Jypeli 10
The simple game programming library
|
Kamera. Määrittää mikä osa pelitasosta on kerralla näkyvissä. Lisää...
Julkiset jäsenfunktiot | |
void | Follow (params GameObject[] gameobjects) |
Seuraa yhtä tai useampaa peliobjektia. Lisää... | |
void | FollowX (params GameObject[] gameobjects) |
Seuraa jotakin peliobjektia X- eli vaakasuunnassa. Lisää... | |
void | FollowY (params GameObject[] gameobjects) |
Seuraa jotakin peliobjektia Y- eli pystysuunnassa. Lisää... | |
void | Move (Vector v) |
Liikuttaa kameraa. Lisää... | |
void | Reset () |
Resetoi kameran (keskittää, laittaa zoomin oletusarvoon ja lopettaa seuraamisen). Lisää... | |
Vector | ScreenToWorld (Vector point) |
Muuntaa annetun pisteen ruutukoordinaateista maailmankoordinaatteihin. Lisää... | |
Vector | ScreenToWorld (Vector point, Layer layer) |
Muuntaa annetun pisteen ruutukoordinaateista maailmankoordinaatteihin ottaen huomioon oliokerroksen suhteellisen siirtymän. Lisää... | |
void | StopFollowing () |
Lopettaa olio(iden) seuraamisen. Lisää... | |
Vector | WorldToScreen (Vector point) |
Muuntaa annetun pisteen maailmankoordinaateista ruutukoordinaatteihin. Lisää... | |
Vector | WorldToScreen (Vector point, Layer layer) |
Muuntaa annetun pisteen maailmankoordinaateista ruutukoordinaatteihin ottaen huomioon oliokerroksen suhteellisen siirtymän. Lisää... | |
void | Zoom (double zoom) |
Zoomaa. Lisää... | |
void | ZoomTo (BoundingRectangle rectangle) |
Sijoittelee kameran annettuun suorakulmioon Lisää... | |
void | ZoomTo (BoundingRectangle rectangle, double borderSize) |
Sijoittelee kameran annettuun suorakulmioon annetulla marginaalilla Lisää... | |
void | ZoomTo (double left, double bottom, double right, double top) |
Zoomaa ja sijoittaa kameran niin, että parametreina annettua alue näkyy kokonaan ruudulla. Lisää... | |
void | ZoomTo (Vector bottomLeft, Vector topRight) |
Zoomaa ja sijoittaa kameran niin, että parametreina annettua alue näkyy kokonaan ruudulla. Lisää... | |
void | ZoomToAllObjects () |
Keskittää ja zoomaa kameran niin, että kaikki objektit näkyvät ruudulla. Lisää... | |
void | ZoomToAllObjects (double borderSize) |
Zoomaa ja sijoittaa kameran siten, että kaikki pelioliot ovat yhtäaikaa näkyvissä. Lisää... | |
void | ZoomToLevel () |
Zoomaa ja keskittää kameran siten, että koko kenttä on näkyvissä kerralla. Lisää... | |
void | ZoomToLevel (double borderSize) |
Zoomaa ja keskittää kameran siten, että koko kenttä on näkyvissä kerralla. Tällöin kamera ei seuraa mitään oliota. Lisää... | |
Paketin funktiot | |
Camera () | |
Luo uuden kameran. Lisää... | |
void | Update (Time time) |
Ajetaan kun pelitilannetta päivitetään. Lisää... | |
void | ZoomTo (double left, double bottom, double right, double top, double borderSize) |
Paketin attribuutit | |
bool | _stayInLevel = false |
double | _zoomFactor = 1.0 |
Ominaisuudet | |
GameObject | FollowedObject [getset] |
Olio, jota kamera seuraa. Jos null , mitään oliota ei seurata. Lisää... | |
Vector | FollowOffset [getset] |
