControls ( )

Palauttaa kontrollit alkutilaansa.

Määrittely tiedoston Game.cs rivillä 1147.

◆ ClearGameObjects()

void ClearGameObjects ( )

Tuhoaa ja poistaa pelistä kaikki pelioliot (ml. fysiikkaoliot).

Määrittely tiedoston Game.cs rivillä 1156.

◆ ClearLights()

void ClearLights ( )

Määrittely tiedoston Game.cs rivillä 1165.

◆ ClearTimers()

void ClearTimers ( )

Poistaa kaikki ajastimet.

Määrittely tiedoston Game.cs rivillä 1101.

◆ ConfirmExit()

void ConfirmExit ( )

Kysyy haluaako lopettaa pelin ja lopettaa jos vastataan kyllä.

Määrittely tiedoston Game.cs rivillä 1457.

◆ Continue()

virtual void Continue ( )
virtual

Tässä alustetaan peli tombstoning-tilasta. Jos metodia ei ole määritelty, kutsutaan Begin.

Määrittely tiedoston Game.cs rivillä 1279.

◆ Dispose()

void Dispose ( )

Määrittely tiedoston Game.cs rivillä 1573.

◆ DoNextUpdate()

static void DoNextUpdate ( Action  action)
static

Suorittaa aliohjelman seuraavalla päivityksellä.

Parametrit
action

Määrittely tiedoston Game.cs rivillä 642.

◆ DoNextUpdate< T1 >()

static void DoNextUpdate< T1 > ( Action< T1 >  action,
T1  p1 
)
static

Suorittaa aliohjelman seuraavalla päivityksellä.

Template Parameters
T1
Parametrit
action
p1

Määrittely tiedoston Game.cs rivillä 656.

◆ DoNextUpdate< T1, T2 >()

static void DoNextUpdate< T1, T2 > ( Action< T1, T2 >  action,
T1  p1,
T2  p2 
)
static

Suorittaa aliohjelman seuraavalla päivityksellä.

Template Parameters
T1
T2
Parametrit
action
p1
p2

Määrittely tiedoston Game.cs rivillä 669.

◆ Draw()

override void Draw ( GameTime  gameTime)
protected

Määrittely tiedoston Game.cs rivillä 1336.

◆ Exit()

void Exit ( )

Lopettaa pelin.

Määrittely tiedoston Game.cs rivillä 1448.

◆ FactoryCreate< T >()

T FactoryCreate< T > ( string  tag)

Määrittely tiedoston Game.cs rivillä 1554.

◆ GetFirstObject()

GameObject GetFirstObject ( Predicate< GameObject condition)

Palauttaa ensimmäisen peliolion joka toteuttaa ehdon (null jos mikään ei toteuta).

Parametrit
conditionEhto
Palauttaa
Olio

Määrittely tiedoston Game.cs rivillä 823.

◆ GetFirstWidget()

Widget GetFirstWidget ( Predicate< Widget condition)

Palauttaa ensimmäisen ruutuolion joka toteuttaa ehdon (null jos mikään ei toteuta).

Parametrit
conditionEhto
Palauttaa
Lista olioista

Määrittely tiedoston Game.cs rivillä 844.

◆ GetObjectAt() [1/4]

GameObject GetObjectAt ( Vector  position)

Palauttaa peliolion, joka on annetussa paikassa. Jos paikassa ei ole mitään pelioliota, palautetaan null. Jos olioita on useampia, palautetaan päällimmäinen.

Parametrit
positionPaikkakoordinaatit
Palauttaa
Mahdollinen olio

Määrittely tiedoston Game.cs rivillä 868.

◆ GetObjectAt() [2/4]

GameObject GetObjectAt ( Vector  position,
double  radius 
)

Palauttaa peliolion, joka on annetussa paikassa tietyllä säteellä. Jos paikassa ei ole mitään pelioliota, palautetaan null. Jos olioita on useampia, palautetaan ensin lisätty.

Parametrit
positionPaikkakoordinaatit
radiusSäde jolla etsitään
Palauttaa
Mahdollinen olio

Määrittely tiedoston Game.cs rivillä 924.

