Jypeli 4
The simple game programming library
Julkiset jäsenfunktiot | Suojatut jäsenfunktiot | Ominaisuudet | Tapahtumat
GameObjectBase luokkareferenssi

Kaikille peliolioille yhteinen kantaluokka. Lisää...

Luokan GameObjectBase luokkakaavio
Tagged GameObject PhysicsStructure Explosion Weapon ParticleSystem PhysicsObject AssaultRifle Cannon LaserGun PlasmaCannon ExplosionSystem Flame Smoke Automobile Projectile Tank PlatformCharacter PlatformCharacter2

Lista kaikista jäsenistä.

Julkiset jäsenfunktiot

void OnAddedToGame ()
 Kutsutaan kun olio lisätään peliin.
void OnArrived (Vector location)
 Kutsutaan, kun on saavuttu haluttuun paikkaan (MoveTo-metodi)
virtual void Update (Time time)
 Peliolion päivitys. Tätä kutsutaan, kun IsUpdated-ominaisuuden arvoksi on asetettu true ja olio on lisätty peliin. IsUpdated

Suojatut jäsenfunktiot

void OnDestroyed ()

Ominaisuudet

IGameObject Parent [get, set]
 Olio, jonka lapsiolio tämä olio on. Jos null, olio ei ole minkään olion lapsiolio.
bool IsUpdated [get, set]
 Tarvitseeko olio päivittämistä. Kun perit oman luokkasi tästä luokasta, aseta tämä arvoon true, kun luokan olio tarvitsee päivittämistä.
object Tag [get, set]
 Vapaasti asetettava muuttuja.
virtual Brain Brain [get, set]
 Olion aivot. Ks. Brain
bool IsDestroyed [get]
 Onko olio tuhottu.
abstract Vector Size [get, set]
 Olion koko pelimaailmassa. Kertoo olion äärirajat, ei muotoa.
virtual Vector Position [get, set]
 Olion paikka. Jos olio on jonkun toisen peliolion lapsi, paikka on suhteessa tämän vanhempaan (Parent). Muuten paikka on paikka pelimaailmassa.
abstract Angle Angle [get, set]
 Olion kulma tai rintamasuunta. Nolla = osoittaa oikealle.
TimeSpan CreationTime [get, set]
 Olion luomisaika.
TimeSpan Lifetime [get]
 Olion elinaika. Lasketaan siitä lähtien, kun olio luodaan.
TimeSpan MaximumLifetime [get, set]
 Olion suurin mahdollinen elinaika. Kun Lifetime on suurempi kuin tämä, olio kuolee.
double Width [get, set]
 Olion leveys (X-suunnassa, leveimmässä kohdassa).
double Height [get, set]
 Olion korkeus (Y-suunnassa, korkeimmassa kohdassa).
Vector AbsolutePosition [get, set]
 Olion absoluuttinen paikka pelimaailmassa. Jos olio ei ole minkään toisen peliolion lapsiolio, tämä on sama kuin Position.
Angle AbsoluteAngle [get, set]
 Olion absoluuttinen kulma pelimaailmassa. Jos olio ei ole minkään toisen peliolion lapsiolio, tämä on sama kuin Angle.
double Left [get, set]
 Olion vasemman reunan x-koordinaatti.
double Right [get, set]
 Olion oikean reunan x-koordinaatti.
double Top [get, set]
 Olion yläreunan y-koordinaatti.
double Bottom [get, set]
 Olion alareunan y-koordinaatti.
double X [get, set]
 Olion paikan X-koordinaatti.
double Y [get, set]
 Olion paikan Y-koordinaatti.
abstract Animation Animation [get, set]
 Animaatio. Voi olla null, jolloin piirretään vain väri.
Image Image [get, set]
 Olion kuva. Voi olla null, jolloin piirretään vain väri.

Tapahtumat

Action AddedToGame
 Tapahtuu, kun olio lisätään peliin.
Action Destroyed
 Tapahtuu, kun olio tuhotaan.
Action< IGameObject, VectorArrived
 Tapahtuu, kun on saavuttu haluttuun paikkaan (MoveTo-metodi)

Yksityiskohtainen selite

Kaikille peliolioille yhteinen kantaluokka.


Jäsenfunktioiden dokumentaatio

void OnAddedToGame ( ) [inline]

Kutsutaan kun olio lisätään peliin.

Uudelleentoteutetaan luokassa PhysicsStructure.

void OnArrived ( Vector  location) [inline]

Kutsutaan, kun on saavuttu haluttuun paikkaan (MoveTo-metodi)

Parametrit:
location
virtual void Update ( Time  time) [inline, virtual]

Peliolion päivitys. Tätä kutsutaan, kun IsUpdated-ominaisuuden arvoksi on asetettu true ja olio on lisätty peliin. IsUpdated

Parametrit:
timePeliaika.

