![]() |
Jypeli 4
The simple game programming library
|
Kaikille peliolioille yhteinen kantaluokka. Lisää...
Julkiset jäsenfunktiot | |
| void | OnAddedToGame () |
| Kutsutaan kun olio lisätään peliin. | |
| void | OnArrived (Vector location) |
| Kutsutaan, kun on saavuttu haluttuun paikkaan (MoveTo-metodi) | |
| virtual void | Update (Time time) |
Peliolion päivitys. Tätä kutsutaan, kun IsUpdated-ominaisuuden arvoksi on asetettu true ja olio on lisätty peliin. IsUpdated | |
Suojatut jäsenfunktiot | |
| void | OnDestroyed () |
Ominaisuudet | |
| IGameObject | Parent [get, set] |
Olio, jonka lapsiolio tämä olio on. Jos null, olio ei ole minkään olion lapsiolio. | |
| bool | IsUpdated [get, set] |
Tarvitseeko olio päivittämistä. Kun perit oman luokkasi tästä luokasta, aseta tämä arvoon true, kun luokan olio tarvitsee päivittämistä. | |
| object | Tag [get, set] |
| Vapaasti asetettava muuttuja. | |
| virtual Brain | Brain [get, set] |
Olion aivot. Ks. Brain | |
| bool | IsDestroyed [get] |
| Onko olio tuhottu. | |
| abstract Vector | Size [get, set] |
| Olion koko pelimaailmassa. Kertoo olion äärirajat, ei muotoa. | |
| virtual Vector | Position [get, set] |
Olion paikka. Jos olio on jonkun toisen peliolion lapsi, paikka on suhteessa tämän vanhempaan (Parent). Muuten paikka on paikka pelimaailmassa. | |
| abstract Angle | Angle [get, set] |
| Olion kulma tai rintamasuunta. Nolla = osoittaa oikealle. | |
| TimeSpan | CreationTime [get, set] |
| Olion luomisaika. | |
| TimeSpan | Lifetime [get] |
| Olion elinaika. Lasketaan siitä lähtien, kun olio luodaan. | |
| TimeSpan | MaximumLifetime [get, set] |
Olion suurin mahdollinen elinaika. Kun Lifetime on suurempi kuin tämä, olio kuolee. | |
| double | Width [get, set] |
| Olion leveys (X-suunnassa, leveimmässä kohdassa). | |
| double | Height [get, set] |
| Olion korkeus (Y-suunnassa, korkeimmassa kohdassa). | |
| Vector | AbsolutePosition [get, set] |
Olion absoluuttinen paikka pelimaailmassa. Jos olio ei ole minkään toisen peliolion lapsiolio, tämä on sama kuin Position. | |
| Angle | AbsoluteAngle [get, set] |
Olion absoluuttinen kulma pelimaailmassa. Jos olio ei ole minkään toisen peliolion lapsiolio, tämä on sama kuin Angle. | |
| double | Left [get, set] |
| Olion vasemman reunan x-koordinaatti. | |
| double | Right [get, set] |
| Olion oikean reunan x-koordinaatti. | |
| double | Top [get, set] |
| Olion yläreunan y-koordinaatti. | |
| double | Bottom [get, set] |
| Olion alareunan y-koordinaatti. | |
| double | X [get, set] |
| Olion paikan X-koordinaatti. | |
| double | Y [get, set] |
| Olion paikan Y-koordinaatti. | |
| abstract Animation | Animation [get, set] |
Animaatio. Voi olla null, jolloin piirretään vain väri. | |
| Image | Image [get, set] |
Olion kuva. Voi olla null, jolloin piirretään vain väri. | |
Tapahtumat | |
| Action | AddedToGame |
| Tapahtuu, kun olio lisätään peliin. | |
| Action | Destroyed |
| Tapahtuu, kun olio tuhotaan. | |
| Action< IGameObject, Vector > | Arrived |
| Tapahtuu, kun on saavuttu haluttuun paikkaan (MoveTo-metodi) | |
Kaikille peliolioille yhteinen kantaluokka.
| void OnAddedToGame | ( | ) | [inline] |
Kutsutaan kun olio lisätään peliin.