◆ GetObjectAt() [3/4]

GameObject GetObjectAt ( Vector  position,
object  tag 
)

Palauttaa peliolion, joka on annetussa paikassa. Vain annetulla tagilla varustetut oliot huomioidaan. Jos paikassa ei ole mitään pelioliota, palautetaan null. Jos olioita on useampia, palautetaan ensin lisätty.

Parametrit
positionPaikkakoordinaatit
tagEtsittävän olion tagi.
Palauttaa
Mahdollinen olio

Määrittely tiedoston Game.cs rivillä 953.

◆ GetObjectAt() [4/4]

GameObject GetObjectAt ( Vector  position,
object  tag,
double  radius 
)

Palauttaa peliolion, joka on annetussa paikassa tietyllä säteellä. Vain annetulla tagilla varustetut oliot huomioidaan. Jos paikassa ei ole mitään pelioliota, palautetaan null. Jos olioita on useampia, palautetaan ensin lisätty.

Parametrit
positionPaikkakoordinaatit
tagEtsittävän olion tagi.
radiusSäde jolla etsitään
Palauttaa
Mahdollinen olio

Määrittely tiedoston Game.cs rivillä 983.

◆ GetObjects()

List<GameObject> GetObjects ( Predicate< GameObject condition)

Palauttaa listan kaikista peliolioista jotka toteuttavat ehdon. Lista on järjestetty päällimmäisestä alimmaiseen.

Parametrit
conditionEhto
Palauttaa
Lista olioista

Määrittely tiedoston Game.cs rivillä 789.

◆ GetObjectsAt() [1/4]

List<GameObject> GetObjectsAt ( Vector  position)

Palauttaa listan peliolioista, jotka ovat annetussa paikassa. Jos paikassa ei ole mitään pelioliota, palautetaan tyhjä lista. Lista on järjestetty päällimmäisestä alimmaiseen.

Parametrit
positionPaikkakoordinaatit
Palauttaa
Lista olioista

Määrittely tiedoston Game.cs rivillä 856.

◆ GetObjectsAt() [2/4]

List<GameObject> GetObjectsAt ( Vector  position,
double  radius 
)

Palauttaa listan peliolioista, jotka ovat annetussa paikassa tietyllä säteellä. Jos paikassa ei ole mitään pelioliota, palautetaan tyhjä lista. Lista on järjestetty päällimmäisestä alimmaiseen.

Parametrit
positionPaikkakoordinaatit
radiusSäde jolla etsitään
Palauttaa
Lista olioista

Määrittely tiedoston Game.cs rivillä 893.

◆ GetObjectsAt() [3/4]

List<GameObject> GetObjectsAt ( Vector  position,
object  tag 
)

Palauttaa listan peliolioista, jotka ovat annetussa paikassa tietyllä säteellä. Jos paikassa ei ole mitään pelioliota, palautetaan tyhjä lista. Lista on järjestetty päällimmäisestä alimmaiseen. Vain annetulla tagilla varustetut oliot huomioidaan.

Parametrit
positionPaikkakoordinaatit
tagEtsittävän olion tagi.
Palauttaa
Lista olioista

Määrittely tiedoston Game.cs rivillä 939.

◆ GetObjectsAt() [4/4]

List<GameObject> GetObjectsAt ( Vector  position,
object  tag,
double  radius 
)

Palauttaa listan peliolioista, jotka ovat annetussa paikassa tietyllä säteellä. Jos paikassa ei ole mitään pelioliota, palautetaan tyhjä lista. Lista on järjestetty päällimmäisestä alimmaiseen. Vain annetulla tagilla varustetut oliot huomioidaan.

Parametrit
positionPaikkakoordinaatit
tagEtsittävän olion tagi.
radiusSäde jolla etsitään
Palauttaa
Lista olioista

Määrittely tiedoston Game.cs rivillä 968.

◆ GetObjectsBetween()

List<GameObject> GetObjectsBetween ( Vector  pos1,
Vector  pos2 
)

Palauttaa pelioliot kahden pisteen välillä.

Parametrit
pos1
pos2
Palauttaa

Määrittely tiedoston Game.cs rivillä 994.

◆ GetObjectsWithTag()

List<GameObject> GetObjectsWithTag ( params string []  tags)

Palauttaa listan kaikista peliolioista joilla on tietty tagi. Lista on järjestetty päällimmäisestä alimmaiseen.

