Jypeli 4
The simple game programming library
|
Pelialueella liikkuva olio. Käytä fysiikkapeleissä PhysicsObject
-olioita.
Lisää...
Julkiset jäsenfunktiot | |
virtual void | Destroy () |
Tuhoaa olion. Tuhottu olio poistuu pelistä. | |
GameObject (double width, double height) | |
Alustaa uuden peliolion. | |
GameObject (Image image) | |
Alustaa uuden peliolion. Kappaleen koko ja ulkonäkö ladataan parametrina annetusta kuvasta. | |
GameObject (double width, double height, Shape shape) | |
Alustaa uuden peliolion. | |
object | Clone () |
Tekee oliosta kopion. | |
bool | IsInside (Vector point) |
Onko piste p tämän olion sisäpuolella. | |
void | Add (GameObject childObject) |
Lisää annetun peliolion tämän olion lapseksi. Lapsiolio liikkuu tämän olion mukana, ja sen paikka ja koko ilmaistaan suhteessa tähän olioon. | |
void | Remove (GameObject childObject) |
Poistaa lapsiolion. Jos haluat tuhota olion, kutsu mielummin olion Destroy -metodia. | |
virtual void | Update (Time time) |
virtual void | Move (Vector movement) |
Siirtää oliota. | |
virtual void | MoveTo (Vector location, double speed) |
Yrittää siirtyä annettuun paikkaan annetulla nopeudella. Laukaisee tapahtuman ArrivedAt, kun paikkaan on päästy. | |
Suojatut jäsenfunktiot | |
void | OnArrivedAt (Vector location) |
virtual void | MoveToTarget () |
Suojellut attribuutit | |
Timer | moveTimer = null |
Vector | moveTarget = null |
double | moveSpeed |
Ominaisuudet | |
bool | IsUpdated [get, set] |
Tarvitseeko olio päivittämistä. Kun perit oman luokkasi tästä luokasta, aseta tämä arvoon true , kun luokan olio tarvitsee päivittämistä. | |
GameObject | Parent [get, set] |
Olio, jonka lapsiolio tämä olio on. Jos null , olio ei ole minkään olion lapsiolio. | |
object | Tag [get, set] |
Vapaasti asetettava muuttuja. | |
bool | IsVisible [get, set] |
Piirretäänkö oliota ruudulle. | |
virtual Brain | Brain [get, set] |
Olion aivot. Ks. Brain | |
TimeSpan | CreationTime [get, set] |
Olion luomisaika. | |
TimeSpan | Lifetime [get] |
Olion elinaika. Lasketaan siitä lähtien, kun olio luodaan. | |
TimeSpan | MaximumLifetime [get, set] |
Olion suurin mahdollinen elinaika. Kun Lifetime on suurempi kuin tämä, olio kuolee. | |
virtual Vector | Size [get, set] |
Olion koko pelimaailmassa. Kertoo olion äärirajat, ei muotoa. | |
double | Width [get, set] |
Olion leveys (X-suunnassa, leveimmässä kohdassa). | |
double | Height [get, set] |
Olion korkeus (Y-suunnassa, korkeimmassa kohdassa). | |
virtual Vector | Position [get, set] |
Olion paikka. Jos olio on jonkun toisen peliolion lapsi, paikka on suhteessa tämän vanhempaan (Parent ). Muuten paikka on paikka pelimaailmassa. | |
Vector | AbsolutePosition [get] |
Olion absoluuttinen paikka pelimaailmassa. Jos olio ei ole minkään toisen peliolion lapsiolio, tämä on sama kuin Position . | |
Angle | AbsoluteAngle [get] |
Olion absoluuttinen kulma pelimaailmassa. Jos olio ei ole minkään toisen peliolion lapsiolio, tämä on sama kuin Angle . | |
double | Left [get, set] |
Olion vasemman reunan x-koordinaatti. | |
double | Right [get, set] |
Olion oikean reunan x-koordinaatti. | |
double | Top [get, set] |
Olion yläreunan y-koordinaatti. | |
double | Bottom [get, set] |
Olion alareunan y-koordinaatti. | |
double | X [get, set] |
Olion paikan X-koordinaatti. | |
double | Y [get, set] |
Olion paikan Y-koordinaatti. | |
virtual Angle | Angle [get, set] |
Olion kulma tai rintamasuunta. Nolla = osoittaa oikealle. | |
Animation | Animation [get, set] |
Animaatio. Voi olla null , jolloin piirretään vain väri. | |
Image | Image [get, set] |
