Jypeli
5
The simple game programming library
|
Peli, johon voi lisätä pintoja, joiden päällä oliot voivat liukua. Peliin lisätyt Lisää...
Julkiset jäsenfunktiot | |
TopDownPhysicsGame () | |
Alustaa uuden fysiikkapelin. Lisää... | |
TopDownPhysicsGame (int device) | |
Alustaa uuden fysiikkapelin. Lisää... | |
void | AddSurface (PhysicsObject surface) |
Lisää peliin pinnan, jonka päällä muut oliot voivat liukua. Lisää... | |
override void | ClearAll () |
Nollaa kaiken (kontrollit, näyttöobjektit, ajastimet ja fysiikkamoottorin). Lisää... | |
Julkiset jäsenfunktiot inherited from PhysicsGameBase | |
PhysicsGameBase (int device) | |
Alustaa uuden fysiikkapelin. Lisää... | |
void | StopAll () |
Pysäyttää kaiken liikkeen. Lisää... | |
void | Add (Physics2DDotNet.Joints.Joint j) |
Lisää liitoksen peliin. Lisää... | |
void | Add (AxleJoint j) |
Lisää liitoksen peliin. Lisää... | |
void | AddCollisionHandler< O, T > (O obj, CollisionHandler< O, T > handler) |
Määrää, mihin aliohjelmaan siirrytään kun olio Lisää... | |
void | AddCollisionHandler (IPhysicsObject obj, CollisionHandler< IPhysicsObject, IPhysicsObject > handler) |
Määrää, mihin aliohjelmaan siirrytään kun yleinen fysiikkaolio Lisää... | |
void | AddCollisionHandler (PhysicsObject obj, CollisionHandler< PhysicsObject, PhysicsObject > handler) |
Määrää, mihin aliohjelmaan siirrytään kun fysiikkaolio Lisää... | |
void | AddCollisionHandler (PhysicsObject obj, CollisionHandler< PhysicsObject, PhysicsStructure > handler) |
Määrää, mihin aliohjelmaan siirrytään kun fysiikkaolio Lisää... | |
void | AddCollisionHandler (PhysicsStructure obj, CollisionHandler< PhysicsStructure, PhysicsObject > handler) |
Määrää, mihin aliohjelmaan siirrytään kun fysiikkarakenne Lisää... | |
void | AddCollisionHandler (PhysicsStructure obj, CollisionHandler< PhysicsStructure, PhysicsStructure > handler) |
Määrää, mihin aliohjelmaan siirrytään kun fysiikkarakenne Lisää... | |
void | AddCollisionHandlerByRef< O, T > (O obj, T target, CollisionHandler< O, T > handler) |
Määrää, mihin aliohjelmaan siirrytään kun olio Lisää... | |
void | AddCollisionHandlerByTag< O, T > (O obj, object tag, CollisionHandler< O, T > handler) |
Määrää, mihin aliohjelmaan siirrytään kun olio Lisää... | |
void | AddCollisionHandler< O, T > (O obj, object target, CollisionHandler< O, T > handler) |
Määrää, mihin aliohjelmaan siirrytään kun olio Lisää... | |
void | AddCollisionHandler (IPhysicsObject obj, object tag, CollisionHandler< IPhysicsObject, IPhysicsObject > handler) |
Määrää, mihin aliohjelmaan siirrytään kun yleinen fysiikkaolio Lisää... | |
void | AddCollisionHandler (PhysicsObject obj, object tag, CollisionHandler< PhysicsObject, PhysicsObject > handler) |
Määrää, mihin aliohjelmaan siirrytään kun fysiikkaolio Lisää... | |
void | RemoveCollisionHandlers (PhysicsObject obj=null, PhysicsObject target=null, object tag=null, Delegate handler=null) |
Poistaa kaikki ehdot täyttävät törmäyksenkäsittelijät. Lisää... | |
Julkiset jäsenfunktiot inherited from Game | |
CustomEventHandler | AddCustomHandler (Func< bool > condition, Action handler) |
