Jypeli  5
The simple game programming library
GameObject luokkareferenssi

Pelialueella liikkuva olio. Käytä fysiikkapeleissä PhysicsObject-olioita. Lisää...

Luokan GameObject luokkakaavio
GameObjectBase IGameObjectInternal GameObjectContainer GameObjectBase IGameObjectInternal Tagged Destroyable IGameObject Tagged Destroyable IGameObject Tagged Destroyable Updatable Tagged Destroyable Updatable Explosion Weapon ParticleSystem HorizontalSpacer PhysicsObject VerticalSpacer Widget AssaultRifle Cannon LaserGun PlasmaCannon ExplosionSystem Flame Lightning Smoke Automobile Projectile Tank Surface PlatformCharacter PlatformCharacter2 Background BarGauge BindableWidget ListWidget< T, O > MessageDisplay ScoreItemWidget ScrollableList< O > Window

Julkiset jäsenfunktiot

void OnArrivedAt (Vector location)
 Kutsutaan, kun on saavuttu haluttuun paikkaan (MoveTo-metodi) Lisää...
 
override void Destroy ()
 Tuhoaa olion. Tuhottu olio poistuu pelistä. Lisää...
 
 GameObject (double width, double height)
 Alustaa uuden peliolion. Lisää...
 
 GameObject (Image image)
 Alustaa uuden peliolion. Kappaleen koko ja ulkonäkö ladataan parametrina annetusta kuvasta. Lisää...
 
 GameObject (double width, double height, Shape shape)
 Alustaa uuden peliolion. Lisää...
 
object Clone ()
 Tekee oliosta kopion. Lisää...
 
bool IsInside (Vector point)
 Onko piste p tämän olion sisäpuolella. Lisää...
 
void Add (IGameObject childObject)
 Lisää annetun peliolion tämän olion lapseksi. Lapsiolio liikkuu tämän olion mukana, ja sen paikka ja koko ilmaistaan suhteessa tähän olioon. Lisää...
 
void Remove (IGameObject childObject)
 Poistaa lapsiolion. Jos haluat tuhota olion, kutsu mielummin olion Destroy-metodia. Lisää...
 
virtual void Update (Time time)
 Peliolion päivitys. Tätä kutsutaan, kun IsUpdated-ominaisuuden arvoksi on asetettu true ja olio on lisätty peliin. IsUpdated Lisää...
 
void SetImage (StorageFile file)
 Lataa kuvan tiedostosta ja asettaa sen oliolle. Lisää...
 
virtual void Move (Vector movement)
 Siirtää oliota. Lisää...
 
virtual void MoveTo (Vector location, double speed)
 Yrittää siirtyä annettuun paikkaan annetulla nopeudella. Laukaisee tapahtuman ArrivedAt, kun paikkaan on päästy. Lisää...
 
void SetImage (StorageFile file)
 Lataa kuvan tiedostosta ja asettaa sen oliolle. Lisää...
 
void MirrorImage ()
 Kääntää olion kuvan vaakasuunnassa. Lisää...
 
void FlipImage ()
 Kääntää olion kuvan pystysuunnassa. Lisää...
 
void Add (IGameObject childObject)
 Lisää annetun peliolion tämän olion lapseksi. Lapsiolio liikkuu tämän olion mukana, ja sen paikka ja koko ilmaistaan suhteessa tähän olioon. Lisää...
 
void Remove (IGameObject childObject)
 Poistaa lapsiolion. Jos haluat tuhota olion, kutsu mielummin olion Destroy-metodia. Lisää...
 
virtual void Clear ()
 Poistaa kaikki lapsioliot. Lisää...
 
bool IsInside (Vector point)
 Onko piste p tämän olion sisäpuolella. Lisää...
 
bool IsInsideRect (Vector point)
 Onko piste p tämän olion ympäröivän suorakulmion sisäpuolella. Lisää...
 
override void Destroy ()
 Tuhoaa olion. Tuhottu olio poistuu pelistä. Lisää...
 
 GameObject (double width, double height)
 Alustaa uuden peliolion. Lisää...
 
 GameObject (double width, double height, Shape shape)
 Alustaa uuden peliolion. Lisää...
 
 GameObject (Animation animation)
 Alustaa uuden peliolion. Kappaleen koko ja ulkonäkö ladataan parametrina annetusta kuvasta. Lisää...
 
 GameObject (ILayout layout)
 Alustaa widgetin. Lisää...
 
override void Update (Time time)
 Peliolion päivitys. Tätä kutsutaan, kun IsUpdated-ominaisuuden arvoksi on asetettu true ja olio on lisätty peliin. IsUpdated Lisää...
 
bool SeesObject (GameObject obj)
 Näkeekö olio toisen. Lisää...
 
bool SeesObject (GameObject obj, Predicate< GameObject > isObstacle)
 Näkeekö olio toisen. Lisää...
 
bool SeesObject (GameObject obj, object obstacleTag)
 Näkeekö olio toisen. Lisää...
 
bool SeesTarget (Vector targetPosition)
 Näkeekö olio paikkaan. Lisää...
 
bool SeesTarget (Vector targetPosition, Predicate< GameObject > isObstacle)
 Näkeekö olio paikkaan. Lisää...
 
bool SeesTarget (Vector targetPosition, object obstacleTag)
 Näkeekö olio paikkaan. Lisää...
 
bool IsBlocking (Vector pos1, Vector pos2)
 Onko olio kahden paikan välissä. Lisää...
 
void FadeColorTo (Color targetColor, double seconds)
 Muuttaa olion väriä toiseen hitaasti liukumalla. Lisää...
 
