Jypeli 4
The simple game programming library
|
Peliluokka reaaliaikaisille peleille. Lisää...
Luokat | |
struct | PendingObject |
Julkiset jäsenfunktiot | |
Game () | |
Alustaa uuden peliluokan. | |
Layer | GetLayer (int layer) |
void | Add (GameObject o) |
Lisää olion peliin, kerrokseen 0. | |
void | Add (Light light) |
Lisää valon peliin. Nykyisellään valoja voi olla ainoastaan yksi kappale. | |
virtual void | Add (GameObject o, int layer) |
Lisää peliolion peliin, tiettyyn kerrokseen. | |
void | Remove (GameObject o) |
Poistaa olion pelistä. Jos haluat tuhota olion, kutsu mielummin olion Destroy -metodia. | |
GameObject | GetObjectAt (Vector position) |
Palauttaa peliolion, joka on annetussa paikassa. Jos paikassa ei ole mitään pelioliota, palautetaan null. Jos olioita on useampia, palautetaan ensin lisätty. | |
GameObject | GetObjectAt (Vector position, double radius) |
Palauttaa peliolion, joka on annetussa paikassa tietyllä säteellä. Jos paikassa ei ole mitään pelioliota, palautetaan null. Jos olioita on useampia, palautetaan ensin lisätty. | |
GameObject | GetObjectAt (Vector position, object tag) |
Palauttaa peliolion, joka on annetussa paikassa. Vain annetulla tagilla varustetut oliot huomioidaan. Jos paikassa ei ole mitään pelioliota, palautetaan null. Jos olioita on useampia, palautetaan ensin lisätty. | |
GameObject | GetObjectAt (Vector position, object tag, double radius) |
Palauttaa peliolion, joka on annetussa paikassa tietyllä säteellä. Vain annetulla tagilla varustetut oliot huomioidaan. Jos paikassa ei ole mitään pelioliota, palautetaan null. Jos olioita on useampia, palautetaan ensin lisätty. | |
void | Remove (Widget w) |
Poistaa widgetin pelistä. Jos haluat tuhota widgetin, kutsu mielummin sen Destroy -metodia. | |
void | Add (Widget w) |
Lisää widgetin peliin. | |
virtual void | ClearAll () |
Nollaa kaiken. | |
void | ClearControls () |
Palauttaa kontrollit alkutilaansa. | |
void | ClearGameObjects () |
Tuohoaa ja poistaa pelistä kaikki pelioliot (ml. fysiikkaoliot). | |
void | ClearLights () |
void | ClearWidgets () |
virtual void | Begin () |
Tässä alustetaan peli. | |
virtual void | Continue () |
Tässä alustetaan peli tombstoning-tilasta. | |
bool | SetWindowSize (int width, int height) |
Asettaa ikkunan koon. | |
bool | SetWindowSize (int width, int height, bool fullscreen) |
Asettaa ikkunan koon ja alustaa pelin käyttämään joko ikkunaa tai koko ruutua. | |
void | Exit () |
Lopettaa pelin. | |
void | SaveGame (string tagName) |
Tallentaa pelin. | |
void | LoadGame (string tagName) |
Lataa pelin. | |
void | AddFactory< T > (string tag, Factory.FactoryMethod method) |
void | RemoveFactory< T > (string tag, Factory.FactoryMethod method) |
T | FactoryCreate< T > (string tag) |
void | ShowControlHelp () |
Näyttää kontrollien ohjetekstit. | |
void | Dispose () |
Staattiset julkiset jäsenfunktiot | |
static void | AssertInitialized (Action actionMethod) |
Suorittaa aliohjelman kun peli on varmasti alustettu. | |
static Image | LoadImage (string name) |
Lataa kuvan contentista. | |
static Image[] | LoadImages (params string[] names) |
Lataa taulukon kuvia contentista. | |
static SoundEffect | LoadSoundEffect (string name) |
Lataa ääniefektin contentista. | |
static SoundEffect[] | LoadSoundEffects (params string[] names) |
Lataa taulukon ääniefektejä contentista. | |
static Font | LoadFont (string name) |