Jos kamera seuraa oliota, tällä voi säätää missä kohtaa ruutua pelaaja näkyy. Toisin sanoen ruutukoordinaateissa kerrotaan, kuinka kaukana ruudun keskustasta seurattava olio näkyy. Lisää... | |
bool | FollowsX [getset] |
Seurataanko oliota (FollowedObject) x- eli vaakasuunnassa. Lisää... | |
bool | FollowsY [getset] |
Seurataanko oliota (FollowedObject) y- eli pystysuunnassa. Lisää... | |
double | FollowXMargin [getset] |
Jos kamera seuraa useita olioita, tällä voi säätää kuinka paljon vasempaan ja oikeaan reunaan jätetään tyhjää tilaa. Lisää... | |
double | FollowYMargin [getset] |
Jos kamera seuraa useita olioita, tällä voi säätää kuinka paljon ylä- ja alareunaan jätetään tyhjää tilaa. Lisää... | |
Vector | Position [getset] |
Kameran sijainti. Lisää... | |
bool | StayInLevel [getset] |
Jos tosi, kamera ei mene koskaan kentän ulkopuolelle. Lisää... | |
Vector | Velocity [getset] |
Kameran liikkumisnopeus. Lisää... | |
double | X [getset] |
Kameran paikan X-koordinaatti. Lisää... | |
double | Y [getset] |
Kameran paikan Y-koordinaatti. Lisää... | |
double | ZoomFactor [getset] |
Kameran zoomauskerroin. Oletuksena 1.0. Mitä suurempi zoomauskerroin, sitä lähempänä kamera on (esim 2.0 on 2 x lähempänä) ja toisinpäin. Lisää... | |
Ominaisuudet inherited from Jypeli.PositionalRW | |
new Vector | Position [getset] |
Paikka. Lisää... | |
new double | X [get] |
Paikan X-koordinaatti. Lisää... | |
new double | Y [get] |
Paikan Y-koordinaatti. Lisää... | |
Ominaisuudet inherited from Jypeli.Positional | |
Vector | Position [get] |
Paikka. Lisää... | |
double | X [get] |
Paikan X-koordinaatti. Lisää... | |
double | Y [get] |
Paikan Y-koordinaatti. Lisää... | |
Yksityiset jäsenfunktiot | |
void | doZoomToAllObjects (double borderSize) |
void | updateAvgPoint () |
Yksityiset attribuutit | |
Vector | _pos = Vector.Zero |
List< GameObject > | followedObjects = null |
Kamera. Määrittää mikä osa pelitasosta on kerralla näkyvissä.
|
package |
Luo uuden kameran.
Määrittely tiedoston Camera.cs rivillä 157.
Viittaukset Jypeli.Camera.FollowsX, Jypeli.Camera.FollowsY, Jypeli.Camera.FollowXMargin ja Jypeli.Camera.FollowYMargin.
|
private |
Määrittely tiedoston Camera.cs rivillä 358.
Viittaukset Jypeli.Level.FindObjectLimits(), Jypeli.Game.Instance, Jypeli.Game.Level, Jypeli.Game.ObjectCount ja Jypeli.Camera.ZoomTo().
Viitattu Jypeli.Camera.ZoomToAllObjects().
void Jypeli.Camera.Follow | ( | params GameObject[] | gameobjects | ) |
Seuraa yhtä tai useampaa peliobjektia.
gameobjects | Seurattavat peliobjektit. |
Määrittely tiedoston Camera.cs rivillä 244.
Viittaukset Jypeli.Camera.FollowedObject, Jypeli.Camera.followedObjects, Jypeli.Camera.FollowsX, Jypeli.Camera.FollowsY ja Jypeli.Camera.updateAvgPoint().
Viitattu Jypeli.Camera.FollowX() ja Jypeli.Camera.FollowY().
void Jypeli.Camera.FollowX | ( | params GameObject[] | gameobjects | ) |
Seuraa jotakin peliobjektia X- eli vaakasuunnassa.
gameobjects | Seurattavat peliobjektit. |
Määrittely tiedoston Camera.cs rivillä 265.