Lisää vapaamuotoisen tapahtumankäsittelijän. Lisää... | |
CustomEventHandler | AddCustomHandler< T > (T obj, Predicate< T > condition, Action< T > handler) |
Lisää vapaamuotoisen tapahtumankäsittelijän. Lisää... | |
CustomEventHandler | AddCustomHandler< T1, T2 > (T1 obj1, T2 obj2, Func< T1, T2, bool > condition, Action< T1, T2 > handler) |
Lisää vapaamuotoisen tapahtumankäsittelijän. Lisää... | |
CustomEventHandler | AddCustomHandler< T1, T2, T3 > (T1 obj1, T2 obj2, T3 obj3, Func< T1, T2, T3, bool > condition, Action< T1, T2, T3 > handler) |
Lisää vapaamuotoisen tapahtumankäsittelijän. Lisää... | |
Game () | |
Alustaa uuden peliluokan. Lisää... | |
Game (int device) | |
Alustaa uuden peliluokan. Lisää... | |
void | ShowMessageWindow (string message) |
Näyttää viesti-ikkunan. Lisää... | |
void | Add (IGameObject o) |
Lisää olion peliin. Tavalliset oliot tulevat automaattisesti kerrokselle 0 ja ruutuoliot päällimmäiselle kerrokselle. Lisää... | |
void | Add (Light light) |
Lisää valon peliin. Nykyisellään valoja voi olla ainoastaan yksi kappale. Lisää... | |
virtual void | Add (IGameObject o, int layer) |
Lisää peliolion peliin, tiettyyn kerrokseen. Lisää... | |
void | Add (Layer l) |
Lisää oliokerroksen peliin. Lisää... | |
void | Remove (IGameObject o) |
Poistaa olion pelistä. Jos haluat tuhota olion, kutsu mielummin olion Destroy -metodia. Lisää... | |
void | Remove (Layer l) |
Poistaa oliokerroksen pelistä. Lisää... | |
List< GameObject > | GetObjects (Predicate< GameObject > condition) |
Palauttaa listan kaikista peliolioista jotka toteuttavat ehdon. Lista on järjestetty päällimmäisestä alimmaiseen. Lisää... | |
List< GameObject > | GetObjectsWithTag (params string[] tags) |
Palauttaa listan kaikista peliolioista joilla on tietty tagi. Lista on järjestetty päällimmäisestä alimmaiseen. Lisää... | |
GameObject | GetFirstObject (Predicate< GameObject > condition) |
Palauttaa ensimmäisen peliolion joka toteuttaa ehdon (null jos mikään ei toteuta). Lisää... | |
Widget | GetFirstWidget (Predicate< Widget > condition) |
Palauttaa ensimmäisen ruutuolion joka toteuttaa ehdon (null jos mikään ei toteuta). Lisää... | |
List< GameObject > | GetObjectsAt (Vector position) |
Palauttaa listan peliolioista, jotka ovat annetussa paikassa. Jos paikassa ei ole mitään pelioliota, palautetaan tyhjä lista. Lista on järjestetty päällimmäisestä alimmaiseen. Lisää... | |
GameObject | GetObjectAt (Vector position) |
Palauttaa peliolion, joka on annetussa paikassa. Jos paikassa ei ole mitään pelioliota, palautetaan null. Jos olioita on useampia, palautetaan päällimmäinen. Lisää... | |
Widget | GetWidgetAt (Vector position) |
Palauttaa ruutuolion, joka on annetussa paikassa. Jos paikassa ei ole mitään oliota, palautetaan null. Jos olioita on useampia, palautetaan päällimmäinen. Lisää... | |
List< GameObject > | GetObjectsAt (Vector position, double radius) |
Palauttaa listan peliolioista, jotka ovat annetussa paikassa tietyllä säteellä. Jos paikassa ei ole mitään pelioliota, palautetaan tyhjä lista. Lista on järjestetty päällimmäisestä alimmaiseen. Lisää... | |
GameObject | GetObjectAt (Vector position, double radius) |