Uudelleentoteutetaan luokassa PhysicsStructure.
| void OnArrived | ( | Vector | location | ) | [inline] |
Kutsutaan, kun on saavuttu haluttuun paikkaan (MoveTo-metodi)
| location |
| virtual void Update | ( | Time | time | ) | [inline, virtual] |
Peliolion päivitys. Tätä kutsutaan, kun IsUpdated-ominaisuuden arvoksi on asetettu true ja olio on lisätty peliin. IsUpdated
| time | Peliaika. |
Uudelleentoteutetaan luokissa Automobile, Explosion, PlatformCharacter, PlatformCharacter2, Grenade, Flame, ParticleSystem, Smoke, GameObject, PhysicsObject ja PhysicsStructure.
Angle AbsoluteAngle [get, set] |
Olion absoluuttinen kulma pelimaailmassa. Jos olio ei ole minkään toisen peliolion lapsiolio, tämä on sama kuin Angle.
Vector AbsolutePosition [get, set] |
Olion absoluuttinen paikka pelimaailmassa. Jos olio ei ole minkään toisen peliolion lapsiolio, tämä on sama kuin Position.
Olion kulma tai rintamasuunta. Nolla = osoittaa oikealle.
Uudelleentoteutetaan luokissa GameObject, PhysicsObject ja PhysicsStructure.
Animaatio. Voi olla null, jolloin piirretään vain väri.
Uudelleentoteutetaan luokissa GameObject ja PhysicsStructure.
double Bottom [get, set] |
Olion alareunan y-koordinaatti.
TimeSpan CreationTime [get, set] |
Olion luomisaika.
double Height [get, set] |
Olion korkeus (Y-suunnassa, korkeimmassa kohdassa).
bool IsDestroyed [get] |
Onko olio tuhottu.
bool IsUpdated [get, set] |
Tarvitseeko olio päivittämistä. Kun perit oman luokkasi tästä luokasta, aseta tämä arvoon true, kun luokan olio tarvitsee päivittämistä.
Jos tämä asetetaan arvoon
true
, olion Update-metodia kutsutaan säännöllisesti (noin 25 kertaa sekunnissa) sen jälkeen, kun olio on lisätty peliin.
Tämä ei ole oletuksena true, jotta vältetään pelin hidastuminen turhien päivityskutsujen takia. Jos esimerkiksi kenttä koostuu tuhansista seinäpalikoista, näiden kaikkien päivittäminen koko ajan olisi turhaa.
double Left [get, set] |
Olion vasemman reunan x-koordinaatti.
TimeSpan Lifetime [get] |
Olion elinaika. Lasketaan siitä lähtien, kun olio luodaan.
TimeSpan MaximumLifetime [get, set] |
Olion suurin mahdollinen elinaika. Kun Lifetime on suurempi kuin tämä, olio kuolee.
IGameObject Parent [get, set] |
Olio, jonka lapsiolio tämä olio on. Jos null, olio ei ole minkään olion lapsiolio.
Uudelleentoteutetaan luokassa PhysicsStructure.
virtual Vector Position [get, set] |
Olion paikka. Jos olio on jonkun toisen peliolion lapsi, paikka on suhteessa tämän vanhempaan (Parent). Muuten paikka on paikka pelimaailmassa.
Uudelleentoteutetaan luokissa PhysicsObject ja PhysicsStructure.
double Right [get, set] |
Olion oikean reunan x-koordinaatti.
abstract Vector Size [get, set] |
Olion koko pelimaailmassa. Kertoo olion äärirajat, ei muotoa.
Uudelleentoteutetaan luokissa PlatformCharacter, Tank, GameObject, PhysicsObject ja PhysicsStructure.
object Tag [get, set] |
Vapaasti asetettava muuttuja.
Tagia voi käyttää vaikkapa olion keräämien pisteiden tallettamiseen:
hahmo.Tag = 5;
Kun luet pisteitä, täytyy arvo muuntaa oikean tyyppiseksi kertomalla tyypin nimi suluissa:
int pisteitä = (int)hahmo.Tag;
Toteuttaa luokan Tagged.
Uudelleentoteutetaan luokassa PhysicsStructure.
double Top [get, set] |
Olion yläreunan y-koordinaatti.
double Width [get, set] |
Olion leveys (X-suunnassa, leveimmässä kohdassa).
double X [get, set] |
Olion paikan X-koordinaatti.
double Y [get, set] |
Olion paikan Y-koordinaatti.
| Action AddedToGame |
Tapahtuu, kun olio lisätään peliin.
Uudelleentoteutetaan luokassa PhysicsStructure.
| Action<IGameObject, Vector> Arrived |
Tapahtuu, kun on saavuttu haluttuun paikkaan (MoveTo-metodi)
| Action Destroyed |
Tapahtuu, kun olio tuhotaan.
1.7.4