Viittaukset Jypeli.Camera.Follow(), Jypeli.Camera.FollowsX ja Jypeli.Camera.FollowsY.
void Jypeli.Camera.FollowY | ( | params GameObject[] | gameobjects | ) |
Seuraa jotakin peliobjektia Y- eli pystysuunnassa.
gameobjects | Seurattavat peliobjektit. |
Määrittely tiedoston Camera.cs rivillä 276.
Viittaukset Jypeli.Camera.Follow(), Jypeli.Camera.FollowsX ja Jypeli.Camera.FollowsY.
void Jypeli.Camera.Move | ( | Vector | v | ) |
Liikuttaa kameraa.
v | Kameran liikevektori. |
Määrittely tiedoston Camera.cs rivillä 212.
Viittaukset Jypeli.Camera.Position, Jypeli.Vector.X, Jypeli.Vector.Y ja Jypeli.Camera.ZoomFactor.
void Jypeli.Camera.Reset | ( | ) |
Resetoi kameran (keskittää, laittaa zoomin oletusarvoon ja lopettaa seuraamisen).
Määrittely tiedoston Camera.cs rivillä 232.
Viittaukset Jypeli.Camera.Position, Jypeli.Camera.StopFollowing(), Jypeli.Camera.Velocity, Jypeli.Vector.Zero ja Jypeli.Camera.ZoomFactor.
Viitattu Jypeli.Game.ClearAll().
Muuntaa annetun pisteen ruutukoordinaateista maailmankoordinaatteihin.
Määrittely tiedoston Camera.cs rivillä 167.
Viittaukset Jypeli.Camera.Position ja Jypeli.Camera.ZoomFactor.
Viitattu Jypeli.Mouse.GetPositionOnWorld(), Jypeli.TouchPanel.IsBeingTouched(), Jypeli.Mouse.IsCursorOn(), Jypeli.Camera.ScreenToWorld() ja Jypeli.Camera.Update().
Muuntaa annetun pisteen ruutukoordinaateista maailmankoordinaatteihin ottaen huomioon oliokerroksen suhteellisen siirtymän.
Määrittely tiedoston Camera.cs rivillä 184.
Viittaukset Jypeli.Vector.ComponentProduct(), Jypeli.Layer.IgnoresZoom, Jypeli.Camera.Position, Jypeli.Layer.RelativeTransition, Jypeli.Camera.ScreenToWorld() ja Jypeli.Camera.ZoomFactor.
void Jypeli.Camera.StopFollowing | ( | ) |
Lopettaa olio(iden) seuraamisen.
Määrittely tiedoston Camera.cs rivillä 286.
Viittaukset Jypeli.GameObject.Destroy(), Jypeli.Camera.FollowedObject ja Jypeli.Camera.followedObjects.
Viitattu Jypeli.Camera.Reset().
|
package |
Ajetaan kun pelitilannetta päivitetään.
time | Peliaika |
Määrittely tiedoston Camera.cs rivillä 414.
Viittaukset Jypeli.Camera._pos, Jypeli.Level.Bottom, Jypeli.Camera.FollowedObject, Jypeli.Camera.followedObjects, Jypeli.Camera.FollowOffset, Jypeli.Camera.FollowsX, Jypeli.Camera.FollowsY, Jypeli.ScreenView.Height, Jypeli.Level.Height, Jypeli.Game.Instance, Jypeli.Level.Left, Jypeli.Game.Level, Jypeli.GameObject.Position, Jypeli.Camera.Position, Jypeli.Level.Right, Jypeli.Game.Screen, Jypeli.Camera.ScreenToWorld(), Jypeli.Time.SinceLastUpdate, Jypeli.Camera.StayInLevel, Jypeli.Level.Top, Jypeli.Camera.updateAvgPoint(), Jypeli.Camera.Velocity, Jypeli.ScreenView.Width, Jypeli.Level.Width, Jypeli.GameObjects.GameObjectBase.X, Jypeli.Camera.X, Jypeli.Vector.X, Jypeli.GameObjects.GameObjectBase.Y, Jypeli.Camera.Y, Jypeli.Vector.Y, Jypeli.Vector.Zero ja Jypeli.Camera.ZoomFactor.