Olion kuva. Voi olla null , jolloin piirretään vain väri. | |
Vector | TextureWrapSize [get, set] |
Määrittää kuinka moneen kertaan kuva piirretään. Esimerkiksi (3.0, 2.0) piirtää kuvan 3 kertaa vaakasuunnassa ja 2 kertaa pystysuunnassa. | |
Color | Color [get, set] |
Väri, jonka värisenä olio piirretään, jos tekstuuria ei ole määritelty. | |
bool | TextureFillsShape [get, set] |
Jos true , kuva piirretään niin, ettei se mene olion muodon ääriviivojen yli. Toisin sanoen kuva piirretään tarkasti vain muodon määrittämälle alueelle. | |
virtual Shape | Shape [get, set] |
Olion muoto. | |
Game | Game [get] |
Peli, johon olio on lisätty. null , jos oliota ei ole lisätty peliin. | |
bool | IsAddedToGame [get, set] |
Onko olio lisätty peliin. | |
bool | IsDestroyed [get] |
Onko olio tuhottu. | |
Tapahtumat | |
Action | AddedToGame |
Tapahtuu, kun olio lisätään peliin. | |
Action< GameObject, Vector > | ArrivedAt |
Tapahtuu, kun on saavuttu haluttuun paikkaan (MoveTo-metodi) | |
Action | Destroyed |
Tapahtuu, kun olio tuhotaan. |
Pelialueella liikkuva olio. Käytä fysiikkapeleissä PhysicsObject
-olioita.
GameObject | ( | double | width, |
double | height | ||
) | [inline] |
Alustaa uuden peliolion.
width | Leveys. |
height | Korkeus. |
GameObject | ( | Image | image | ) | [inline] |
Alustaa uuden peliolion. Kappaleen koko ja ulkonäkö ladataan parametrina annetusta kuvasta.
image | Kuva |
GameObject | ( | double | width, |
double | height, | ||
Shape | shape | ||
) | [inline] |
Alustaa uuden peliolion.
width | Leveys. |
height | Korkeus. |
shape | Muoto. |
void Add | ( | GameObject | childObject | ) | [inline] |
Lisää annetun peliolion tämän olion lapseksi. Lapsiolio liikkuu tämän olion mukana, ja sen paikka ja koko ilmaistaan suhteessa tähän olioon.
PhysicsObject
-tyyppisiä olioita ei voi lisätä lapsiolioksi.
object Clone | ( | ) | [inline] |
Tekee oliosta kopion.
virtual void Destroy | ( | ) | [inline, virtual] |
Tuhoaa olion. Tuhottu olio poistuu pelistä.
Toteuttaa luokan Destroyable.
Uudelleentoteutetaan luokissa PlatformCharacter, Tank ja PhysicsObject.
bool IsInside | ( | Vector | point | ) | [inline] |
Onko piste p
tämän olion sisäpuolella.
virtual void Move | ( | Vector | movement | ) | [inline, virtual] |
Siirtää oliota.
movement | Vektori, joka määrittää kuinka paljon siirretään. |
Uudelleentoteutetaan luokissa PlatformCharacter, PlatformCharacter2 ja PhysicsObject.
virtual void MoveTo | ( | Vector | location, |
double | speed | ||
) | [inline, virtual] |
Yrittää siirtyä annettuun paikkaan annetulla nopeudella. Laukaisee tapahtuman ArrivedAt, kun paikkaan on päästy.
location | Paikka johon siirrytään |
speed | Nopeus (paikkayksikköä sekunnissa) jolla liikutaan. Nopeus on maksiminopeus. Jos välissä on hitaampaa maastoa tai esteitä, liikkumisnopeus voi olla alle sen. |
void Remove | ( | GameObject | childObject | ) | [inline] |
Poistaa lapsiolion. Jos haluat tuhota olion, kutsu mielummin olion Destroy
-metodia.
Oliota ei poisteta välittömästi, vaan viimeistään seuraavan päivityksen jälkeen.
virtual void Update | ( | Time | time | ) | [inline, virtual] |
Peliolion päivitys. Tätä kutsutaan, kun IsUpdated
-ominaisuuden arvoksi on asetettu true
ja olio on lisätty peliin. IsUpdated
time | Peliaika. |
Uudelleentoteutetaan luokissa Automobile, Explosion, PlatformCharacter, PlatformCharacter2, Grenade, Flame, ParticleSystem, Smoke ja PhysicsObject.
Angle AbsoluteAngle [get] |
Olion absoluuttinen kulma pelimaailmassa. Jos olio ei ole minkään toisen peliolion lapsiolio, tämä on sama kuin Angle
.
Vector AbsolutePosition [get] |
Olion absoluuttinen paikka pelimaailmassa. Jos olio ei ole minkään toisen peliolion lapsiolio, tämä on sama kuin Position
.
Olion kulma tai rintamasuunta. Nolla = osoittaa oikealle.
Uudelleentoteutetaan luokassa PhysicsObject.
double Bottom [get, set] |
Olion alareunan y-koordinaatti.
Olion aivot. Ks. Brain
Uudelleentoteutetaan luokassa PhysicsObject.
TimeSpan CreationTime [get, set] |
Olion luomisaika.
double Height [get, set] |
Olion korkeus (Y-suunnassa, korkeimmassa kohdassa).
bool IsAddedToGame [get, set] |
Onko olio lisätty peliin.
bool IsDestroyed [get] |
Onko olio tuhottu.
Toteuttaa luokan Destroyable.
bool IsUpdated [get, set, protected] |
Tarvitseeko olio päivittämistä. Kun perit oman luokkasi tästä luokasta, aseta tämä arvoon true
, kun luokan olio tarvitsee päivittämistä.
Jos tämä asetetaan arvoon
true
, olion Update
-metodia kutsutaan säännöllisesti (noin 25 kertaa sekunnissa) sen jälkeen, kun olio on lisätty peliin.
Tämä ei ole oletuksena true
, jotta vältetään pelin hidastuminen turhien päivityskutsujen takia. Jos esimerkiksi kenttä koostuu tuhansista seinäpalikoista, näiden kaikkien päivittäminen koko ajan olisi turhaa.
bool IsVisible [get, set] |
Piirretäänkö oliota ruudulle.
double Left [get, set] |
Olion vasemman reunan x-koordinaatti.
TimeSpan Lifetime [get] |
Olion elinaika. Lasketaan siitä lähtien, kun olio luodaan.
TimeSpan MaximumLifetime [get, set] |
Olion suurin mahdollinen elinaika. Kun Lifetime
on suurempi kuin tämä, olio kuolee.
GameObject Parent [get, set] |
Olio, jonka lapsiolio tämä olio on. Jos null
, olio ei ole minkään olion lapsiolio.
virtual Vector Position [get, set] |
Olion paikka. Jos olio on jonkun toisen peliolion lapsi, paikka on suhteessa tämän vanhempaan (Parent
). Muuten paikka on paikka pelimaailmassa.
Uudelleentoteutetaan luokassa PhysicsObject.
double Right [get, set] |
Olion oikean reunan x-koordinaatti.
Olion muoto.
Uudelleentoteutetaan luokassa PhysicsObject.
virtual Vector Size [get, set] |
Olion koko pelimaailmassa. Kertoo olion äärirajat, ei muotoa.
Uudelleentoteutetaan luokissa PlatformCharacter, Tank ja PhysicsObject.
object Tag [get, set] |
Vapaasti asetettava muuttuja.
Tagia voi käyttää vaikkapa olion keräämien pisteiden tallettamiseen:
hahmo.Tag = 5;
Kun luet pisteitä, täytyy arvo muuntaa oikean tyyppiseksi kertomalla tyypin nimi suluissa:
int pisteitä = (int)hahmo.Tag;
Toteuttaa luokan Tagged.
bool TextureFillsShape [get, set] |
Jos true
, kuva piirretään niin, ettei se mene olion muodon ääriviivojen yli. Toisin sanoen kuva piirretään tarkasti vain muodon määrittämälle alueelle.
Tämän asettaminen tekee olion piirtämisestä hitaamman. Jos muoto on yksinkertainen, harkitse voisiko kuvan piirtää niin, että läpinäkyvyyttä käyttämällä saadaan kuvasta halutun muotoinen.
Vector TextureWrapSize [get, set] |
Määrittää kuinka moneen kertaan kuva piirretään. Esimerkiksi (3.0, 2.0) piirtää kuvan 3 kertaa vaakasuunnassa ja 2 kertaa pystysuunnassa.
double Top [get, set] |
Olion yläreunan y-koordinaatti.
double Width [get, set] |
Olion leveys (X-suunnassa, leveimmässä kohdassa).
double X [get, set] |
Olion paikan X-koordinaatti.
double Y [get, set] |
Olion paikan Y-koordinaatti.
Action AddedToGame |
Tapahtuu, kun olio lisätään peliin.
Action<GameObject, Vector> ArrivedAt |
Tapahtuu, kun on saavuttu haluttuun paikkaan (MoveTo-metodi)
Action Destroyed |
Tapahtuu, kun olio tuhotaan.
Toteuttaa luokan Destroyable.