void InitLayout (double width, double height)
 
void InitLayout (double width, double height, ILayout layout)
 
void RefreshLayout ()
 Päivittää lapsiolioiden paikat ja koot, jos widgetille on asetettu asettelija. Tätä metodia EI yleensä tarvitse kutsua itse, sillä asettelija päivitetään automaattisesti jokaisella framella. Tämä metodi on tarpeellinen esim. silloin, kun widgetille on lisätty lapsiolioita (tai muutettu niiden ominaisuuksia) ja niiden paikat tarvitsee päivittää välittömästi lisäyksen jälkeen. Silloinkin tätä tarvitsee kutsua vain kerran, viimeisimmän muutoksen jälkeen. Lisää...
 
virtual void Move (Vector movement)
 Siirtää oliota. Lisää...
 
override void MoveTo (Vector location, double speed, Action doWhenArrived)
 Yrittää siirtyä annettuun paikkaan annetulla nopeudella. Laukaisee annetun aliohjelman, kun paikkaan on päästy. Lisää...
 
void StopMoveTo ()
 Pysäyttää MoveTo-aliohjelmalla aloitetun liikkeen. Lisää...
 
void Oscillate< WaveForm > (Vector axis, double amplitude, double frequency, double phase=0, double damping=0)
 Laittaa kappaleen liikkumaan edestakaisin nykyisen paikkansa ympärillä tietyn akselin suuntaisesti. Aaltomuotoa voi vaihtaa tyyppiparametrin avulla, esim. Oscillate<Triangle> Lisää...
 
void Oscillate (Vector axis, double amplitude, double frequency, double phase=0, double damping=0)
 Laittaa kappaleen liikkumaan edestakaisin nykyisen paikkansa ympärillä tietyn akselin suuntaisesti. Lisää...
 
void OscillateAngle< WaveForm > (double direction, UnlimitedAngle amplitude, double frequency, double damping=0)
 Laittaa kappaleen pyörimään edestakaisin tietyn aaltomuodon mukaisesti. Aaltomuotoa voi vaihtaa tyyppiparametrin avulla, esim. OscillateAngle<Triangle> Lisää...
 
void OscillateAngle (double direction, UnlimitedAngle amplitude, double frequency, double damping=0)
 Laittaa kappaleen pyörimään edestakaisin. Lisää...
 
void SetEquilibrium ()
 Asettaa uuden tasapainoaseman värähtelyille. Lisää...
 
void ClearOscillations ()
 Poistaa kaikki värähtelyt kappaleelta. Lisää...
 
virtual void Stop ()
 Pysäyttää kaiken liikkeen. Lisää...
 
- Julkiset jäsenfunktiot inherited from GameObjectBase
void OnAddedToGame ()
 Kutsutaan kun olio lisätään peliin. Lisää...
 
void OnRemoved ()
 Kutsutaan kun olio poistetaan pelistä. Lisää...
 
void MoveTo (Vector location, double speed)
 Yrittää siirtyä annettuun paikkaan annetulla nopeudella. Lisää...
 
- Julkiset jäsenfunktiot inherited from IGameObjectInternal
void OnAddedToGame ()
 
void OnRemoved ()
 

Suojatut jäsenfunktiot

virtual void MoveToTarget ()
 
virtual void InitChildren ()
 
void NotifyParentAboutChangedSizingAttributes ()
 Should be called whenever properties that might affect layouts are changed. Lisää...
 
virtual Vector GetMaximumSize ()
 Antaa widgetin maksimikoon siinä tapauksessa, että kokoa ei ole annettu rakentajassa (tai tarkemmin sanoen muuttujan SizingByLayout arvo on true). Olio ei siis automaattisesti kasva tätä isommaksi. Lisää...
 
virtual void MoveToTarget ()
 
- Suojatut jäsenfunktiot inherited from GameObjectBase
void OnDestroyed ()
 
 GameObjectBase ()
 

Suojellut attribuutit

Timer moveTimer = null
 
Vector moveTarget = null
 
double moveSpeed
 
bool autoResizeChildObjects = true
 
Action arrivedAction = null
 

Ominaisuudet

List< ListenerAssociatedListeners [get]
 
IEnumerable< IGameObjectObjects [get]
 Olion lapsioliot. Ei voi muokata. Lisää...
 
bool IsVisible [get, set]
 Piirretäänkö oliota ruudulle. Lisää...
 
override Vector Size [get, set]
 Olion koko pelimaailmassa. Kertoo olion äärirajat, ei muotoa. Lisää...
 
override Angle Angle [get, set]
 Olion kulma tai rintamasuunta. Nolla = osoittaa oikealle. Lisää...
 
override Animation Animation [get, set]
 Animaatio. Voi olla null, jolloin piirretään vain väri. Lisää...
 
Vector TextureWrapSize [get, set]
 Määrittää kuinka moneen kertaan kuva piirretään. Esimerkiksi (3.0, 2.0) piirtää kuvan 3 kertaa vaakasuunnassa ja 2 kertaa pystysuunnassa. Lisää...
 
Color Color [get, set]
 Väri, jonka värisenä olio piirretään, jos tekstuuria ei ole määritelty. Lisää...
 
bool TextureFillsShape [get, set]
 Jos true, kuva piirretään niin, ettei se mene olion muodon ääriviivojen yli. Toisin sanoen kuva piirretään tarkasti vain muodon määrittämälle alueelle. Lisää...
 
virtual Shape Shape [get, set]
 Olion muoto. Lisää...
 
Game Game [get]
 Peli, johon olio on lisätty. null, jos oliota ei ole lisätty peliin. Lisää...
 
bool IsAddedToGame [get, set]
 Onko olio lisätty peliin. Lisää...
 
virtual Color Color [get, set]
 Väri, jonka värisenä olio piirretään, jos tekstuuria ei ole määritelty. Lisää...
 
bool IgnoresLighting [get, set]
 Jättääkö olio kentän valaistuksen huomiotta. Asetettu oletuksena käyttöliittymäkomponenteilla (widget). Lisää...
 