Lataa fontin. Fontin tulee olla lisätty content-hakemistoon. | |
Julkiset attribuutit | |
const int | MinLayer = -3 |
Pienin mahdollinen kerros. | |
const int | MaxLayer = 3 |
Suurin mahdollinen kerros. | |
const int | LayerCount = MaxLayer - MinLayer + 1 |
Kerrosten määrä. | |
Suojatut jäsenfunktiot | |
virtual void | Update (Time time) |
Ajetaan kun pelin tilannetta päivitetään. Päivittämisen voi toteuttaa perityssä luokassa toteuttamalla tämän metodin. Perityn luokan metodissa tulee kutsua kantaluokan metodia. | |
override void | Initialize () |
This gets called after the GraphicsDevice has been created. So, this is the place to initialize the resources needed in the game. Except the graphics content, which should be called int LoadContent(), according to the XNA docs. | |
override void | LoadContent () |
XNA calls this when graphics resources need to be loaded. Note that this can be called multiple times (whenever the graphics device is reset). | |
override void | Update (GameTime gameTime) |
override void | Draw (GameTime gameTime) |
Ominaisuudet | |
static string | Name [get, set] |
Pelin nimi. | |
static Game | Instance [get, set] |
Camera | Camera [get, set] |
Kamera, joka näyttää ruudulla näkyvän osan kentästä. Kameraa voidaan siirtää, zoomata tai asettaa seuraamaan tiettyä oliota. | |
bool | DrawPerimeter [get, set] |
Kentän reunat näkyvissä tai pois näkyvistä. Huomaa, että tämä ominaisuus ei vaikuta reunojen törmäyskäsittelyyn. | |
Color | PerimeterColor [get, set] |
Väri, jolla kentän reunat piirretään. | |
static ScreenView | Screen [get] |
Näytön dimensiot, eli koko ja reunat. | |
static Jypeli.Controls.Controls | Controls [get] |
Pelin kontrollit. | |
ListenContext | ControlContext [get] |
Pelin pääohjainkonteksti. | |
MessageDisplay | MessageDisplay [get, set] |
Viestinäyttö, johon voi laittaa viestejä. | |
static FileManager | DataStorage [get] |
Tietovarasto, johon voi tallentaa tiedostoja pidempiaikaisesti. Sopii esimerkiksi pelitilanteen lataamiseen ja tallentamiseen. | |
bool | AcceptsFocus [get] |
Onko olio valittavissa. Vain valittu (fokusoitu) olio voii kuunnella näppäimistöä ja muita ohjainlaitteita. Peliolio on aina valittavissa. | |
Keyboard | Keyboard [get] |
Näppäimistö. | |
Mouse | Mouse [get] |
Hiiri. | |
TouchPanel | TouchPanel [get] |
Kosketusnäyttö. Vain kännykässä. | |
PhoneBackButton | PhoneBackButton [get] |
GamePad | ControllerOne [get] |
Peliohjain yksi. | |
GamePad | ControllerTwo [get] |
Peliohjain kaksi. | |
GamePad | ControllerThree [get] |
Peliohjain kolme. | |
GamePad | ControllerFour [get] |
Peliohjain neljä. | |
Accelerometer | Accelerometer [get] |
Kiihtyvyysanturi. Vain kännykässä. | |
Phone | Phone [get] |
Phone-olio esim. puhelimen tärisyttämiseen. | |
Level | Level [get] |
Aktiivinen kenttä. | |
static Time | Time [get] |
Peliaika. Tätä päivitetään noin 30 kertaa sekunnissa. | |
static Vector | Wind [get, set] |
Tuuli. Vaikuttaa vain efekteihin. | |
string | Title [get, set] |
Teksti, joka näkyy pelin ikkunassa (jos peli ei ole koko ruudun tilassa). | |
bool | IsFullScreen [get, set] |
Onko peli kokoruututilassa. | |
MediaPlayer | MediaPlayer [get, set] |
Mediasoitin. | |
static new GraphicsDevice | GraphicsDevice [get] |
Tapahtumat | |
static Action | InstanceInitialized |
Tapahtuu kun Game.Instance on alustettu. |
Peliluokka reaaliaikaisille peleille.