Uudelleentoteutetaan luokissa Automobile, Explosion, PlatformCharacter, PlatformCharacter2, Grenade, Flame, ParticleSystem, Smoke, GameObject, PhysicsObject ja PhysicsStructure.


Ominaisuuksien dokumentaatio

Angle AbsoluteAngle [get, set]

Olion absoluuttinen kulma pelimaailmassa. Jos olio ei ole minkään toisen peliolion lapsiolio, tämä on sama kuin Angle.

Vector AbsolutePosition [get, set]

Olion absoluuttinen paikka pelimaailmassa. Jos olio ei ole minkään toisen peliolion lapsiolio, tämä on sama kuin Position.

abstract Angle Angle [get, set]

Olion kulma tai rintamasuunta. Nolla = osoittaa oikealle.

Uudelleentoteutetaan luokissa GameObject, PhysicsObject ja PhysicsStructure.

abstract Animation Animation [get, set]

Animaatio. Voi olla null, jolloin piirretään vain väri.

Uudelleentoteutetaan luokissa GameObject ja PhysicsStructure.

double Bottom [get, set]

Olion alareunan y-koordinaatti.

virtual Brain Brain [get, set]

Olion aivot. Ks. Brain

TimeSpan CreationTime [get, set]

Olion luomisaika.

double Height [get, set]

Olion korkeus (Y-suunnassa, korkeimmassa kohdassa).

Image Image [get, set]

Olion kuva. Voi olla null, jolloin piirretään vain väri.

bool IsDestroyed [get]

Onko olio tuhottu.

bool IsUpdated [get, set]

Tarvitseeko olio päivittämistä. Kun perit oman luokkasi tästä luokasta, aseta tämä arvoon true, kun luokan olio tarvitsee päivittämistä.

Jos tämä asetetaan arvoon

true

, olion Update-metodia kutsutaan säännöllisesti (noin 25 kertaa sekunnissa) sen jälkeen, kun olio on lisätty peliin.

Tämä ei ole oletuksena true, jotta vältetään pelin hidastuminen turhien päivityskutsujen takia. Jos esimerkiksi kenttä koostuu tuhansista seinäpalikoista, näiden kaikkien päivittäminen koko ajan olisi turhaa.

double Left [get, set]

Olion vasemman reunan x-koordinaatti.

TimeSpan Lifetime [get]

Olion elinaika. Lasketaan siitä lähtien, kun olio luodaan.

TimeSpan MaximumLifetime [get, set]

Olion suurin mahdollinen elinaika. Kun Lifetime on suurempi kuin tämä, olio kuolee.

IGameObject Parent [get, set]

Olio, jonka lapsiolio tämä olio on. Jos null, olio ei ole minkään olion lapsiolio.

Uudelleentoteutetaan luokassa PhysicsStructure.

virtual Vector Position [get, set]

Olion paikka. Jos olio on jonkun toisen peliolion lapsi, paikka on suhteessa tämän vanhempaan (Parent). Muuten paikka on paikka pelimaailmassa.

Uudelleentoteutetaan luokissa PhysicsObject ja PhysicsStructure.

double Right [get, set]

Olion oikean reunan x-koordinaatti.

abstract Vector Size [get, set]

Olion koko pelimaailmassa. Kertoo olion äärirajat, ei muotoa.

Uudelleentoteutetaan luokissa PlatformCharacter, Tank, GameObject, PhysicsObject ja PhysicsStructure.

object Tag [get, set]

Vapaasti asetettava muuttuja.

Tagia voi käyttää vaikkapa olion keräämien pisteiden tallettamiseen:

            hahmo.Tag = 5;

Kun luet pisteitä, täytyy arvo muuntaa oikean tyyppiseksi kertomalla tyypin nimi suluissa:

            int pisteitä = (int)hahmo.Tag;

Toteuttaa luokan Tagged.

Uudelleentoteutetaan luokassa PhysicsStructure.

double Top [get, set]

Olion yläreunan y-koordinaatti.

double Width [get, set]

Olion leveys (X-suunnassa, leveimmässä kohdassa).

double X [get, set]

Olion paikan X-koordinaatti.

double Y [get, set]

Olion paikan Y-koordinaatti.


Tapahtumien dokumentaatio

Action AddedToGame

Tapahtuu, kun olio lisätään peliin.

Uudelleentoteutetaan luokassa PhysicsStructure.

Action<IGameObject, Vector> Arrived

Tapahtuu, kun on saavuttu haluttuun paikkaan (MoveTo-metodi)

Action Destroyed

Tapahtuu, kun olio tuhotaan.


Dokumentaatio tälle luokalle luotiin seuraavasta tiedostosta:
 Kaikki Luokat Nimiavaruudet Funktiot Muuttujat Luettelotyypit Ominaisuudet Tapahtumat