SynchronousList< GameObjectObjects [get]
 Olion lapsioliot. Saa muuttaa. Lisää...
 
int ObjectCount [get]
 Olion lapsiolioiden lukumäärä. Kuten Objects.Count, mutta optimoitu. Lisää...
 
virtual Sizing HorizontalSizing [get, set]
 Koon asettaminen vaakasuunnassa, kun olio on asettelijan sisällä. Lisää...
 
virtual Sizing VerticalSizing [get, set]
 Koon asettaminen pystysuunnassa, kun olio on asettelijan sisällä. Lisää...
 
virtual Vector PreferredSize [get, set]
 Koko, jota oliolla tulisi olla asettelijan sisällä. Todellinen koko voi olla pienempi, jos tilaa ei ole tarpeeksi. Lisää...
 
bool SizingByLayout [get, set]
 
ILayout Layout [get, set]
 Asettelija lapsiolioille. Asettaa lapsiolioiden koon sekä paikan. Lisää...
 
- Ominaisuudet inherited from GameObjectBase
Game Game [get]
 Peli. Lisää...
 
Layer Layer [get, set]
 Kerros, jolle peliolio on lisätty. Lisää...
 
bool RotateImage [get, set]
 Pyöritetäänkö kuvaa olion kulman mukana. Lisää...
 
IGameObject Parent [get, set]
 Olio, jonka lapsiolio tämä olio on. Jos null, olio ei ole minkään olion lapsiolio. Lisää...
 
bool IsUpdated [get, set]
 Tarvitseeko olio päivittämistä. Kun perit oman luokkasi tästä luokasta, aseta tämä arvoon true, kun luokan olio tarvitsee päivittämistä. Lisää...
 
object Tag [get, set]
 Vapaasti asetettava muuttuja. Lisää...
 
virtual Brain Brain [get, set]
 Olion aivot. Ks. Brain Lisää...
 
bool IsDestroyed [get]
 Onko olio tuhottu. Lisää...
 
abstract Vector Size [get, set]
 Olion koko pelimaailmassa. Kertoo olion äärirajat, ei muotoa. Lisää...
 
virtual Vector Position [get, set]
 Olion paikka. Jos olio on jonkun toisen peliolion lapsi, paikka on suhteessa tämän vanhempaan (Parent). Muuten paikka on paikka pelimaailmassa. Lisää...
 
abstract Angle Angle [get, set]
 Olion kulma tai rintamasuunta. Nolla = osoittaa oikealle. Lisää...
 
TimeSpan CreationTime [get, protected set]
 Olion luomisaika. Lisää...
 
TimeSpan Lifetime [get]
 Olion elinaika. Lasketaan siitä lähtien, kun olio luodaan. Lisää...
 
TimeSpan MaximumLifetime [get, set]
 Olion suurin mahdollinen elinaika. Kun Lifetime on suurempi kuin tämä, olio kuolee. Lisää...
 
TimeSpan LifetimeLeft [get, set]
 Olion jäljellä oleva elinaika. Lisää...
 
double Width [get, set]
 Olion leveys (X-suunnassa, leveimmässä kohdassa). Lisää...
 
double Height [get, set]
 Olion korkeus (Y-suunnassa, korkeimmassa kohdassa). Lisää...
 
Vector AbsolutePosition [get, set]
 Olion absoluuttinen paikka pelimaailmassa. Jos olio ei ole minkään toisen peliolion lapsiolio, tämä on sama kuin Position. Lisää...
 
Angle AbsoluteAngle [get, set]
 Olion absoluuttinen kulma pelimaailmassa. Jos olio ei ole minkään toisen peliolion lapsiolio, tämä on sama kuin Angle. Lisää...
 
double Left [get, set]
 Olion vasemman reunan x-koordinaatti. Lisää...
 
double Right [get, set]
 Olion oikean reunan x-koordinaatti. Lisää...
 
double Top [get, set]
 Olion yläreunan y-koordinaatti. Lisää...
 
double Bottom [get, set]
 Olion alareunan y-koordinaatti. Lisää...
 
double AbsLeft [get]
 Olion vasemman reunan absoluuttinen x-koordinaatti. Lisää...
 
double AbsRight [get]
 Olion oikean reunan absoluuttinen x-koordinaatti. Lisää...
 
double AbsTop [get]
 Olion yläreunan absoluuttinen y-koordinaatti. Lisää...
 
double AbsBottom [get]
 Olion alareunan absoluuttinen y-koordinaatti. Lisää...
 
double X [get, set]
 Olion paikan X-koordinaatti. Lisää...
 
double Y [get, set]
 Olion paikan Y-koordinaatti. Lisää...
 
Vector UnitX [get]
 Suhteellinen x-suuntavektori lapsiolioille. Varoitus: suhteessa vanhempi-olioon! Jos haluat käyttää suoraan kentässä, käytä AbsoluteUnitX. Lisää...
 
Vector UnitY [get]
 Suhteellinen y-suuntavektori lapsiolioille. Varoitus: suhteessa vanhempi-olioon! Jos haluat käyttää suoraan kentässä, käytä AbsoluteUnitY. Lisää...
 
Vector AbsoluteUnitX [get]
 Suhteellinen x-suuntavektori lapsiolioille. Suhteessa suoraan kentän koordinaatteihin. Lisää...
 
Vector AbsoluteUnitY [get]
 Suhteellinen y-suuntavektori lapsiolioille. Suhteessa suoraan kentän koordinaatteihin. Lisää...
 
abstract Animation Animation [get, set]
 Animaatio. Voi olla null, jolloin piirretään vain väri. Lisää...
 