Viitattu Jypeli.Game.Update().
|
private |
Määrittely tiedoston Camera.cs rivillä 297.
Viittaukset Jypeli.Camera.FollowedObject, Jypeli.Camera.followedObjects, Jypeli.Camera.FollowXMargin, Jypeli.Camera.FollowYMargin, Jypeli.ScreenView.Height, Jypeli.GameObject.Position, Jypeli.Game.Screen, Jypeli.ScreenView.Width, Jypeli.GameObjects.GameObjectBase.X, Jypeli.GameObjects.GameObjectBase.Y ja Jypeli.Camera.ZoomFactor.
Viitattu Jypeli.Camera.Follow() ja Jypeli.Camera.Update().
Muuntaa annetun pisteen maailmankoordinaateista ruutukoordinaatteihin.
Määrittely tiedoston Camera.cs rivillä 175.
Viittaukset Jypeli.Camera.Position ja Jypeli.Camera.ZoomFactor.
Viitattu Jypeli.Game.IsObjectOnScreen() ja Jypeli.Camera.WorldToScreen().
Muuntaa annetun pisteen maailmankoordinaateista ruutukoordinaatteihin ottaen huomioon oliokerroksen suhteellisen siirtymän.
Määrittely tiedoston Camera.cs rivillä 198.
Viittaukset Jypeli.Vector.ComponentProduct(), Jypeli.Layer.IgnoresZoom, Jypeli.Camera.Position, Jypeli.Layer.RelativeTransition, Jypeli.Camera.WorldToScreen() ja Jypeli.Camera.ZoomFactor.
void Jypeli.Camera.Zoom | ( | double | zoom | ) |
Zoomaa.
zoom | Zoomauskerroin. Ykköstä suurempi (esim. 1.5) lähentää ja ykköstä pienempi (esim. 0.5) zoomaa kauemmas. |
Määrittely tiedoston Camera.cs rivillä 224.
Viittaukset Jypeli.Camera.ZoomFactor.
void Jypeli.Camera.ZoomTo | ( | BoundingRectangle | rectangle | ) |
Sijoittelee kameran annettuun suorakulmioon
rectangle |
Määrittely tiedoston Camera.cs rivillä 324.
Viittaukset Jypeli.BoundingRectangle.Bottom, Jypeli.BoundingRectangle.Left, Jypeli.BoundingRectangle.Right, Jypeli.BoundingRectangle.Top ja Jypeli.Camera.ZoomTo().
void Jypeli.Camera.ZoomTo | ( | BoundingRectangle | rectangle, |
double | borderSize | ||
) |
Sijoittelee kameran annettuun suorakulmioon annetulla marginaalilla
rectangle | |
borderSize |
Määrittely tiedoston Camera.cs rivillä 335.
Viittaukset Jypeli.BoundingRectangle.Bottom, Jypeli.BoundingRectangle.Left, Jypeli.BoundingRectangle.Right, Jypeli.BoundingRectangle.Top ja Jypeli.Camera.ZoomTo().
void Jypeli.Camera.ZoomTo | ( | double | left, |
double | bottom, | ||
double | right, | ||
double | top | ||
) |
Zoomaa ja sijoittaa kameran niin, että parametreina annettua alue näkyy kokonaan ruudulla.
left | Alueen vasemman reunan x-koordinaatti. |
bottom | Alueen alareunan y-koordinaatti. |
right | Alueen oikean reunan x-koordinaatti. |
top | Alueen yläreunan y-koordinaatti. |
Määrittely tiedoston Camera.cs rivillä 371.