Palauttaa peliolion, joka on annetussa paikassa tietyllä säteellä. Jos paikassa ei ole mitään pelioliota, palautetaan null. Jos olioita on useampia, palautetaan ensin lisätty. Lisää... | |
List< GameObject > | GetObjectsAt (Vector position, object tag) |
Palauttaa listan peliolioista, jotka ovat annetussa paikassa tietyllä säteellä. Jos paikassa ei ole mitään pelioliota, palautetaan tyhjä lista. Lista on järjestetty päällimmäisestä alimmaiseen. Vain annetulla tagilla varustetut oliot huomioidaan. Lisää... | |
GameObject | GetObjectAt (Vector position, object tag) |
Palauttaa peliolion, joka on annetussa paikassa. Vain annetulla tagilla varustetut oliot huomioidaan. Jos paikassa ei ole mitään pelioliota, palautetaan null. Jos olioita on useampia, palautetaan ensin lisätty. Lisää... | |
List< GameObject > | GetObjectsAt (Vector position, object tag, double radius) |
Palauttaa listan peliolioista, jotka ovat annetussa paikassa tietyllä säteellä. Jos paikassa ei ole mitään pelioliota, palautetaan tyhjä lista. Lista on järjestetty päällimmäisestä alimmaiseen. Vain annetulla tagilla varustetut oliot huomioidaan. Lisää... | |
GameObject | GetObjectAt (Vector position, object tag, double radius) |
Palauttaa peliolion, joka on annetussa paikassa tietyllä säteellä. Vain annetulla tagilla varustetut oliot huomioidaan. Jos paikassa ei ole mitään pelioliota, palautetaan null. Jos olioita on useampia, palautetaan ensin lisätty. Lisää... | |
List< GameObject > | GetObjectsBetween (Vector pos1, Vector pos2) |
Palauttaa pelioliot kahden pisteen välillä. Lisää... | |
void | ClearTimers () |
Poistaa kaikki ajastimet. Lisää... | |
void | ResetLayers () |
Nollaa oliokerrokset. Huom. tuhoaa kaikki pelioliot! Lisää... | |
void | RemoveAllLayers () |
Poistaa kaikki oliokerrokset. Huom. tuhoaa kaikki pelioliot! Lisää... | |
void | ClearControls () |
Palauttaa kontrollit alkutilaansa. Lisää... | |
void | ClearGameObjects () |
Tuhoaa ja poistaa pelistä kaikki pelioliot (ml. fysiikkaoliot). Lisää... | |
void | ClearLights () |
virtual void | Begin () |
Tässä alustetaan peli. Lisää... | |
virtual void | Continue () |
Tässä alustetaan peli tombstoning-tilasta. Jos metodia ei ole määritelty, kutsutaan Begin. Lisää... | |
bool | SetWindowSize (int width, int height, bool fullscreen) |
Asettaa ikkunan koon. Lisää... | |
bool | SetWindowSize (int width, int height) |
Asettaa ikkunan koon. Lisää... | |
void | Pause () |
Pysäyttää pelin tai jatkaa sitä, jos se on jo pysäytetty. Lisää... | |
void | Exit () |
Lopettaa pelin. Lisää... | |
void | ConfirmExit () |
Kysyy haluaako lopettaa pelin ja lopettaa jos vastataan kyllä. Lisää... | |
void | SaveGame (string tagName) |
Tallentaa pelin. Lisää... | |
void | LoadGame (string tagName) |
Lataa pelin. Lisää... | |
void | AddFactory< T > (string tag, Factory.FactoryMethod method) |
void | RemoveFactory< T > (string tag, Factory.FactoryMethod method) |
T | FactoryCreate< T > (string tag) |
void | ShowControlHelp () |
Näyttää kontrollien ohjetekstit. Lisää... | |
void | Dispose () |
Ominaisuudet | |
double | Gravity [get, set] |