Image Image [get, set]
 Olion kuva. Voi olla null, jolloin piirretään vain väri. Lisää...
 
- Ominaisuudet inherited from Tagged
object Tag [get, set]
 
- Ominaisuudet inherited from Destroyable
bool IsDestroyed [get]
 
- Ominaisuudet inherited from IGameObjectInternal
Layer Layer [set]
 
List< ListenerAssociatedListeners [get]
 
bool IsAddedToGame [set]
 
- Ominaisuudet inherited from IGameObject
Layer Layer [get]
 
IGameObject Parent [get, set]
 
Brain Brain [get, set]
 
bool IsVisible [get, set]
 
bool IsAddedToGame [get]
 
bool IgnoresLighting [get, set]
 
TimeSpan CreationTime [get]
 
TimeSpan Lifetime [get]
 
TimeSpan MaximumLifetime [get, set]
 
Vector Size [get, set]
 
double Width [get, set]
 
double Height [get, set]
 
Vector Position [get, set]
 
Angle Angle [get, set]
 
double X [get, set]
 
double Y [get, set]
 
double Left [get, set]
 
double Top [get, set]
 
double Right [get, set]
 
double Bottom [get, set]
 
Vector UnitX [get]
 
Vector UnitY [get]
 
Vector AbsoluteUnitX [get]
 
Vector AbsoluteUnitY [get]
 
Vector AbsolutePosition [get, set]
 
Angle AbsoluteAngle [get, set]
 
Animation Animation [get, set]
 
Image Image [get, set]
 
Color Color [get, set]
 
Shape Shape [get, set]
 
Vector TextureWrapSize [get, set]
 
bool TextureFillsShape [get, set]
 
bool RotateImage [get, set]
 
- Ominaisuudet inherited from Updatable
bool IsUpdated [get]
 

Tapahtumat

Action< GameObject, VectorArrivedAt
 Tapahtuu, kun on saavuttu haluttuun paikkaan (MoveTo-metodi) Lisää...
 
- Tapahtumat inherited from GameObjectBase
Action AddedToGame
 Tapahtuu, kun olio lisätään peliin. Lisää...
 
Action Removed
 Tapahtuu, kun olio poistetaan pelistä (tuhotaan tai ei). Lisää...
 
Action Destroyed
 Tapahtuu, kun olio tuhotaan. Lisää...
 
- Tapahtumat inherited from Destroyable
Action Destroyed
 
- Tapahtumat inherited from IGameObject
Action AddedToGame
 
Action Removed
 

Additional Inherited Members

- Julkiset attribuutit inherited from GameObjectBase
IntPoint PosInLevel
 
List< Object > Data
 

Yksityiskohtainen selite

Pelialueella liikkuva olio. Käytä fysiikkapeleissä PhysicsObject-olioita.

Määrittely tiedoston __GameObject.cs rivillä 54.

Rakentajien & purkajien dokumentaatio

◆ GameObject() [1/7]

GameObject ( double  width,
double  height 
)

Alustaa uuden peliolion.

Parametrit
widthLeveys.
heightKorkeus.

Määrittely tiedoston __GameObject.cs rivillä 272.

◆ GameObject() [2/7]

GameObject ( Image  image)

Alustaa uuden peliolion. Kappaleen koko ja ulkonäkö ladataan parametrina annetusta kuvasta.

Parametrit
imageKuva

Määrittely tiedoston __GameObject.cs rivillä 282.

◆ GameObject() [3/7]

GameObject ( double  width,
double  height,
Shape  shape 
)

Alustaa uuden peliolion.

Parametrit
widthLeveys.
heightKorkeus.
shapeMuoto.

Määrittely tiedoston __GameObject.cs rivillä 294.

◆ GameObject() [4/7]

GameObject ( double  width,
double  height 
)

Alustaa uuden peliolion.

Parametrit
widthLeveys.
heightKorkeus.

Määrittely tiedoston GameObject.cs rivillä 81.

◆ GameObject() [5/7]

GameObject ( double  width,
double  height,
Shape  shape 
)

Alustaa uuden peliolion.

Parametrit
widthLeveys.
heightKorkeus.
shapeMuoto.

Määrittely tiedoston GameObject.cs rivillä 92.

◆ GameObject() [6/7]

GameObject ( Animation  animation)

Alustaa uuden peliolion. Kappaleen koko ja ulkonäkö ladataan parametrina annetusta kuvasta.

Parametrit
animationKuva

Määrittely tiedoston GameObject.cs rivillä 106.

◆ GameObject() [7/7]

GameObject ( ILayout  layout)

Alustaa widgetin.

Määrittely tiedoston GameObject.cs rivillä 118.

Jäsenfunktioiden dokumentaatio

◆ Add() [1/2]

void Add ( IGameObject  childObject)

Lisää annetun peliolion tämän olion lapseksi. Lapsiolio liikkuu tämän olion mukana, ja sen paikka ja koko ilmaistaan suhteessa tähän olioon.

PhysicsObject-tyyppisiä olioita ei voi lisätä lapsiolioksi.

Toteuttaa luokan GameObjectContainer.

Määrittely tiedoston ChildObjects.cs rivillä 66.

◆ Add() [2/2]

void Add ( IGameObject  childObject)

Lisää annetun peliolion tämän olion lapseksi. Lapsiolio liikkuu tämän olion mukana, ja sen paikka ja koko ilmaistaan suhteessa tähän olioon.

PhysicsObject-tyyppisiä olioita ei voi lisätä lapsiolioksi.

Toteuttaa luokan GameObjectContainer.

Määrittely tiedoston __GameObject.cs rivillä 376.