Game | ( | ) | [inline] |
Alustaa uuden peliluokan.
void Add | ( | GameObject | o | ) | [inline] |
Lisää olion peliin, kerrokseen 0.
void Add | ( | Light | light | ) | [inline] |
Lisää valon peliin. Nykyisellään valoja voi olla ainoastaan yksi kappale.
virtual void Add | ( | GameObject | o, |
int | layer | ||
) | [inline, virtual] |
Lisää peliolion peliin, tiettyyn kerrokseen.
o | Lisättävä olio. |
layer | Kerros, luku väliltä [-3, 3]. |
Uudelleentoteutetaan luokissa PhysicsGame ja TopDownPhysicsGame.
void Add | ( | Widget | w | ) | [inline] |
Lisää widgetin peliin.
static void AssertInitialized | ( | Action | actionMethod | ) | [inline, static] |
Suorittaa aliohjelman kun peli on varmasti alustettu.
actionMethod | Suoritettava aliohjelma. |
virtual void Begin | ( | ) | [inline, virtual] |
Tässä alustetaan peli.
virtual void ClearAll | ( | ) | [inline, virtual] |
Nollaa kaiken.
Uudelleentoteutetaan luokissa PhysicsGame ja TopDownPhysicsGame.
void ClearControls | ( | ) | [inline] |
Palauttaa kontrollit alkutilaansa.
void ClearGameObjects | ( | ) | [inline] |
Tuohoaa ja poistaa pelistä kaikki pelioliot (ml. fysiikkaoliot).
virtual void Continue | ( | ) | [inline, virtual] |
Tässä alustetaan peli tombstoning-tilasta.
void Exit | ( | ) | [inline] |
Lopettaa pelin.
GameObject GetObjectAt | ( | Vector | position, |
object | tag | ||
) | [inline] |
Palauttaa peliolion, joka on annetussa paikassa. Vain annetulla tagilla varustetut oliot huomioidaan. Jos paikassa ei ole mitään pelioliota, palautetaan null. Jos olioita on useampia, palautetaan ensin lisätty.
position | Paikkakoordinaatit |
tag | Etsittävän olion tagi. |
GameObject GetObjectAt | ( | Vector | position, |
object | tag, | ||
double | radius | ||
) | [inline] |
Palauttaa peliolion, joka on annetussa paikassa tietyllä säteellä. Vain annetulla tagilla varustetut oliot huomioidaan. Jos paikassa ei ole mitään pelioliota, palautetaan null. Jos olioita on useampia, palautetaan ensin lisätty.
position | Paikkakoordinaatit |
GameObject GetObjectAt | ( | Vector | position, |
double | radius | ||
) | [inline] |
Palauttaa peliolion, joka on annetussa paikassa tietyllä säteellä. Jos paikassa ei ole mitään pelioliota, palautetaan null. Jos olioita on useampia, palautetaan ensin lisätty.
position | Paikkakoordinaatit |
GameObject GetObjectAt | ( | Vector | position | ) | [inline] |
Palauttaa peliolion, joka on annetussa paikassa. Jos paikassa ei ole mitään pelioliota, palautetaan null. Jos olioita on useampia, palautetaan ensin lisätty.
position | Paikkakoordinaatit |
override void Initialize | ( | ) | [inline, protected] |
This gets called after the GraphicsDevice has been created. So, this is the place to initialize the resources needed in the game. Except the graphics content, which should be called int LoadContent(), according to the XNA docs.
override void LoadContent | ( | ) | [inline, protected] |
XNA calls this when graphics resources need to be loaded. Note that this can be called multiple times (whenever the graphics device is reset).
static Font LoadFont | ( | string | name | ) | [inline, static] |
Lataa fontin. Fontin tulee olla lisätty content-hakemistoon.
name | Fontin tiedoston nimi, ilman päätettä. |
void LoadGame | ( | string | tagName | ) | [inline] |
Lataa pelin.
tagName | Pelitilanteen nimi. |
static Image LoadImage | ( | string | name | ) | [inline, static] |
Lataa kuvan contentista.
name | Kuvan nimi (ei tarkennetta) |
static Image [] LoadImages | ( | params string[] | names | ) | [inline, static] |
Lataa taulukon kuvia contentista.
name | Kuvien nimet ilman tarkennetta pilkuin eroiteltuna |
static SoundEffect LoadSoundEffect | ( | string | name | ) | [inline, static] |
Lataa ääniefektin contentista.
name | Äänen nimi (ei tarkennetta) |
static SoundEffect [] LoadSoundEffects | ( | params string[] | names | ) | [inline, static] |
Lataa taulukon ääniefektejä contentista.
names | Äänien nimet ilman tarkennetta pilkuin eroiteltuna |
void Remove | ( | Widget | w | ) | [inline] |
Poistaa widgetin pelistä. Jos haluat tuhota widgetin, kutsu mielummin sen Destroy
-metodia.