Painovoima. Mitä suurempi painovoima, sitä suurempi liikekitka kaikille olioille. Lisää... | |
double | KineticFriction [get, set] |
Liikekitka pinnalla. Tätä arvoa käytetään, kun liikkuva kappale ei ole minkään lisätyn pinnan päällä. Arvot tyypillisesti välillä 0.0 -1.0 . Lisää... | |
Ominaisuudet inherited from PhysicsGameBase | |
bool | PhysicsEnabled [get, set] |
Onko fysiikan laskenta käytössä vai ei. Lisää... | |
Ominaisuudet inherited from Game | |
Layer | DebugLayer [get] |
Debug-ruutukerros, joka näkyy kun painetaan F12. Voit lisätä olioita myös tälle kerrokselle. Lisää... | |
bool | DebugKeyEnabled [get, set] |
Debug-ruutu F12-näppäimestä päällä / pois. Lisää... | |
bool | DebugScreenVisible [get, set] |
Debug-ruutu näkyvissä / pois. Lisää... | |
Window | FPSWindow [get] |
FPS-ikkuna. Lisää... | |
Label | FPSDisplay [get] |
FPS-näyttö. Lisää... | |
Window | LayerWindow [get] |
"Layers"-ikkuna. Huom. asettaa kokonsa automaattisesti. Lisää... | |
Label | LayerDisplay [get] |
"Layers"-näyttö. Lisää... | |
bool | IsPaused [get, set] |
Onko peli pysähdyksissä. Lisää... | |
SynchronousList< Layer > | Layers [get] |
Kerrokset, joilla pelioliot viihtyvät. Lisää... | |
IList< Layer > | StaticLayers [get] |
Kerrokset, joilla olevat pelioliot eivät liiku kameran mukana. Lisää... | |
IList< Layer > | DynamicLayers [get] |
Kerrokset, joilla olevat pelioliot liikkuvat kameran mukana. Lisää... | |
int | MinLayer [get] |
Pienin mahdollinen kerros. Lisää... | |
int | MaxLayer [get] |
Suurin mahdollinen kerros. Lisää... | |
int | LayerCount [get] |
Kerrosten määrä. Lisää... | |
static string | Name [get] |
Pelin nimi. Lisää... | |
static Game | Instance [get] |
Camera | Camera [get, set] |
Kamera, joka näyttää ruudulla näkyvän osan kentästä. Kameraa voidaan siirtää, zoomata tai asettaa seuraamaan tiettyä oliota. Lisää... | |
bool | DrawPerimeter [get, set] |
Kentän reunat näkyvissä tai pois näkyvistä. Huomaa, että tämä ominaisuus ei vaikuta reunojen törmäyskäsittelyyn. Lisää... | |
Color | PerimeterColor [get, set] |
Väri, jolla kentän reunat piirretään. Lisää... | |
static bool | SmoothTextures [get, set] |
Tekstuurien (kuvien) reunanpehmennys skaalattaessa (oletus päällä). Lisää... | |
static ScreenView | Screen [get] |
Näytön dimensiot, eli koko ja reunat. Lisää... | |
static new JypeliWindow | Window [get] |
Ikkuna. Lisää... | |
static Jypeli.Controls.Controls | Controls [get] |
Pelin kontrollit. Lisää... | |
ListenContext | ControlContext [get] |
Pelin pääohjainkonteksti. Lisää... | |
bool | IsModal [get] |
MessageDisplay | MessageDisplay [get, set] |
Viestinäyttö, johon voi laittaa viestejä. Lisää... | |
static FileManager | DataStorage [get] |
Tietovarasto, johon voi tallentaa tiedostoja pidempiaikaisesti. Sopii esimerkiksi pelitilanteen lataamiseen ja tallentamiseen. Lisää... | |
bool | AcceptsFocus [get] |
Onko olio valittavissa. Vain valittu (fokusoitu) olio voii kuunnella näppäimistöä ja muita ohjainlaitteita. Peliolio on aina valittavissa. Lisää... | |
Keyboard | Keyboard [get] |
Näppäimistö. Lisää... | |
Mouse | Mouse [get] |
Hiiri. Lisää... | |
TouchPanel | TouchPanel [get] |
Kosketusnäyttö. Vain kännykässä. Lisää... | |