◆ Clear()

virtual void Clear ( )
virtual

Poistaa kaikki lapsioliot.

Uudelleentoteutetaan luokissa MessageDisplay ja ScrollableList< O >.

Määrittely tiedoston ChildObjects.cs rivillä 177.

◆ ClearOscillations()

void ClearOscillations ( )

Poistaa kaikki värähtelyt kappaleelta.

Määrittely tiedoston Movement.cs rivillä 211.

◆ Clone()

object Clone ( )

Tekee oliosta kopion.

Palauttaa
Uusi GameObject-olio samoilla arvoilla.

Määrittely tiedoston __GameObject.cs rivillä 311.

◆ Destroy() [1/2]

override void Destroy ( )
virtual

Tuhoaa olion. Tuhottu olio poistuu pelistä.

Uudelleentoteuttaa luokan GameObjectBase.

Uudelleentoteutetaan luokassa PhysicsObject.

Määrittely tiedoston GameObject.cs rivillä 57.

◆ Destroy() [2/2]

override void Destroy ( )
virtual

Tuhoaa olion. Tuhottu olio poistuu pelistä.

Uudelleentoteuttaa luokan GameObjectBase.

Uudelleentoteutetaan luokassa PhysicsObject.

Määrittely tiedoston __GameObject.cs rivillä 242.

◆ FadeColorTo()

void FadeColorTo ( Color  targetColor,
double  seconds 
)

Muuttaa olion väriä toiseen hitaasti liukumalla.

Parametrit
targetColorVäri johon muutetaan
secondsAika jossa muutos valmistuu

Määrittely tiedoston GameObject.cs rivillä 244.

◆ FlipImage()

void FlipImage ( )

Kääntää olion kuvan pystysuunnassa.

Määrittely tiedoston Appearance.cs rivillä 130.

◆ GetMaximumSize()

virtual Vector GetMaximumSize ( )
protectedvirtual

Antaa widgetin maksimikoon siinä tapauksessa, että kokoa ei ole annettu rakentajassa (tai tarkemmin sanoen muuttujan SizingByLayout arvo on true). Olio ei siis automaattisesti kasva tätä isommaksi.

Palauttaa

Uudelleentoteutetaan luokassa Window.

Määrittely tiedoston Layout.cs rivillä 214.

◆ InitChildren()

virtual void InitChildren ( )
protectedvirtual

Määrittely tiedoston ChildObjects.cs rivillä 93.

◆ InitLayout() [1/2]

void InitLayout ( double  width,
double  height 
)

Määrittely tiedoston Layout.cs rivillä 120.

◆ InitLayout() [2/2]

void InitLayout ( double  width,
double  height,
ILayout  layout 
)

Määrittely tiedoston Layout.cs rivillä 126.

◆ IsBlocking()

bool IsBlocking ( Vector  pos1,
Vector  pos2 
)

Onko olio kahden paikan välissä.

Parametrit
objOlio
pos1Paikka 1
pos2Paikka 2
Palauttaa

Määrittely tiedoston GameObject.cs rivillä 224.

◆ IsInside() [1/2]

bool IsInside ( Vector  point)

Onko piste p tämän olion sisäpuolella.

Toteuttaa luokan IGameObject.

Määrittely tiedoston Dimensions.cs rivillä 106.

◆ IsInside() [2/2]

bool IsInside ( Vector  point)

Onko piste p tämän olion sisäpuolella.

Toteuttaa luokan IGameObject.

Määrittely tiedoston __GameObject.cs rivillä 332.

◆ IsInsideRect()

bool IsInsideRect ( Vector  point)

Onko piste p tämän olion ympäröivän suorakulmion sisäpuolella.

Määrittely tiedoston Dimensions.cs rivillä 151.

◆ MirrorImage()

void MirrorImage ( )

Kääntää olion kuvan vaakasuunnassa.

Määrittely tiedoston Appearance.cs rivillä 122.

◆ Move() [1/2]

virtual void Move ( Vector  movement)
virtual

Siirtää oliota.

Parametrit
movementVektori, joka määrittää kuinka paljon siirretään.

Toteuttaa luokan IGameObject.

Uudelleentoteutetaan luokissa PlatformCharacter, PlatformCharacter2 ja PhysicsObject.

Määrittely tiedoston Movement.cs rivillä 51.

◆ Move() [2/2]

virtual void Move ( Vector  movement)
virtual

Siirtää oliota.

Parametrit
movementVektori, joka määrittää kuinka paljon siirretään.

Toteuttaa luokan IGameObject.

Uudelleentoteutetaan luokissa PlatformCharacter, PlatformCharacter2 ja PhysicsObject.

Määrittely tiedoston __GameObject.cs rivillä 472.

◆ MoveTo() [1/2]

override void MoveTo ( Vector  location,
double  speed,
Action  doWhenArrived 
)
virtual

Yrittää siirtyä annettuun paikkaan annetulla nopeudella. Laukaisee annetun aliohjelman, kun paikkaan on päästy.

Parametrit
locationPaikka johon siirrytään
speedNopeus (paikkayksikköä sekunnissa) jolla liikutaan. Nopeus on maksiminopeus. Jos välissä on hitaampaa maastoa tai esteitä, liikkumisnopeus voi olla alle sen.
doWhenArrivedAliohjelma, joka ajetaan kun paikkaan on päästy. Voi olla null, jos ei haluta mitään aliohjelmaa.

Toteuttaa luokan GameObjectBase.

Määrittely tiedoston Movement.cs rivillä 70.

◆ MoveTo() [2/2]

virtual void MoveTo ( Vector  location,
double  speed 
)
virtual

Yrittää siirtyä annettuun paikkaan annetulla nopeudella. Laukaisee tapahtuman ArrivedAt, kun paikkaan on päästy.