Parametrit
tagsTagi(t)
Palauttaa
Lista olioista

Määrittely tiedoston Game.cs rivillä 813.

◆ GetWidgetAt()

Widget GetWidgetAt ( Vector  position)

Palauttaa ruutuolion, joka on annetussa paikassa. Jos paikassa ei ole mitään oliota, palautetaan null. Jos olioita on useampia, palautetaan päällimmäinen.

Parametrit
positionPaikkakoordinaatit
Palauttaa
Mahdollinen ruutuolio

Määrittely tiedoston Game.cs rivillä 880.

◆ Initialize()

override void Initialize ( )
protected

This gets called after the GraphicsDevice has been created. So, this is the place to initialize the resources needed in the game. Except the graphics content, which should be called int LoadContent(), according to the XNA docs.

Määrittely tiedoston Game.cs rivillä 1208.

◆ LoadAnimation()

static Animation LoadAnimation ( string  name)
static

Lataa animaation contentista.

Parametrit
nameAnimaation nimi (ei tarkennetta)
Palauttaa
Animation-olio

Määrittely tiedoston Game.cs rivillä 1004.

◆ LoadContent()

override void LoadContent ( )
protected

XNA calls this when graphics resources need to be loaded. Note that this can be called multiple times (whenever the graphics device is reset).

Määrittely tiedoston Game.cs rivillä 1237.

◆ LoadFont()

static Font LoadFont ( string  name)
static

Lataa fontin. Fontin tulee olla lisätty content-hakemistoon.

Parametrit
nameFontin tiedoston nimi, ilman päätettä.

Määrittely tiedoston Game.cs rivillä 1627.

◆ LoadGame()

void LoadGame ( string  tagName)

Lataa pelin.

Parametrit
tagNamePelitilanteen nimi.

Määrittely tiedoston Game.cs rivillä 1508.

◆ LoadImage()

static Image LoadImage ( string  name)
static

Lataa kuvan contentista.

Parametrit
nameKuvan nimi (ei tarkennetta)
Palauttaa
Image-olio

Määrittely tiedoston Game.cs rivillä 1014.

◆ LoadImageFromResources()

static Image LoadImageFromResources ( string  name)
static

Määrittely tiedoston Game.cs rivillä 1613.

◆ LoadImages() [1/2]

static Image [] LoadImages ( params string []  names)
static

Lataa taulukon kuvia contentista.

Parametrit
nameKuvien nimet ilman tarkennetta pilkuin eroiteltuna
Palauttaa
Taulukko Image-olioita

Määrittely tiedoston Game.cs rivillä 1024.

◆ LoadImages() [2/2]

static Image [] LoadImages ( string  baseName,
int  startIndex,
int  endIndex,
bool  zeroPad = false 
)
static

Lataa taulukon kuvia contentista.

Parametrit
baseNameEnnen numeroa tuleva osa nimestä.
startIndexEnsimmäisen kuvan numero.
endIndexViimeisen kuvan numero.
zeroPadOnko numeron edessä täytenollia.
Palauttaa

Määrittely tiedoston Game.cs rivillä 1040.

◆ LoadSoundEffect()

static SoundEffect LoadSoundEffect ( string  name)
static

Lataa ääniefektin contentista.

Parametrit
nameÄänen nimi (ei tarkennetta)
Palauttaa
SoundEffect-olio

Määrittely tiedoston Game.cs rivillä 1080.

◆ LoadSoundEffectFromResources()

static SoundEffect LoadSoundEffectFromResources ( string  name)
static

Määrittely tiedoston Game.cs rivillä 1618.

◆ LoadSoundEffects()

static SoundEffect [] LoadSoundEffects ( params string []  names)
static

Lataa taulukon ääniefektejä contentista.

Parametrit
namesÄänien nimet ilman tarkennetta pilkuin eroiteltuna
Palauttaa
Taulukko SoundEffect-olioita

Määrittely tiedoston Game.cs rivillä 1090.

◆ OnExiting()

override void OnExiting ( object  sender,
EventArgs  args 
)
protected

Määrittely tiedoston Game.cs rivillä 1283.

◆ OnObjectAdded()

virtual void OnObjectAdded ( IGameObject  obj)
protectedvirtual

Uudelleentoteutetaan luokassa PhysicsGameBase.