PhoneBackButton | PhoneBackButton [get] |
GamePad | ControllerOne [get] |
Peliohjain yksi. Lisää... | |
GamePad | ControllerTwo [get] |
Peliohjain kaksi. Lisää... | |
GamePad | ControllerThree [get] |
Peliohjain kolme. Lisää... | |
GamePad | ControllerFour [get] |
Peliohjain neljä. Lisää... | |
Accelerometer | Accelerometer [get] |
Kiihtyvyysanturi. Vain kännykässä. Lisää... | |
Phone | Phone [get] |
Phone-olio esim. puhelimen tärisyttämiseen. Lisää... | |
Level | Level [get] |
Aktiivinen kenttä. Lisää... | |
static Time | Time [get] |
Peliaika. Sisältää tiedon siitä, kuinka kauan peliä on pelattu (Time.SinceStartOfGame) ja kuinka kauan on viimeisestä pelin päivityksestä (Time.SinceLastUpdate). Tätä päivitetään noin 30 kertaa sekunnissa kun peli ei ole pause-tilassa. Lisää... | |
static Time | RealTime [get] |
Todellinen peliaika. Sisältää tiedon siitä, kuinka kauan peliä on pelattu (Time.SinceStartOfGame) ja kuinka kauan on viimeisestä pelin päivityksestä (Time.SinceLastUpdate). Tätä päivitetään noin 30 kertaa sekunnissa, myös pause-tilassa. Lisää... | |
static Vector | Wind [get, set] |
Tuuli. Vaikuttaa vain efekteihin Lisää... | |
string | Title [get, set] |
Teksti, joka näkyy pelin ikkunassa (jos peli ei ole koko ruudun tilassa). Lisää... | |
bool | IsFullScreen [get, set] |
Onko peli kokoruututilassa. Lisää... | |
MediaPlayer | MediaPlayer [get] |
Mediasoitin. Lisää... | |
static new GraphicsDevice | GraphicsDevice [get] |
Ominaisuudet inherited from ControlContexted | |
ListenContext | ControlContext [get] |
bool | IsModal [get] |
Additional Inherited Members | |
Staattiset julkiset jäsenfunktiot inherited from Game | |
static void | AssertInitialized (Action actionMethod) |
Suorittaa aliohjelman kun peli on varmasti alustettu. Lisää... | |
static void | DoNextUpdate (Action action) |
Suorittaa aliohjelman seuraavalla päivityksellä. Lisää... | |
static void | DoNextUpdate< T1 > (Action< T1 > action, T1 p1) |
Suorittaa aliohjelman seuraavalla päivityksellä. Lisää... | |
static void | DoNextUpdate< T1, T2 > (Action< T1, T2 > action, T1 p1, T2 p2) |
Suorittaa aliohjelman seuraavalla päivityksellä. Lisää... | |
static void | AssertInitialized< T1 > (Action< T1 > actionMethod, T1 o1) |
Suorittaa aliohjelman kun peli on varmasti alustettu. Lisää... | |
static Animation | LoadAnimation (string name) |
Lataa animaation contentista. Lisää... | |
static Image | LoadImage (string name) |
Lataa kuvan contentista. Lisää... | |
static Image [] | LoadImages (params string[] names) |
Lataa taulukon kuvia contentista. Lisää... | |
static Image [] | LoadImages (string baseName, int startIndex, int endIndex, bool zeroPad=false) |
Lataa taulukon kuvia contentista. Lisää... | |
static void | PlaySound (string name) |
Soittaa ääniefektin. Lisää... | |
static SoundEffect | LoadSoundEffect (string name) |
Lataa ääniefektin contentista. Lisää... | |
static SoundEffect [] | LoadSoundEffects (params string[] names) |
Lataa taulukon ääniefektejä contentista. Lisää... | |
static Image | LoadImageFromResources (string name) |
static SoundEffect | LoadSoundEffectFromResources (string name) |