Parametrit
locationPaikka johon siirrytään
speedNopeus (paikkayksikköä sekunnissa) jolla liikutaan. Nopeus on maksiminopeus. Jos välissä on hitaampaa maastoa tai esteitä, liikkumisnopeus voi olla alle sen.

Määrittely tiedoston __GameObject.cs rivillä 487.

◆ MoveToTarget() [1/2]

virtual void MoveToTarget ( )
protectedvirtual

Uudelleentoteutetaan luokissa PlatformCharacter ja PhysicsObject.

Määrittely tiedoston Movement.cs rivillä 99.

◆ MoveToTarget() [2/2]

virtual void MoveToTarget ( )
protectedvirtual

Uudelleentoteutetaan luokissa PlatformCharacter ja PhysicsObject.

Määrittely tiedoston __GameObject.cs rivillä 503.

◆ NotifyParentAboutChangedSizingAttributes()

void NotifyParentAboutChangedSizingAttributes ( )
protected

Should be called whenever properties that might affect layouts are changed.

Määrittely tiedoston Layout.cs rivillä 86.

◆ OnArrivedAt()

void OnArrivedAt ( Vector  location)

Kutsutaan, kun on saavuttu haluttuun paikkaan (MoveTo-metodi)

Parametrit
location

Määrittely tiedoston __GameObject.cs rivillä 231.

◆ Oscillate()

void Oscillate ( Vector  axis,
double  amplitude,
double  frequency,
double  phase = 0,
double  damping = 0 
)

Laittaa kappaleen liikkumaan edestakaisin nykyisen paikkansa ympärillä tietyn akselin suuntaisesti.

Parametrit
axisAkseli, jonka suunnassa värähdellään. Pituudella ei väliä, vain suunnalla.
amplitudeAmplitudi eli ääripäiden välinen etäisyys.
frequencyTaajuus, eli kuinka monta jaksoa sekunnissa värähdellään.
phaseVaihe, eli mistä kohtaa jaksoa aloitetaan. Vaihteluväli 0 - 2 * Math.PI (siniaalto)
dampingVaimennuskerroin. 0 = ei vaimene, mitä suurempi niin sitä nopeammin vaimenee.

Määrittely tiedoston Movement.cs rivillä 160.

◆ Oscillate< WaveForm >()

void Oscillate< WaveForm > ( Vector  axis,
double  amplitude,
double  frequency,
double  phase = 0,
double  damping = 0 
)

Laittaa kappaleen liikkumaan edestakaisin nykyisen paikkansa ympärillä tietyn akselin suuntaisesti. Aaltomuotoa voi vaihtaa tyyppiparametrin avulla, esim. Oscillate<Triangle>

Template Parameters
WaveFormAaltomuoto, esim. Waveform.Sine
Parametrit
axisAkseli, jonka suunnassa värähdellään. Pituudella ei väliä, vain suunnalla.
amplitudeAmplitudi eli ääripäiden välinen etäisyys.
frequencyTaajuus, eli kuinka monta jaksoa sekunnissa värähdellään.
phaseVaihe, eli mistä kohtaa jaksoa aloitetaan. Vaihteluväli 0 - 2 * Math.PI (siniaalto)
dampingVaimennuskerroin. 0 = ei vaimene, mitä suurempi niin sitä nopeammin vaimenee.
Tyyppien rajoitteet
WaveForm :Waveform 

Määrittely tiedoston Movement.cs rivillä 144.

◆ OscillateAngle()

void OscillateAngle ( double  direction,
UnlimitedAngle  amplitude,
double  frequency,
double  damping = 0 
)

Laittaa kappaleen pyörimään edestakaisin.

Parametrit
directionVärähtelyn suunta (1 = myötäpäivään, -1 = vastapäivään)
amplitudeAmplitudi eli ääripäiden välinen etäisyys (radiaaneina).
frequencyTaajuus, eli kuinka monta jaksoa sekunnissa värähdellään.
dampingVaimennuskerroin. 0 = ei vaimene, mitä suurempi niin sitä nopeammin vaimenee.

Määrittely tiedoston Movement.cs rivillä 192.

◆ OscillateAngle< WaveForm >()

void OscillateAngle< WaveForm > ( double  direction,
UnlimitedAngle  amplitude,
double  frequency,
double  damping = 0 
)

Laittaa kappaleen pyörimään edestakaisin tietyn aaltomuodon mukaisesti. Aaltomuotoa voi vaihtaa tyyppiparametrin avulla, esim. OscillateAngle<Triangle>

Template Parameters
WaveFormAaltomuoto, esim. Waveform.Sine
Parametrit
directionVärähtelyn suunta (1 = myötäpäivään, -1 = vastapäivään)
amplitudeAmplitudi eli ääripäiden välinen etäisyys (radiaaneina).
frequencyTaajuus, eli kuinka monta jaksoa sekunnissa värähdellään.
dampingVaimennuskerroin. 0 = ei vaimene, mitä suurempi niin sitä nopeammin vaimenee.
Tyyppien rajoitteet
WaveForm :Waveform 

Määrittely tiedoston Movement.cs rivillä 177.

◆ RefreshLayout()

void RefreshLayout ( )

Päivittää lapsiolioiden paikat ja koot, jos widgetille on asetettu asettelija. Tätä metodia EI yleensä tarvitse kutsua itse, sillä asettelija päivitetään automaattisesti jokaisella framella. Tämä metodi on tarpeellinen esim. silloin, kun widgetille on lisätty lapsiolioita (tai muutettu niiden ominaisuuksia) ja niiden paikat tarvitsee päivittää välittömästi lisäyksen jälkeen. Silloinkin tätä tarvitsee kutsua vain kerran, viimeisimmän muutoksen jälkeen.