Määrittely tiedoston Game.cs rivillä 580.

◆ OnObjectRemoved()

virtual void OnObjectRemoved ( IGameObject  obj)
protectedvirtual

Uudelleentoteutetaan luokassa PhysicsGameBase.

Määrittely tiedoston Game.cs rivillä 591.

◆ Paint()

virtual void Paint ( Canvas  canvas)
protectedvirtual

Määrittely tiedoston Game.cs rivillä 1331.

◆ Pause()

void Pause ( )

Pysäyttää pelin tai jatkaa sitä, jos se on jo pysäytetty.

Määrittely tiedoston Game.cs rivillä 1440.

◆ PausedUpdate()

virtual void PausedUpdate ( Time  time)
protectedvirtual

Ajetaan Updaten sijaan kun peli on pysähdyksissä.

Määrittely tiedoston Game.cs rivillä 1174.

◆ PlaySound()

static void PlaySound ( string  name)
static

Soittaa ääniefektin.

Parametrit
nameÄänen nimi (ei tarkennetta)

Määrittely tiedoston Game.cs rivillä 1070.

◆ Remove() [1/2]

void Remove ( IGameObject  o)

Poistaa olion pelistä. Jos haluat tuhota olion, kutsu mielummin olion Destroy-metodia.

Oliota ei poisteta välittömästi, vaan viimeistään seuraavan päivityksen jälkeen.

Toteuttaa luokan GameObjectContainer.

Määrittely tiedoston Game.cs rivillä 764.

◆ Remove() [2/2]

void Remove ( Layer  l)

Poistaa oliokerroksen pelistä.

Parametrit
l

Määrittely tiedoston Game.cs rivillä 777.

◆ RemoveAllLayers()

void RemoveAllLayers ( )

Poistaa kaikki oliokerrokset. Huom. tuhoaa kaikki pelioliot!

Parametrit
l

Määrittely tiedoston Game.cs rivillä 1138.

◆ RemoveFactory< T >()

void RemoveFactory< T > ( string  tag,
Factory.FactoryMethod  method 
)

Määrittely tiedoston Game.cs rivillä 1549.

◆ ResetLayers()

void ResetLayers ( )

Nollaa oliokerrokset. Huom. tuhoaa kaikki pelioliot!

Parametrit
l

Määrittely tiedoston Game.cs rivillä 1128.

◆ SaveGame()

void SaveGame ( string  tagName)

Tallentaa pelin.

Parametrit
tagNamePelitilanteen nimi.

Määrittely tiedoston Game.cs rivillä 1474.

◆ SetWindowSize() [1/2]

bool SetWindowSize ( int  width,
int  height,
bool  fullscreen 
)

Asettaa ikkunan koon.

Parametrit
widthLeveys.
heightKorkeus.
heightKäyttääkö peli koko ruutua.

Määrittely tiedoston Game.cs rivillä 1386.

◆ SetWindowSize() [2/2]

bool SetWindowSize ( int  width,
int  height 
)

Asettaa ikkunan koon.

Parametrit
widthLeveys.
heightKorkeus.

Määrittely tiedoston Game.cs rivillä 1399.

◆ ShowControlHelp()

void ShowControlHelp ( )

Näyttää kontrollien ohjetekstit.

Määrittely tiedoston Game.cs rivillä 1562.

◆ ShowMessageWindow()

void ShowMessageWindow ( string  message)

Näyttää viesti-ikkunan.

Parametrit
messageViesti

Määrittely tiedoston Game.cs rivillä 483.

◆ Update() [1/2]

virtual void Update ( Time  time)
protectedvirtual

Ajetaan kun pelin tilannetta päivitetään. Päivittämisen voi toteuttaa perityssä luokassa toteuttamalla tämän metodin. Perityn luokan metodissa tulee kutsua kantaluokan metodia.

Uudelleentoteutetaan luokassa PhysicsGameBase.

Määrittely tiedoston Game.cs rivillä 1189.

◆ Update() [2/2]

override void Update ( GameTime  gameTime)
protected

Määrittely tiedoston Game.cs rivillä 1299.

◆ UpdateHandlers()

void UpdateHandlers ( Time  time)
protected

Kutsuu tapahtumankäsittelijöitä.

Määrittely tiedoston Events.cs rivillä 130.