static Font | LoadFont (string name) |
Lataa fontin. Fontin tulee olla lisätty content-hakemistoon. Lisää... | |
Suojatut jäsenfunktiot inherited from PhysicsGameBase | |
override void | OnObjectAdded (IGameObject obj) |
override void | OnObjectRemoved (IGameObject obj) |
override void | Update (Time time) |
Ajetaan kun pelin tilannetta päivitetään. Päivittämisen voi toteuttaa perityssä luokassa toteuttamalla tämän metodin. Perityn luokan metodissa tulee kutsua kantaluokan metodia. Lisää... | |
Suojatut jäsenfunktiot inherited from Game | |
void | UpdateHandlers (Time time) |
Kutsuu tapahtumankäsittelijöitä. Lisää... | |
virtual void | PausedUpdate (Time time) |
Ajetaan Updaten sijaan kun peli on pysähdyksissä. Lisää... | |
override void | Initialize () |
This gets called after the GraphicsDevice has been created. So, this is the place to initialize the resources needed in the game. Except the graphics content, which should be called int LoadContent(), according to the XNA docs. Lisää... | |
override void | LoadContent () |
XNA calls this when graphics resources need to be loaded. Note that this can be called multiple times (whenever the graphics device is reset). Lisää... | |
override void | OnExiting (object sender, EventArgs args) |
override void | Update (GameTime gameTime) |
virtual void | Paint (Canvas canvas) |
override void | Draw (GameTime gameTime) |
Suojellut attribuutit inherited from PhysicsGameBase | |
PhysicsEngine | phsEngine |
Dictionary< CollisionRecord, CollisionHandler< IPhysicsObject, IPhysicsObject > > | collisionHandlers |
Dictionary< CollisionRecord, CollisionHandler< IPhysicsObject, IPhysicsObject > > | protectedCollisionHandlers |
Tapahtumat inherited from Game | |
static Action | InstanceInitialized |
Tapahtuu kun Game.Instance on alustettu. Lisää... | |
static new Action | Exiting |
Tapahtuu kun peli lopetetaan. Lisää... | |
Peli, johon voi lisätä pintoja, joiden päällä oliot voivat liukua. Peliin lisätyt
PhysicsObject
-oliot käyttäytyvät fysiikan lakien mukaan.
Määrittely tiedoston TopDownPhysicsGame.cs rivillä 42.
Alustaa uuden fysiikkapelin.
Määrittely tiedoston TopDownPhysicsGame.cs rivillä 81.
TopDownPhysicsGame | ( | int | device | ) |
Alustaa uuden fysiikkapelin.
device | Mikä monitori käytössä, 1=ensimmäinen |
Määrittely tiedoston TopDownPhysicsGame.cs rivillä 90.
void AddSurface | ( | PhysicsObject | surface | ) |
Lisää peliin pinnan, jonka päällä muut oliot voivat liukua.
Pinnalle asetetaan automaattisesti IgnoresCollisionResponse
arvoon true
.
surface |
Määrittely tiedoston TopDownPhysicsGame.cs rivillä 123.
|
virtual |
Nollaa kaiken (kontrollit, näyttöobjektit, ajastimet ja fysiikkamoottorin).
Uudelleentoteuttaa luokan PhysicsGameBase.
Määrittely tiedoston TopDownPhysicsGame.cs rivillä 133.
|
getset |
Painovoima. Mitä suurempi painovoima, sitä suurempi liikekitka kaikille olioille.
Määrittely tiedoston TopDownPhysicsGame.cs rivillä 69.
|
getset |
Liikekitka pinnalla. Tätä arvoa käytetään, kun liikkuva kappale ei ole minkään lisätyn pinnan päällä. Arvot tyypillisesti välillä 0.0
-1.0
.
Määrittely tiedoston TopDownPhysicsGame.cs rivillä 76.