Määrittely tiedoston Layout.cs rivillä 141.

◆ Remove() [1/2]

void Remove ( IGameObject  childObject)

Poistaa lapsiolion. Jos haluat tuhota olion, kutsu mielummin olion Destroy-metodia.

Oliota ei poisteta välittömästi, vaan viimeistään seuraavan päivityksen jälkeen.

Toteuttaa luokan GameObjectContainer.

Määrittely tiedoston ChildObjects.cs rivillä 85.

◆ Remove() [2/2]

void Remove ( IGameObject  childObject)

Poistaa lapsiolion. Jos haluat tuhota olion, kutsu mielummin olion Destroy-metodia.

Oliota ei poisteta välittömästi, vaan viimeistään seuraavan päivityksen jälkeen.

Toteuttaa luokan GameObjectContainer.

Määrittely tiedoston __GameObject.cs rivillä 422.

◆ SeesObject() [1/3]

bool SeesObject ( GameObject  obj)

Näkeekö olio toisen.

Parametrit
objToinen olio
Palauttaa

Määrittely tiedoston GameObject.cs rivillä 158.

◆ SeesObject() [2/3]

bool SeesObject ( GameObject  obj,
Predicate< GameObject isObstacle 
)

Näkeekö olio toisen.

Parametrit
objToinen olio
isObstacleEhto sille mikä lasketaan esteeksi
Palauttaa

Määrittely tiedoston GameObject.cs rivillä 169.

◆ SeesObject() [3/3]

bool SeesObject ( GameObject  obj,
object  obstacleTag 
)

Näkeekö olio toisen.

Parametrit
objToinen olio
obstacleTagTagi esteelle
Palauttaa

Määrittely tiedoston GameObject.cs rivillä 180.

◆ SeesTarget() [1/3]

bool SeesTarget ( Vector  targetPosition)

Näkeekö olio paikkaan.

Parametrit
targetPositionPaikka
Palauttaa

Määrittely tiedoston GameObject.cs rivillä 190.

◆ SeesTarget() [2/3]

bool SeesTarget ( Vector  targetPosition,
Predicate< GameObject isObstacle 
)

Näkeekö olio paikkaan.

Parametrit
targetPositionPaikka
isObstacleEhto sille mikä lasketaan esteeksi
Palauttaa

Määrittely tiedoston GameObject.cs rivillä 201.

◆ SeesTarget() [3/3]

bool SeesTarget ( Vector  targetPosition,
object  obstacleTag 
)

Näkeekö olio paikkaan.

Parametrit
targetPositionPaikka
obstacleTagTagi esteelle
Palauttaa

Määrittely tiedoston GameObject.cs rivillä 212.

◆ SetEquilibrium()

void SetEquilibrium ( )

Asettaa uuden tasapainoaseman värähtelyille.

Määrittely tiedoston Movement.cs rivillä 203.

◆ SetImage() [1/2]

void SetImage ( StorageFile  file)

Lataa kuvan tiedostosta ja asettaa sen oliolle.

Parametrit
file

Määrittely tiedoston Appearance.cs rivillä 114.

◆ SetImage() [2/2]

void SetImage ( StorageFile  file)

Lataa kuvan tiedostosta ja asettaa sen oliolle.

Parametrit
file

Määrittely tiedoston __GameObject.cs rivillä 463.

◆ Stop()

virtual void Stop ( )
virtual

Pysäyttää kaiken liikkeen.

Uudelleentoteutetaan luokassa PhysicsObject.

Määrittely tiedoston Movement.cs rivillä 219.

◆ StopMoveTo()

void StopMoveTo ( )

Pysäyttää MoveTo-aliohjelmalla aloitetun liikkeen.

Toteuttaa luokan IGameObject.

Määrittely tiedoston Movement.cs rivillä 90.

◆ Update() [1/2]

override void Update ( Time  time)
virtual

Peliolion päivitys. Tätä kutsutaan, kun IsUpdated-ominaisuuden arvoksi on asetettu true ja olio on lisätty peliin. IsUpdated

Parametrit
timePeliaika.

Uudelleentoteuttaa luokan GameObjectBase.

Uudelleentoteutetaan luokissa PushButton, InputBox ja PhysicsObject.

Määrittely tiedoston GameObject.cs rivillä 140.

◆ Update() [2/2]

virtual void Update ( Time  time)
virtual

Peliolion päivitys. Tätä kutsutaan, kun IsUpdated-ominaisuuden arvoksi on asetettu true ja olio on lisätty peliin. IsUpdated

Parametrit
timePeliaika.

Uudelleentoteuttaa luokan GameObjectBase.

Uudelleentoteutetaan luokissa PlatformCharacter, PushButton, PlatformCharacter2, ParticleSystem, InputBox, Grenade, Explosion, PhysicsObject, Automobile, Lightning, Smoke ja Flame.

Määrittely tiedoston __GameObject.cs rivillä 434.

Jäsendatan dokumentaatio

◆ arrivedAction

Action arrivedAction = null
protected

Määrittely tiedoston Movement.cs rivillä 43.

◆ autoResizeChildObjects

bool autoResizeChildObjects = true
protected

Määrittely tiedoston ChildObjects.cs rivillä 40.

◆ moveSpeed

double moveSpeed
protected

Määrittely tiedoston __GameObject.cs rivillä 76.

◆ moveTarget

Vector moveTarget = null
protected

Määrittely tiedoston __GameObject.cs rivillä 75.

◆ moveTimer

Timer moveTimer = null
protected

Määrittely tiedoston __GameObject.cs rivillä 74.