Ominaisuuksien dokumentaatio

◆ Accelerometer

Kiihtyvyysanturi. Vain kännykässä.

Määrittely tiedoston Game.cs rivillä 285.

◆ AcceptsFocus

bool AcceptsFocus
get

Onko olio valittavissa. Vain valittu (fokusoitu) olio voii kuunnella näppäimistöä ja muita ohjainlaitteita. Peliolio on aina valittavissa.

Määrittely tiedoston Game.cs rivillä 243.

◆ Camera

Camera Camera
getset

Kamera, joka näyttää ruudulla näkyvän osan kentästä. Kameraa voidaan siirtää, zoomata tai asettaa seuraamaan tiettyä oliota.

Määrittely tiedoston Game.cs rivillä 166.

◆ ControlContext

ListenContext ControlContext
get

Pelin pääohjainkonteksti.

Määrittely tiedoston Game.cs rivillä 217.

◆ ControllerFour

GamePad ControllerFour
get

Peliohjain neljä.

Määrittely tiedoston Game.cs rivillä 280.

◆ ControllerOne

GamePad ControllerOne
get

Peliohjain yksi.

Määrittely tiedoston Game.cs rivillä 265.

◆ ControllerThree

GamePad ControllerThree
get

Peliohjain kolme.

Määrittely tiedoston Game.cs rivillä 275.

◆ ControllerTwo

GamePad ControllerTwo
get

Peliohjain kaksi.

Määrittely tiedoston Game.cs rivillä 270.

◆ Controls

Pelin kontrollit.

Määrittely tiedoston Game.cs rivillä 207.

◆ DataStorage

Tietovarasto, johon voi tallentaa tiedostoja pidempiaikaisesti. Sopii esimerkiksi pelitilanteen lataamiseen ja tallentamiseen.

Määrittely tiedoston Game.cs rivillä 236.

◆ DebugKeyEnabled

bool DebugKeyEnabled
getset

Debug-ruutu F12-näppäimestä päällä / pois.

Määrittely tiedoston DebugScreen.cs rivillä 26.

◆ DebugLayer

Layer DebugLayer
get

Debug-ruutukerros, joka näkyy kun painetaan F12. Voit lisätä olioita myös tälle kerrokselle.

Määrittely tiedoston DebugScreen.cs rivillä 21.

◆ DebugScreenVisible

bool DebugScreenVisible
getset

Debug-ruutu näkyvissä / pois.

Määrittely tiedoston DebugScreen.cs rivillä 31.

◆ DrawPerimeter

bool DrawPerimeter
getset

Kentän reunat näkyvissä tai pois näkyvistä. Huomaa, että tämä ominaisuus ei vaikuta reunojen törmäyskäsittelyyn.

Määrittely tiedoston Game.cs rivillä 172.

◆ DynamicLayers

IList<Layer> DynamicLayers
get

Kerrokset, joilla olevat pelioliot liikkuvat kameran mukana.

Määrittely tiedoston Game.cs rivillä 109.

◆ FPSDisplay

Label FPSDisplay
get

FPS-näyttö.

Määrittely tiedoston DebugScreen.cs rivillä 41.

◆ FPSWindow

Window FPSWindow
get

FPS-ikkuna.

Määrittely tiedoston DebugScreen.cs rivillä 36.

◆ GraphicsDevice

new GraphicsDevice GraphicsDevice
staticget

Määrittely tiedoston Game.cs rivillä 368.

◆ Instance

Game Instance
staticget

Määrittely tiedoston Game.cs rivillä 149.

◆ IsFullScreen

bool IsFullScreen
getset

Onko peli kokoruututilassa.

Määrittely tiedoston Game.cs rivillä 352.

◆ IsModal

bool IsModal
get

Määrittely tiedoston Game.cs rivillä 222.

◆ IsPaused

bool IsPaused
getset

Onko peli pysähdyksissä.

Määrittely tiedoston Game.cs rivillä 90.

◆ Keyboard

Näppäimistö.

Määrittely tiedoston Game.cs rivillä 248.

◆ LayerCount

int LayerCount
get

Kerrosten määrä.

Määrittely tiedoston Game.cs rivillä 133.

◆ LayerDisplay

Label LayerDisplay
get

"Layers"-näyttö.

