Jypeli 4
The simple game programming library
Luokkalista
Tässä ovat luokat, tietueet ja yhdisteet lyhyen selitteen kanssa:
AbstractMoverBrain
AccelerometerPuhelimen kiihtyvyysanturi
SynchronousList< T >::AddItemAction
AnalogListener
AnalogListener< T1 >
AnalogStateParametrit analogisen ohjauksen (hiiren tai ohjaustikun) tapahtumalle
AngleKulma (asteina ja radiaaneina). Tietoja kulmasta: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Degree-Radian_Conversion.svg
AnimationSarja kuvia, jotka vaihtuvat halutulla nopeudella. Yksi animaatio koostuu yhdestä tai useammasta kuvasta
AssaultRifleRynnäkkökivääri
AutomobileAuto
AxleJointSaranaliitos kahden olion välille
Background
BarGaugePalkki, jonka korkeutta voi säätää
BoundingRectangle
BrainAivoluokka peliolioille. Voidaan käyttää tekoälyn ja tilannekohtaisten toimintamallien luomiseen peliolioille, esimerkkinä tietokoneen ohjaamat viholliset
BulletLuoti
CameraKamera. Määrittää mikä osa pelitasosta on kerralla näkyvissä
CannonYksinkertainen tykki, joka ampuu kuulia tai muuta ammuksia
CannonBallTykinkuula
CanvasPiirtoalusta
CircleYmpyrä
SynchronousList< T >::ClearAction
ClusterGrenadeRypälepommi. Hajoaa räjähtäessään pienempiin osiin, jotka voivat edelleen räjähtää pienempiin osiin
CollisionShapeQualityKappaleen kuvion laatu törmäyksentunnistuksessa
ColorVäri
ComputerDriverBrainTietokoneajajan aivot. Kuten DriverBrain, mutta osaa automaattisesti suunnistaa checkpointilta toiselle vauhtia säädellen
ControlContexted
ControllerYleinen peliohjainluokka
Controller< ControllerState >Yleinen peliohjainluokka tilatiedoilla
ControlsSisältää ohjaimet
CustomQueryWindow< W >
Destroyable
DirectionPerussuunta tasossa
DoubleMeterMittari, joka mittaa double-tyyppisiä arvoja. Sidottavissa näyttöihin, kuten ValueDisplay ja BarGauge
DriverBrainAjajan aivot. Laskee checkpointteja ja kierroksia automaattisesti. Nämä aivot ovat ihmispelaajalle, käytä tietokoneautoille ComputerDriverBrain-luokkaa
EasyHighScoreHelpompikäyttöinen parhaiden pisteiden lista
ExplosionRäjähdys
ExplosionSystemJärjestelmä räjähdyksille
FileManager
FlameJärjestelmä liekeille
FollowerBrainAivot, joiden tehtävänä on laittaa omistajansa seuraamaan jotakin kohdetta
FontFontti
Force
FrictionLogicFysiikkalogiikkaluokka ylhäältä päin kuvattuihin peleihin, joissa tarvitaan kitkaa
GamePeliluokka reaaliaikaisille peleille
GameObjectPelialueella liikkuva olio. Käytä fysiikkapeleissä PhysicsObject-olioita
GameObjectBaseKaikille peliolioille yhteinen kantaluokka
GamePadXbox-peliohjain
GrenadeKranaatti
Grid
HeartSydän
HighScoreWindowParhaiden pisteiden ikkuna
HorizontalLayoutAsettelee widgetit riviin vaakasuunnassa
HorizontalSpacer
IAnalogListener
IGameObjectYhteinen rajapinta kaikille peliolioille
IGameObjectInternalJypelin sisäiset metodit ja propertyt joihin käyttäjän ei tarvitse päästä käsiksi kuuluvat tähän luokkaan. Kaikki oliot jotka toteuttavat IGameObject-rajapinnan toteuttavat myös IGameObjectInternal-rajapinnan. Ota tämä huomioon jos aiot tehdä oman olion joka toteuttaa suoraan IGameObject(Internal)-rajapinnan. void UpdateObject(IGameObject obj) { ((IGameObjectInternal)obj).Update(); }
ILayoutRajapinta asettelijalle. Asettelija asettelee widgetin lapsioliot siten, että ne mahtuvat widgetin sisälle. Asettelija muuttaa lapsiolioiden kokoa sekä paikkaa. Asettelussa käytetään hyväksi lapsiolioiden ominaisuuksia PreferredSize, HorizontalSizing sekä VerticalSizing
ImageKuva
ImageBatchDraws images efficiently. Draw() calls should be made only between Begin() and End() calls. Other drawing operations can be done between Begin() and End()
IndexTriangleMuotojen määrityksessä käytettävä kolmio
INotifyList< T >Lista, joka ilmoittaa muutoksistaan
InputBoxLaatikko, johon käyttäjä voi syöttää tekstiä
InputWindowIkkuna, joka sisältää käyttäjän määrittelemän kysymyksen, tekstinsyöttökentän ja OK-painikkeen. Ikkunan koko määräytyy automaattisesti tekstin ja ruudun koon mukaan
IntMeterMittari, joka mittaa int-tyyppisiä arvoja. Sidottavissa näyttöihin, kuten ValueDisplay ja BarGauge
IPhysicsObjectYhteinen rajapinta kaikille fysiikkaolioille
IPhysicsObjectInternalJypelin sisäiset metodit ja propertyt joihin käyttäjän ei tarvitse päästä käsiksi kuuluvat tähän luokkaan. Kaikki oliot jotka toteuttavat IPhysicsObject-rajapinnan toteuttavat myös IPhysicsObjectInternal-rajapinnan. Ota tämä huomioon jos aiot tehdä oman olion joka toteuttaa suoraan IPhysicsObject(Internal)-rajapinnan. void UpdateObject(IPhysics obj) { ((IPhysicsObjectInternal)obj).Update(); }
KeyboardNäppäimistö peliohjaimena
LabelTekstikenttä
LaserGunLasertykki
LayerKerros. Vastaa olioiden piirtämisestä
LevelPelikenttä, johon voi lisätä olioita. Kentällä voi myös olla reunat ja taustaväri tai taustakuva
LevelData
LevelObject
LightPistemäinen valonlähde
LineBatch
SynchronousList< T >::ListAction
ListenContext
Listener
Controller::ListenerAction
Controller::ListenerPrecedenceComparer
ListWidget< T, W >Listakomponentti. Voidaan liittää listaan, joka toteuttaa INotifyList-rajapinnan. Tällöin listaan tehdyt muutokset päivittyvät komponenttiin. Listaa voi vierittää, jos kaikki rivit eivät mahdu kerralla sen sisälle
LoadState
MediaPlayerMediasoitin, jolla voi soittaa musiikkikappaleita
MessageDisplay
MessageWindowIkkuna, joka sisältää käyttäjän määrittelemän viestin ja OK-painikkeen. Ikkunan koko määräytyy automaattisesti tekstin ja ruudun koon mukaan
Meter< ValueType >Mittari, joka mittaa erityyppisiä arvoja. Sidottavissa näyttöihin, kuten ValueDisplay ja BarGauge
MouseHiiri peliohjaimena
MouseState
MultiKeyListener
MultiKeyListener< T1 >
MultiSelectWindowIkkuna, joka antaa käyttäjän valita yhden annetuista vaihtoehdoista
NullListener
ParticlePartikkeli
ParticleSystemJärjestelmä partikkelien käsittelyyn
PathFollowerBrainAivot, jotka seuraavat annettua polkua
PhoneAliohjelmia ja ominaisuuksia, jotka toimivat vain puhelimessa. Voidaan kutsua myös PC:lle käännettäessä, mutta tällöin mitään ei yksinkertaisesti tapahdu
PhoneBackButtonWindows Phonen Back-nappi
PhysicsGamePeli, jossa on fysiikan laskenta mukana. Peliin lisätyt