Viittaukset Jypeli.Camera.ZoomTo().
|
package |
Määrittely tiedoston Camera.cs rivillä 376.
Viittaukset Jypeli.ScreenView.Height, Jypeli.Camera.Position, Jypeli.Game.Screen, Jypeli.ScreenView.Width ja Jypeli.Camera.ZoomFactor.
Zoomaa ja sijoittaa kameran niin, että parametreina annettua alue näkyy kokonaan ruudulla.
bottomLeft | Alueen vasen alanurkka. |
topRight | Alueen oikea ylänurkka. |
Määrittely tiedoston Camera.cs rivillä 315.
Viittaukset Jypeli.Vector.X, Jypeli.Vector.Y ja Jypeli.Camera.ZoomTo().
Viitattu Jypeli.Camera.doZoomToAllObjects(), Jypeli.Camera.ZoomTo() ja Jypeli.Camera.ZoomToLevel().
void Jypeli.Camera.ZoomToAllObjects | ( | ) |
Keskittää ja zoomaa kameran niin, että kaikki objektit näkyvät ruudulla.
Määrittely tiedoston Camera.cs rivillä 343.
Viittaukset Jypeli.Camera.ZoomToAllObjects().
Viitattu Jypeli.Camera.ZoomToAllObjects().
void Jypeli.Camera.ZoomToAllObjects | ( | double | borderSize | ) |
Zoomaa ja sijoittaa kameran siten, että kaikki pelioliot ovat yhtäaikaa näkyvissä.
borderSize | Reunalle jätettävä tila (jos negatiivinen, niin osa kentästä jää piiloon). |
Määrittely tiedoston Camera.cs rivillä 352.
Viittaukset Jypeli.Game.DoNextUpdate() ja Jypeli.Camera.doZoomToAllObjects().
void Jypeli.Camera.ZoomToLevel | ( | ) |
Zoomaa ja keskittää kameran siten, että koko kenttä on näkyvissä kerralla.
Määrittely tiedoston Camera.cs rivillä 394.
Viittaukset Jypeli.Camera.ZoomToLevel().
Viitattu Jypeli.Camera.ZoomToLevel().
void Jypeli.Camera.ZoomToLevel | ( | double | borderSize | ) |
Zoomaa ja keskittää kameran siten, että koko kenttä on näkyvissä kerralla. Tällöin kamera ei seuraa mitään oliota.
borderSize | Reunalle jätettävä tila (jos negatiivinen, niin osa kentästä jää piiloon). |
Määrittely tiedoston Camera.cs rivillä 403.
Viittaukset Jypeli.Level.Bottom, Jypeli.Camera.FollowedObject, Jypeli.Game.Instance, Jypeli.Level.Left, Jypeli.Game.Level, Jypeli.Level.Right, Jypeli.Level.Top ja Jypeli.Camera.ZoomTo().
|
private |
Määrittely tiedoston Camera.cs rivillä 43.
Viitattu Jypeli.Camera.Update().
|
private |
Määrittely tiedoston Camera.cs rivillä 42.
Viitattu Jypeli.Camera.Follow(), Jypeli.Camera.StopFollowing(), Jypeli.Camera.Update() ja Jypeli.Camera.updateAvgPoint().
|
getset |
Olio, jota kamera seuraa. Jos null
, mitään oliota ei seurata.
Määrittely tiedoston Camera.cs rivillä 116.
Viitattu Jypeli.Camera.Follow(), Jypeli.Camera.StopFollowing(), Jypeli.Camera.Update(), Jypeli.Camera.updateAvgPoint() ja Jypeli.Camera.ZoomToLevel().
|
getset |
Jos kamera seuraa oliota, tällä voi säätää missä kohtaa ruutua pelaaja näkyy. Toisin sanoen ruutukoordinaateissa kerrotaan, kuinka kaukana ruudun keskustasta seurattava olio näkyy.