Määrittely tiedoston DebugScreen.cs rivillä 51.

◆ Layers

SynchronousList<Layer> Layers
get

Kerrokset, joilla pelioliot viihtyvät.

Määrittely tiedoston Game.cs rivillä 95.

◆ LayerWindow

Window LayerWindow
get

"Layers"-ikkuna. Huom. asettaa kokonsa automaattisesti.

Määrittely tiedoston DebugScreen.cs rivillä 46.

◆ Level

Level Level
get

Aktiivinen kenttä.

Määrittely tiedoston Game.cs rivillä 299.

◆ MaxLayer

int MaxLayer
get

Suurin mahdollinen kerros.

Määrittely tiedoston Game.cs rivillä 125.

◆ MediaPlayer

Mediasoitin.

Määrittely tiedoston Game.cs rivillä 360.

◆ MessageDisplay

Viestinäyttö, johon voi laittaa viestejä.

Viestinäyttö.

Määrittely tiedoston Game.cs rivillä 230.

◆ MinLayer

int MinLayer
get

Pienin mahdollinen kerros.

Määrittely tiedoston Game.cs rivillä 117.

◆ Mouse

Mouse Mouse
get

Hiiri.

Määrittely tiedoston Game.cs rivillä 253.

◆ Name

string Name
staticget

Pelin nimi.

Määrittely tiedoston Game.cs rivillä 140.

◆ PerimeterColor

Color PerimeterColor
getset

Väri, jolla kentän reunat piirretään.

Määrittely tiedoston Game.cs rivillä 177.

◆ Phone

Phone Phone
get

Phone-olio esim. puhelimen tärisyttämiseen.

Määrittely tiedoston Game.cs rivillä 292.

◆ PhoneBackButton

Määrittely tiedoston Game.cs rivillä 260.

◆ RealTime

Time RealTime
staticget

Todellinen peliaika. Sisältää tiedon siitä, kuinka kauan peliä on pelattu (Time.SinceStartOfGame) ja kuinka kauan on viimeisestä pelin päivityksestä (Time.SinceLastUpdate). Tätä päivitetään noin 30 kertaa sekunnissa, myös pause-tilassa.

Määrittely tiedoston Game.cs rivillä 319.

◆ Screen

ScreenView Screen
staticget

Näytön dimensiot, eli koko ja reunat.

Määrittely tiedoston Game.cs rivillä 194.

◆ SmoothTextures

bool SmoothTextures
staticgetset

Tekstuurien (kuvien) reunanpehmennys skaalattaessa (oletus päällä).

Määrittely tiedoston Game.cs rivillä 182.

◆ StaticLayers

IList<Layer> StaticLayers
get

Kerrokset, joilla olevat pelioliot eivät liiku kameran mukana.

Määrittely tiedoston Game.cs rivillä 101.

◆ Time

Time Time
staticget

Peliaika. Sisältää tiedon siitä, kuinka kauan peliä on pelattu (Time.SinceStartOfGame) ja kuinka kauan on viimeisestä pelin päivityksestä (Time.SinceLastUpdate). Tätä päivitetään noin 30 kertaa sekunnissa kun peli ei ole pause-tilassa.

Määrittely tiedoston Game.cs rivillä 309.

◆ Title

string Title
getset

Teksti, joka näkyy pelin ikkunassa (jos peli ei ole koko ruudun tilassa).

Määrittely tiedoston Game.cs rivillä 332.

◆ TouchPanel

Kosketusnäyttö. Vain kännykässä.

Määrittely tiedoston Game.cs rivillä 258.

◆ Wind

Vector Wind
staticgetset

Tuuli. Vaikuttaa vain efekteihin

Määrittely tiedoston Game.cs rivillä 326.

◆ Window

new JypeliWindow Window
staticget

Ikkuna.

Määrittely tiedoston Game.cs rivillä 201.

Tapahtumien dokumentaatio

◆ Exiting

new Action Exiting
static

Tapahtuu kun peli lopetetaan.

Määrittely tiedoston Game.cs rivillä 159.

◆ InstanceInitialized

Action InstanceInitialized
static

Tapahtuu kun Game.Instance on alustettu.

Määrittely tiedoston Game.cs rivillä 154.


Dokumentaatio tälle luokalle luotiin seuraavista tiedostoista: