![]() |
Jypeli 4
The simple game programming library
|
| AbstractMoverBrain | |
| Accelerometer | Puhelimen kiihtyvyysanturi |
| SynchronousList< T >::AddItemAction | |
| AnalogListener | |
| AnalogListener< T1 > | |
| AnalogState | Parametrit analogisen ohjauksen (hiiren tai ohjaustikun) tapahtumalle |
| Angle | Kulma (asteina ja radiaaneina). Tietoja kulmasta: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Degree-Radian_Conversion.svg |
| Animation | Sarja kuvia, jotka vaihtuvat halutulla nopeudella. Yksi animaatio koostuu yhdestä tai useammasta kuvasta |
| AssaultRifle | Rynnäkkökivääri |
| Automobile | Auto |
| AxleJoint | Saranaliitos kahden olion välille |
| Background | |
| BarGauge | Palkki, jonka korkeutta voi säätää |
| BoundingRectangle | |
| Brain | Aivoluokka peliolioille. Voidaan käyttää tekoälyn ja tilannekohtaisten toimintamallien luomiseen peliolioille, esimerkkinä tietokoneen ohjaamat viholliset |
| Bullet | Luoti |
| Camera | Kamera. Määrittää mikä osa pelitasosta on kerralla näkyvissä |
| Cannon | Yksinkertainen tykki, joka ampuu kuulia tai muuta ammuksia |
| CannonBall | Tykinkuula |
| Canvas | Piirtoalusta |
| Circle | Ympyrä |
| SynchronousList< T >::ClearAction | |
| ClusterGrenade | Rypälepommi. Hajoaa räjähtäessään pienempiin osiin, jotka voivat edelleen räjähtää pienempiin osiin |
| CollisionShapeQuality | Kappaleen kuvion laatu törmäyksentunnistuksessa |
| Color | Väri |
| ComputerDriverBrain | Tietokoneajajan aivot. Kuten DriverBrain, mutta osaa automaattisesti suunnistaa checkpointilta toiselle vauhtia säädellen |
| ControlContexted | |
| Controller | Yleinen peliohjainluokka |
| Controller< ControllerState > | Yleinen peliohjainluokka tilatiedoilla |
| Controls | Sisältää ohjaimet |
| CustomQueryWindow< W > | |
| Destroyable | |
| Direction | Perussuunta tasossa |
| DoubleMeter | Mittari, joka mittaa double-tyyppisiä arvoja. Sidottavissa näyttöihin, kuten ValueDisplay ja BarGauge |
| DriverBrain | Ajajan aivot. Laskee checkpointteja ja kierroksia automaattisesti. Nämä aivot ovat ihmispelaajalle, käytä tietokoneautoille ComputerDriverBrain-luokkaa |
| EasyHighScore | Helpompikäyttöinen parhaiden pisteiden lista |
| Explosion | Räjähdys |
| ExplosionSystem | Järjestelmä räjähdyksille |
| FileManager | |
| Flame | Järjestelmä liekeille |
| FollowerBrain | Aivot, joiden tehtävänä on laittaa omistajansa seuraamaan jotakin kohdetta |
| Font | Fontti |
| Force | |
| FrictionLogic | Fysiikkalogiikkaluokka ylhäältä päin kuvattuihin peleihin, joissa tarvitaan kitkaa |
| Game | Peliluokka reaaliaikaisille peleille |
| GameObject | Pelialueella liikkuva olio. Käytä fysiikkapeleissä PhysicsObject-olioita |
| GameObjectBase | Kaikille peliolioille yhteinen kantaluokka |
| GamePad | Xbox-peliohjain |
| Grenade | Kranaatti |
| Grid | |
| Heart | Sydän |
| HighScoreWindow | Parhaiden pisteiden ikkuna |
| HorizontalLayout | Asettelee widgetit riviin vaakasuunnassa |
| HorizontalSpacer | |
| IAnalogListener | |
| IGameObject | Yhteinen rajapinta kaikille peliolioille |
| IGameObjectInternal | Jypelin sisäiset metodit ja propertyt joihin käyttäjän ei tarvitse päästä käsiksi kuuluvat tähän luokkaan. Kaikki oliot jotka toteuttavat IGameObject-rajapinnan toteuttavat myös IGameObjectInternal-rajapinnan. Ota tämä huomioon jos aiot tehdä oman olion joka toteuttaa suoraan IGameObject(Internal)-rajapinnan. void UpdateObject(IGameObject obj) { ((IGameObjectInternal)obj).Update(); } |
| ILayout | Rajapinta asettelijalle. Asettelija asettelee widgetin lapsioliot siten, että ne mahtuvat widgetin sisälle. Asettelija muuttaa lapsiolioiden kokoa sekä paikkaa. Asettelussa käytetään hyväksi lapsiolioiden ominaisuuksia PreferredSize, HorizontalSizing sekä VerticalSizing |
| Image | Kuva |
| ImageBatch | Draws images efficiently. Draw() calls should be made only between Begin() and End() calls. Other drawing operations can be done between Begin() and End() |
| IndexTriangle | Muotojen määrityksessä käytettävä kolmio |
| INotifyList< T > | Lista, joka ilmoittaa muutoksistaan |
| InputBox | Laatikko, johon käyttäjä voi syöttää tekstiä |
| InputWindow | Ikkuna, joka sisältää käyttäjän määrittelemän kysymyksen, tekstinsyöttökentän ja OK-painikkeen. Ikkunan koko määräytyy automaattisesti tekstin ja ruudun koon mukaan |
| IntMeter | Mittari, joka mittaa int-tyyppisiä arvoja. Sidottavissa näyttöihin, kuten ValueDisplay ja BarGauge |
| IPhysicsObject | Yhteinen rajapinta kaikille fysiikkaolioille |
| IPhysicsObjectInternal | Jypelin sisäiset metodit ja propertyt joihin käyttäjän ei tarvitse päästä käsiksi kuuluvat tähän luokkaan. Kaikki oliot jotka toteuttavat IPhysicsObject-rajapinnan toteuttavat myös IPhysicsObjectInternal-rajapinnan. Ota tämä huomioon jos aiot tehdä oman olion joka toteuttaa suoraan IPhysicsObject(Internal)-rajapinnan. void UpdateObject(IPhysics obj) { ((IPhysicsObjectInternal)obj).Update(); } |
| Keyboard | Näppäimistö peliohjaimena |
| Label | Tekstikenttä |
| LaserGun | Lasertykki |
| Layer | Kerros. Vastaa olioiden piirtämisestä |
| Level | Pelikenttä, johon voi lisätä olioita. Kentällä voi myös olla reunat ja taustaväri tai taustakuva |
| LevelData | |
| LevelObject | |
| Light | Pistemäinen valonlähde |
| LineBatch | |
| SynchronousList< T >::ListAction | |
| ListenContext | |
| Listener | |
| Controller::ListenerAction | |
| Controller::ListenerPrecedenceComparer | |
| ListWidget< T, W > | Listakomponentti. Voidaan liittää listaan, joka toteuttaa INotifyList-rajapinnan. Tällöin listaan tehdyt muutokset päivittyvät komponenttiin. Listaa voi vierittää, jos kaikki rivit eivät mahdu kerralla sen sisälle |
| LoadState | |
| MediaPlayer | Mediasoitin, jolla voi soittaa musiikkikappaleita |
| MessageDisplay | |
| MessageWindow | Ikkuna, joka sisältää käyttäjän määrittelemän viestin ja OK-painikkeen. Ikkunan koko määräytyy automaattisesti tekstin ja ruudun koon mukaan |
| Meter< ValueType > | Mittari, joka mittaa erityyppisiä arvoja. Sidottavissa näyttöihin, kuten ValueDisplay ja BarGauge |
| Mouse | Hiiri peliohjaimena |
| MouseState | |
| MultiKeyListener | |
| MultiKeyListener< T1 > | |
| MultiSelectWindow | Ikkuna, joka antaa käyttäjän valita yhden annetuista vaihtoehdoista |
| NullListener | |
| Particle | Partikkeli |
| ParticleSystem | Järjestelmä partikkelien käsittelyyn |
| PathFollowerBrain | Aivot, jotka seuraavat annettua polkua |
| Phone | Aliohjelmia ja ominaisuuksia, jotka toimivat vain puhelimessa. Voidaan kutsua myös PC:lle käännettäessä, mutta tällöin mitään ei yksinkertaisesti tapahdu |
| PhoneBackButton | Windows Phonen Back-nappi |
| PhysicsGame | Peli, jossa on fysiikan laskenta mukana. Peliin lisätyt
PhysicsObject -oliot käyttäytyvät fysiikan lakien mukaan |
| PhysicsObject | Peliolio, joka noudattaa fysiikkamoottorin määräämiä fysiikan lakeja. Voidaan kuitenkin myös laittaa noudattamaan lakeja valikoidusti |
| PhysicsStructure | Rakenne, joka pitää fysiikkaoliot kiinteän matkan päässä toisistaan |
| PlasmaCannon | Plasmatykki |
| PlatformCharacter | Tasohyppelypelin hahmo. Voi liikkua ja hyppiä. Lisäksi sillä voi olla ase |
| PlatformCharacter2 | Tasohyppelypelin hahmo. Voi liikkua ja hyppiä. Lisäksi sillä voi olla ase |
| PlatformWandererBrain | Aivot, jotka laittavat omistajansa hortoilemaan tasohyppelytasoa edestakaisin |
| PointingDevice | |
| Polygon | Monikulmio |
| Projectile | Ammus |
| Property | |
| PropertySet | |
| PushButton | Painonappi |
| RandomMoverBrain | Aivot, jotka laittavat omistajansa liikkumaan satunnaisesti eri suuntiin törmäyksissä ja tietyn ajan jälkeen |
| RaySegment | Jana |
| Rectangle | Suorakulmio |
| RegularPolygon | Säännöllinen monikulmio |
| SynchronousList< T >::RemoveItemAction | |
| Resources | A strongly-typed resource class, for looking up localized strings, etc |
| RoadMap | Luo tien. Tie koostuu useasta pienemmästä "pätkästä" |
| RowLayout | Asettelee widgetit riveihin. TargetWidth määrittää kuinka leveä yhden rivin tulisi olla. Kun yksi rivi tulee täyteen, jatketaan seuraavalle riville |
| SaveAllFieldsAttribute | |
| SaveAttribute | |
| SaveState | |
| ScoreItem | Nimi ja pisteet |
| ScoreItemWidget | |
| ScoreList | Parhaiden pisteiden lista |
| ScoreListWidget | Käyttöliittymäkomponentti, joka näyttää parhaat pisteet |
| ScreenView | Sisältää näytön leveyden ja korkeuden sekä reunojen koordinaatit. Y-koordinaatti kasvaa ylöspäin. Koordinaatteja ei voi muuttaa |
| ScrollableList< W > | |
| Shape | Kuvio |
| ShapeBatch | Draws simple shapes efficiently. Draw() calls should be made only between Begin() and End() calls. Other drawing operations can be done between Begin() and End() |
| ShapeCache | Sisältää valmiiksi lasketut kolmiot, joiden avulla piirtäminen on suoraviivaista |
| SimpleListener | |
| SimpleListener< T1 > | |
| Smoke | Savuefekti |
| Sound | |
| SoundEffect | Ääniefekti. Yhdestä efektistä voi luoda CreateSound-metodilla monta ääntä (Sound), jotka voivat soida yhtäaikaa. Ääntä ei tarvitse kuitenkaan luoda itse, jos vain kutsuu Play-metodia |
| SplashScreen | Aloitusruutu, joka voidaan näyttää ennen pelin käynnistämistä |
| Star | Tähti |
| StorageFile | Tiedosto |
| StringList | Järjestetty lista merkkijonoja |
| StringListWidget | Käyttöliittymäkomponentti, joka näyttää listan merkkijonoja |
| StringListWindow | Ikkuna, joka sisältää listan merkkijonoja |
| SynchronousList< T > | |
| TagFollowerBrain | Laittaa omistajansa seuraamaan oliota, jolla on tietty Tag-arvo. Jos olioita on useita, lähdetään seuraamaan lähintä |
| Tagged | |
| Tank | Yksinkertainen tankki eli panssarivaunu |
| Template | |
| TextureBitmap | Tekstuuribittikartta muotojen luomiseen tekstuureista. Sisältää tekstuurin tiedot väritaulukkona |
| TextureCoordinates | |
| TileMap | Ruutukartta, jonka avulla olioita voidaan helposti asettaa tasavälein ruudukkoon. Ruutukartta koostuu kirjoitusmerkeistä (char), joihin voi liittää aliohjelman, joka luo merkkiä vastaavan olion |
| Time | |
| Timer | Ajastin, joka voidaan asettaa laukaisemaan tapahtumia tietyin väliajoin |
| TopDownPhysicsGame | Peli, johon voi lisätä pintoja, joiden päällä oliot voivat liukua. Peliin lisätyt
PhysicsObject -oliot käyttäytyvät fysiikan lakien mukaan |
| Touch | Kosketuspaneelin kosketus |
| TouchListener | |
| TouchListener< T1 > | |
| TouchPanel | Kosketuspaneeli |
| TouchPanelState | |
| Triangle | Tasasivuinen kolmio |
| TypeHelper | |
| Updatable | |
| Vector | 2D-vektori |
| VerticalLayout | Asettelee widgetit päällekäin, järjestyksessä ylhäältä alas |
| VerticalScrollLayout | Asettelee widgetit päällekäin, järjestyksessä ylhäältä alas. Jos widgeteille ei ole tarpeeksi tilaa, vain osa niistä asetellaan paikalleen. Ensimmäisen näkyvän widgetin indeksi asetetaan Update:ssa propertyyn StartIndex ja viimeisen jälkeisen indeksi propertyyn EndIndex |
| VerticalSpacer | |
| View | Sisältää näkymän leveyden ja korkeuden sekä reunojen koordinaatit. Y-koordinaatti kasvaa ylöspäin |
| Weapon | Ase |
| Widget | Käyttöliittymän komponentti. Samankaltainen kuin GameObject, mutta toimii vain ruutukoordinaateissa |
| Window | Ikkuna |
| WindowsPhoneResources | A strongly-typed resource class, for looking up localized strings, etc |
| WindowView | Sisältää ikkunan sijainnin, leveyden ja korkeuden sekä reunojen koordinaatit. Y-koordinaatti kasvaa ylöspäin |
| XBox360Resources | A strongly-typed resource class, for looking up localized strings, etc |
1.7.4