Pelaajan näyttäminen ruudun alareunassa, vaakasuunnassa keskellä:
Määrittely tiedoston Camera.cs rivillä 140.
Viitattu Jypeli.Camera.Update().
|
getset |
Seurataanko oliota (FollowedObject) x- eli vaakasuunnassa.
Määrittely tiedoston Camera.cs rivillä 121.
Viitattu Jypeli.Camera.Camera(), Jypeli.Camera.Follow(), Jypeli.Camera.FollowX(), Jypeli.Camera.FollowY() ja Jypeli.Camera.Update().
|
getset |
Seurataanko oliota (FollowedObject) y- eli pystysuunnassa.
Määrittely tiedoston Camera.cs rivillä 126.
Viitattu Jypeli.Camera.Camera(), Jypeli.Camera.Follow(), Jypeli.Camera.FollowX(), Jypeli.Camera.FollowY() ja Jypeli.Camera.Update().
|
getset |
Jos kamera seuraa useita olioita, tällä voi säätää kuinka paljon vasempaan ja oikeaan reunaan jätetään tyhjää tilaa.
Määrittely tiedoston Camera.cs rivillä 146.
Viitattu Jypeli.Camera.Camera() ja Jypeli.Camera.updateAvgPoint().
|
getset |
Jos kamera seuraa useita olioita, tällä voi säätää kuinka paljon ylä- ja alareunaan jätetään tyhjää tilaa.
Määrittely tiedoston Camera.cs rivillä 152.
Viitattu Jypeli.Camera.Camera() ja Jypeli.Camera.updateAvgPoint().
|
getset |
Kameran sijainti.
Määrittely tiedoston Camera.cs rivillä 52.
Viitattu Jypeli.Layer.Draw(), Jypeli.Game.Draw(), Jypeli.Camera.Move(), Jypeli.Game.PaintPhysicsOutlines(), Jypeli.Game.PaintShapeOutlines(), Jypeli.Camera.Reset(), Jypeli.Camera.ScreenToWorld(), Jypeli.Camera.Update(), Jypeli.Camera.WorldToScreen() ja Jypeli.Camera.ZoomTo().
|
getset |
Jos tosi, kamera ei mene koskaan kentän ulkopuolelle.
Määrittely tiedoston Camera.cs rivillä 107.
Viitattu Jypeli.Camera.Update().
|
getset |
Kameran liikkumisnopeus.
Määrittely tiedoston Camera.cs rivillä 62.
Viitattu Jypeli.Camera.Reset() ja Jypeli.Camera.Update().
|
getset |
Kameran paikan X-koordinaatti.
Määrittely tiedoston Camera.cs rivillä 67.
Viitattu Jypeli.Camera.Update().
|
getset |
Kameran paikan Y-koordinaatti.
Määrittely tiedoston Camera.cs rivillä 82.
Viitattu Jypeli.Camera.Update().
|
getset |
Kameran zoomauskerroin. Oletuksena 1.0. Mitä suurempi zoomauskerroin, sitä lähempänä kamera on (esim 2.0 on 2 x lähempänä) ja toisinpäin.
Määrittely tiedoston Camera.cs rivillä 98.
Viitattu Jypeli.Layer.Draw(), Jypeli.Game.Draw(), Jypeli.Game.IsObjectOnScreen(), Jypeli.Camera.Move(), Jypeli.Game.PaintPhysicsOutlines(), Jypeli.Game.PaintShapeOutlines(), Jypeli.Camera.Reset(), Jypeli.Camera.ScreenToWorld(), Jypeli.Camera.Update(), Jypeli.Camera.updateAvgPoint(), Jypeli.Camera.WorldToScreen(), Jypeli.Camera.Zoom() ja Jypeli.Camera.ZoomTo().