Widgettiä ei poisteta välittömästi, vaan viimeistään seuraavan päivityksen jälkeen.
void Remove | ( | GameObject | o | ) | [inline] |
Poistaa olion pelistä. Jos haluat tuhota olion, kutsu mielummin olion Destroy
-metodia.
Oliota ei poisteta välittömästi, vaan viimeistään seuraavan päivityksen jälkeen.
void SaveGame | ( | string | tagName | ) | [inline] |
Tallentaa pelin.
tagName | Pelitilanteen nimi. |
bool SetWindowSize | ( | int | width, |
int | height | ||
) | [inline] |
Asettaa ikkunan koon.
width | Leveys. |
height | Korkeus. |
bool SetWindowSize | ( | int | width, |
int | height, | ||
bool | fullscreen | ||
) | [inline] |
Asettaa ikkunan koon ja alustaa pelin käyttämään joko ikkunaa tai koko ruutua.
width | Leveys. |
height | Korkeus. |
fullscreen | Koko ruutu jos true , muuten ikkuna. |
void ShowControlHelp | ( | ) | [inline] |
Näyttää kontrollien ohjetekstit.
virtual void Update | ( | Time | time | ) | [inline, protected, virtual] |
Ajetaan kun pelin tilannetta päivitetään. Päivittämisen voi toteuttaa perityssä luokassa toteuttamalla tämän metodin. Perityn luokan metodissa tulee kutsua kantaluokan metodia.
Uudelleentoteutetaan luokissa PhysicsGame ja TopDownPhysicsGame.
const int LayerCount = MaxLayer - MinLayer + 1 |
Kerrosten määrä.
const int MaxLayer = 3 |
Suurin mahdollinen kerros.
const int MinLayer = -3 |
Pienin mahdollinen kerros.
Accelerometer Accelerometer [get] |
Kiihtyvyysanturi. Vain kännykässä.
bool AcceptsFocus [get] |
Onko olio valittavissa. Vain valittu (fokusoitu) olio voii kuunnella näppäimistöä ja muita ohjainlaitteita. Peliolio on aina valittavissa.
Kamera, joka näyttää ruudulla näkyvän osan kentästä. Kameraa voidaan siirtää, zoomata tai asettaa seuraamaan tiettyä oliota.
ListenContext ControlContext [get] |
Pelin pääohjainkonteksti.
Toteuttaa luokan ControlContexted.
GamePad ControllerFour [get] |
Peliohjain neljä.
GamePad ControllerOne [get] |
Peliohjain yksi.
GamePad ControllerThree [get] |
Peliohjain kolme.
GamePad ControllerTwo [get] |
Peliohjain kaksi.
Jypeli.Controls.Controls Controls [static, get] |
Pelin kontrollit.
FileManager DataStorage [static, get] |
Tietovarasto, johon voi tallentaa tiedostoja pidempiaikaisesti. Sopii esimerkiksi pelitilanteen lataamiseen ja tallentamiseen.
bool DrawPerimeter [get, set] |
Kentän reunat näkyvissä tai pois näkyvistä. Huomaa, että tämä ominaisuus ei vaikuta reunojen törmäyskäsittelyyn.
bool IsFullScreen [get, set] |
Onko peli kokoruututilassa.
MediaPlayer MediaPlayer [get, set] |
Mediasoitin.
MessageDisplay MessageDisplay [get, set] |
Viestinäyttö, johon voi laittaa viestejä.
Viestinäyttö.
string Name [static, get, set] |
Pelin nimi.
Color PerimeterColor [get, set] |
Väri, jolla kentän reunat piirretään.
ScreenView Screen [static, get] |
Näytön dimensiot, eli koko ja reunat.
string Title [get, set] |
Teksti, joka näkyy pelin ikkunassa (jos peli ei ole koko ruudun tilassa).
TouchPanel TouchPanel [get] |
Kosketusnäyttö. Vain kännykässä.
Vector Wind [static, get, set] |
Tuuli. Vaikuttaa vain efekteihin.
Action InstanceInitialized [static] |
Tapahtuu kun Game.Instance on alustettu.