PhysicsObject

-oliot käyttäytyvät fysiikan lakien mukaan

PhysicsObjectPeliolio, joka noudattaa fysiikkamoottorin määräämiä fysiikan lakeja. Voidaan kuitenkin myös laittaa noudattamaan lakeja valikoidusti
PhysicsStructureRakenne, joka pitää fysiikkaoliot kiinteän matkan päässä toisistaan
PlasmaCannonPlasmatykki
PlatformCharacterTasohyppelypelin hahmo. Voi liikkua ja hyppiä. Lisäksi sillä voi olla ase
PlatformCharacter2Tasohyppelypelin hahmo. Voi liikkua ja hyppiä. Lisäksi sillä voi olla ase
PlatformWandererBrainAivot, jotka laittavat omistajansa hortoilemaan tasohyppelytasoa edestakaisin
PointingDevice
PolygonMonikulmio
ProjectileAmmus
Property
PropertySet
PushButtonPainonappi
RandomMoverBrainAivot, jotka laittavat omistajansa liikkumaan satunnaisesti eri suuntiin törmäyksissä ja tietyn ajan jälkeen
RaySegmentJana
RectangleSuorakulmio
RegularPolygonSäännöllinen monikulmio
SynchronousList< T >::RemoveItemAction
ResourcesA strongly-typed resource class, for looking up localized strings, etc
RoadMapLuo tien. Tie koostuu useasta pienemmästä "pätkästä"
RowLayoutAsettelee widgetit riveihin. TargetWidth määrittää kuinka leveä yhden rivin tulisi olla. Kun yksi rivi tulee täyteen, jatketaan seuraavalle riville
SaveAllFieldsAttribute
SaveAttribute
SaveState
ScoreItemNimi ja pisteet
ScoreItemWidget
ScoreListParhaiden pisteiden lista
ScoreListWidgetKäyttöliittymäkomponentti, joka näyttää parhaat pisteet
ScreenViewSisältää näytön leveyden ja korkeuden sekä reunojen koordinaatit. Y-koordinaatti kasvaa ylöspäin. Koordinaatteja ei voi muuttaa
ScrollableList< W >
ShapeKuvio
ShapeBatchDraws simple shapes efficiently. Draw() calls should be made only between Begin() and End() calls. Other drawing operations can be done between Begin() and End()
ShapeCacheSisältää valmiiksi lasketut kolmiot, joiden avulla piirtäminen on suoraviivaista
SimpleListener
SimpleListener< T1 >
SmokeSavuefekti
Sound
SoundEffectÄäniefekti. Yhdestä efektistä voi luoda CreateSound-metodilla monta ääntä (Sound), jotka voivat soida yhtäaikaa. Ääntä ei tarvitse kuitenkaan luoda itse, jos vain kutsuu Play-metodia
SplashScreenAloitusruutu, joka voidaan näyttää ennen pelin käynnistämistä
StarTähti
StorageFileTiedosto
StringListJärjestetty lista merkkijonoja
StringListWidgetKäyttöliittymäkomponentti, joka näyttää listan merkkijonoja
StringListWindowIkkuna, joka sisältää listan merkkijonoja
SynchronousList< T >
TagFollowerBrainLaittaa omistajansa seuraamaan oliota, jolla on tietty Tag-arvo. Jos olioita on useita, lähdetään seuraamaan lähintä
Tagged
TankYksinkertainen tankki eli panssarivaunu
Template
TextureBitmapTekstuuribittikartta muotojen luomiseen tekstuureista. Sisältää tekstuurin tiedot väritaulukkona
TextureCoordinates
TileMapRuutukartta, jonka avulla olioita voidaan helposti asettaa tasavälein ruudukkoon. Ruutukartta koostuu kirjoitusmerkeistä (char), joihin voi liittää aliohjelman, joka luo merkkiä vastaavan olion
Time
TimerAjastin, joka voidaan asettaa laukaisemaan tapahtumia tietyin väliajoin
TopDownPhysicsGamePeli, johon voi lisätä pintoja, joiden päällä oliot voivat liukua. Peliin lisätyt

PhysicsObject

-oliot käyttäytyvät fysiikan lakien mukaan

TouchKosketuspaneelin kosketus
TouchListener
TouchListener< T1 >
TouchPanelKosketuspaneeli
TouchPanelState
TriangleTasasivuinen kolmio
TypeHelper
Updatable
Vector2D-vektori
VerticalLayoutAsettelee widgetit päällekäin, järjestyksessä ylhäältä alas
VerticalScrollLayoutAsettelee widgetit päällekäin, järjestyksessä ylhäältä alas. Jos widgeteille ei ole tarpeeksi tilaa, vain osa niistä asetellaan paikalleen. Ensimmäisen näkyvän widgetin indeksi asetetaan Update:ssa propertyyn StartIndex ja viimeisen jälkeisen indeksi propertyyn EndIndex
VerticalSpacer
ViewSisältää näkymän leveyden ja korkeuden sekä reunojen koordinaatit. Y-koordinaatti kasvaa ylöspäin
WeaponAse
WidgetKäyttöliittymän komponentti. Samankaltainen kuin GameObject, mutta toimii vain ruutukoordinaateissa
WindowIkkuna
WindowsPhoneResourcesA strongly-typed resource class, for looking up localized strings, etc
WindowViewSisältää ikkunan sijainnin, leveyden ja korkeuden sekä reunojen koordinaatit. Y-koordinaatti kasvaa ylöspäin
XBox360ResourcesA strongly-typed resource class, for looking up localized strings, etc
 Kaikki Luokat Nimiavaruudet Funktiot Muuttujat Luettelotyypit Ominaisuudet Tapahtumat