Ominaisuuksien dokumentaatio

◆ Angle

override Angle Angle
getset

Olion kulma tai rintamasuunta. Nolla = osoittaa oikealle.

Määrittely tiedoston __GameObject.cs rivillä 133.

◆ Animation

override Animation Animation
getset

Animaatio. Voi olla null, jolloin piirretään vain väri.

Animaatio. Voi olla null, jolloin piirretään vain väri.

Määrittely tiedoston __GameObject.cs rivillä 138.

◆ AssociatedListeners

List< Listener > AssociatedListeners
get

Määrittely tiedoston __GameObject.cs rivillä 69.

◆ Color [1/2]

virtual Color Color
getset

Väri, jonka värisenä olio piirretään, jos tekstuuria ei ole määritelty.

Määrittely tiedoston Appearance.cs rivillä 72.

◆ Color [2/2]

Color Color
getset

Väri, jonka värisenä olio piirretään, jos tekstuuria ei ole määritelty.

Määrittely tiedoston __GameObject.cs rivillä 154.

◆ Game

Game Game
get

Peli, johon olio on lisätty. null, jos oliota ei ole lisätty peliin.

Määrittely tiedoston __GameObject.cs rivillä 199.

◆ HorizontalSizing

virtual Sizing HorizontalSizing
getset

Koon asettaminen vaakasuunnassa, kun olio on asettelijan sisällä.

Määrittely tiedoston Layout.cs rivillä 24.

◆ IgnoresLighting

bool IgnoresLighting
getset

Jättääkö olio kentän valaistuksen huomiotta. Asetettu oletuksena käyttöliittymäkomponenteilla (widget).

Määrittely tiedoston Appearance.cs rivillä 97.

◆ IsAddedToGame

bool IsAddedToGame
getset

Onko olio lisätty peliin.

Onko olio lisätty peliin.

Määrittely tiedoston __GameObject.cs rivillä 207.

◆ IsVisible

bool IsVisible
getset

Piirretäänkö oliota ruudulle.

Piirretäänkö oliota ruudulle.

Määrittely tiedoston __GameObject.cs rivillä 91.

◆ Layout

ILayout Layout
getset

Asettelija lapsiolioille. Asettaa lapsiolioiden koon sekä paikan.

Määrittely tiedoston Layout.cs rivillä 102.

◆ ObjectCount

int ObjectCount
get

Olion lapsiolioiden lukumäärä. Kuten Objects.Count, mutta optimoitu.

Määrittely tiedoston ChildObjects.cs rivillä 55.

◆ Objects [1/2]

Olion lapsioliot. Saa muuttaa.

Määrittely tiedoston ChildObjects.cs rivillä 46.

◆ Objects [2/2]

IEnumerable<IGameObject> Objects
get

Olion lapsioliot. Ei voi muokata.

Määrittely tiedoston __GameObject.cs rivillä 84.

◆ PreferredSize

virtual Vector PreferredSize
getset

Koko, jota oliolla tulisi olla asettelijan sisällä. Todellinen koko voi olla pienempi, jos tilaa ei ole tarpeeksi.

Määrittely tiedoston Layout.cs rivillä 62.

◆ Shape

Shape Shape
getset

Olion muoto.

Määrittely tiedoston __GameObject.cs rivillä 179.

◆ Size

override Vector Size
getset

Olion koko pelimaailmassa. Kertoo olion äärirajat, ei muotoa.

Olion koko pelimaailmassa. Kertoo olion äärirajat, ei muotoa.

Määrittely tiedoston __GameObject.cs rivillä 98.

◆ SizingByLayout

bool SizingByLayout
getset

Määrittely tiedoston Layout.cs rivillä 77.

◆ TextureFillsShape

bool TextureFillsShape
getset

Jos true, kuva piirretään niin, ettei se mene olion muodon ääriviivojen yli. Toisin sanoen kuva piirretään tarkasti vain muodon määrittämälle alueelle.

Jos true, kuva piirretään niin, ettei se mene olion muodon ääriviivojen yli. Toisin sanoen kuva piirretään tarkasti vain muodon määrittämälle alueelle.

Tämän asettaminen tekee olion piirtämisestä hitaamman. Jos muoto on yksinkertainen, harkitse voisiko kuvan piirtää niin, että läpinäkyvyyttä käyttämällä saadaan kuvasta halutun muotoinen.

Tämän asettaminen tekee olion piirtämisestä hitaamman. Jos muoto on yksinkertainen, harkitse voisiko kuvan piirtää niin, että läpinäkyvyyttä käyttämällä saadaan kuvasta halutun muotoinen.

Määrittely tiedoston __GameObject.cs rivillä 170.

◆ TextureWrapSize

Vector TextureWrapSize
getset

Määrittää kuinka moneen kertaan kuva piirretään. Esimerkiksi (3.0, 2.0) piirtää kuvan 3 kertaa vaakasuunnassa ja 2 kertaa pystysuunnassa.

Määrittää kuinka moneen kertaan kuva piirretään. Esimerkiksi (3.0, 2.0) piirtää kuvan 3 kertaa vaakasuunnassa ja 2 kertaa pystysuunnassa.

Määrittely tiedoston __GameObject.cs rivillä 145.

◆ VerticalSizing

virtual Sizing VerticalSizing
getset

Koon asettaminen pystysuunnassa, kun olio on asettelijan sisällä.

Määrittely tiedoston Layout.cs rivillä 43.

Tapahtumien dokumentaatio

◆ ArrivedAt

Action<GameObject, Vector> ArrivedAt

Tapahtuu, kun on saavuttu haluttuun paikkaan (MoveTo-metodi)

Määrittely tiedoston __GameObject.cs rivillä 224.


Dokumentaatio tälle luokalle luotiin seuraavista tiedostoista: