Jypeli 4
The simple game programming library
Luokat | Julkiset jäsenfunktiot | Staattiset julkiset jäsenfunktiot | Julkiset attribuutit | Suojatut jäsenfunktiot | Ominaisuudet | Tapahtumat
Game luokkareferenssi

Peliluokka reaaliaikaisille peleille. Lisää...

Luokan Game luokkakaavio
ControlContexted PhysicsGame TopDownPhysicsGame

Lista kaikista jäsenistä.

Luokat

struct  PendingObject

Julkiset jäsenfunktiot

 Game ()
 Alustaa uuden peliluokan.
Layer GetLayer (int layer)
void Add (GameObject o)
 Lisää olion peliin, kerrokseen 0.
void Add (Light light)
 Lisää valon peliin. Nykyisellään valoja voi olla ainoastaan yksi kappale.
virtual void Add (GameObject o, int layer)
 Lisää peliolion peliin, tiettyyn kerrokseen.
void Remove (GameObject o)
 Poistaa olion pelistä. Jos haluat tuhota olion, kutsu mielummin olion Destroy-metodia.
GameObject GetObjectAt (Vector position)
 Palauttaa peliolion, joka on annetussa paikassa. Jos paikassa ei ole mitään pelioliota, palautetaan null. Jos olioita on useampia, palautetaan ensin lisätty.
GameObject GetObjectAt (Vector position, double radius)
 Palauttaa peliolion, joka on annetussa paikassa tietyllä säteellä. Jos paikassa ei ole mitään pelioliota, palautetaan null. Jos olioita on useampia, palautetaan ensin lisätty.
GameObject GetObjectAt (Vector position, object tag)
 Palauttaa peliolion, joka on annetussa paikassa. Vain annetulla tagilla varustetut oliot huomioidaan. Jos paikassa ei ole mitään pelioliota, palautetaan null. Jos olioita on useampia, palautetaan ensin lisätty.
GameObject GetObjectAt (Vector position, object tag, double radius)
 Palauttaa peliolion, joka on annetussa paikassa tietyllä säteellä. Vain annetulla tagilla varustetut oliot huomioidaan. Jos paikassa ei ole mitään pelioliota, palautetaan null. Jos olioita on useampia, palautetaan ensin lisätty.
void Remove (Widget w)
 Poistaa widgetin pelistä. Jos haluat tuhota widgetin, kutsu mielummin sen Destroy-metodia.
void Add (Widget w)
 Lisää widgetin peliin.
virtual void ClearAll ()
 Nollaa kaiken.
void ClearControls ()
 Palauttaa kontrollit alkutilaansa.
void ClearGameObjects ()
 Tuohoaa ja poistaa pelistä kaikki pelioliot (ml. fysiikkaoliot).
void ClearLights ()
void ClearWidgets ()
virtual void Begin ()
 Tässä alustetaan peli.
virtual void Continue ()
 Tässä alustetaan peli tombstoning-tilasta.
bool SetWindowSize (int width, int height)
 Asettaa ikkunan koon.
bool SetWindowSize (int width, int height, bool fullscreen)
 Asettaa ikkunan koon ja alustaa pelin käyttämään joko ikkunaa tai koko ruutua.
void Exit ()
 Lopettaa pelin.
void SaveGame (string tagName)
 Tallentaa pelin.
void LoadGame (string tagName)
 Lataa pelin.
void AddFactory< T > (string tag, Factory.FactoryMethod method)
void RemoveFactory< T > (string tag, Factory.FactoryMethod method)
FactoryCreate< T > (string tag)
void ShowControlHelp ()
 Näyttää kontrollien ohjetekstit.
void Dispose ()

Staattiset julkiset jäsenfunktiot

static void AssertInitialized (Action actionMethod)
 Suorittaa aliohjelman kun peli on varmasti alustettu.
static Image LoadImage (string name)
 Lataa kuvan contentista.
static Image[] LoadImages (params string[] names)
 Lataa taulukon kuvia contentista.
static SoundEffect LoadSoundEffect (string name)
 Lataa ääniefektin contentista.
static SoundEffect[] LoadSoundEffects (params string[] names)
 Lataa taulukon ääniefektejä contentista.
static Font LoadFont (string name)
 Lataa fontin. Fontin tulee olla lisätty content-hakemistoon.

Julkiset attribuutit

const int MinLayer = -3
 Pienin mahdollinen kerros.
const int MaxLayer = 3
 Suurin mahdollinen kerros.
const int LayerCount = MaxLayer - MinLayer + 1
 Kerrosten määrä.

Suojatut jäsenfunktiot

virtual void Update (Time time)
 Ajetaan kun pelin tilannetta päivitetään. Päivittämisen voi toteuttaa perityssä luokassa toteuttamalla tämän metodin. Perityn luokan metodissa tulee kutsua kantaluokan metodia.
override void Initialize ()
 This gets called after the GraphicsDevice has been created. So, this is the place to initialize the resources needed in the game. Except the graphics content, which should be called int LoadContent(), according to the XNA docs.
override void LoadContent ()
 XNA calls this when graphics resources need to be loaded. Note that this can be called multiple times (whenever the graphics device is reset).
override void Update (GameTime gameTime)
override void Draw (GameTime gameTime)

Ominaisuudet

static string Name [get, set]
 Pelin nimi.
static Game Instance [get, set]
Camera Camera [get, set]
 Kamera, joka näyttää ruudulla näkyvän osan kentästä. Kameraa voidaan siirtää, zoomata tai asettaa seuraamaan tiettyä oliota.
bool DrawPerimeter [get, set]
 Kentän reunat näkyvissä tai pois näkyvistä. Huomaa, että tämä ominaisuus ei vaikuta reunojen törmäyskäsittelyyn.
Color PerimeterColor [get, set]
 Väri, jolla kentän reunat piirretään.
static ScreenView Screen [get]
 Näytön dimensiot, eli koko ja reunat.
static Jypeli.Controls.Controls Controls [get]
 Pelin kontrollit.
ListenContext ControlContext [get]
 Pelin pääohjainkonteksti.
MessageDisplay MessageDisplay [get, set]
 Viestinäyttö, johon voi laittaa viestejä.
static FileManager DataStorage [get]
 Tietovarasto, johon voi tallentaa tiedostoja pidempiaikaisesti. Sopii esimerkiksi pelitilanteen lataamiseen ja tallentamiseen.
bool AcceptsFocus [get]
 Onko olio valittavissa. Vain valittu (fokusoitu) olio voii kuunnella näppäimistöä ja muita ohjainlaitteita. Peliolio on aina valittavissa.
Keyboard Keyboard [get]
 Näppäimistö.
Mouse Mouse [get]
 Hiiri.
TouchPanel TouchPanel [get]
 Kosketusnäyttö. Vain kännykässä.
PhoneBackButton PhoneBackButton [get]
GamePad ControllerOne [get]
 Peliohjain yksi.
GamePad ControllerTwo [get]
 Peliohjain kaksi.
GamePad ControllerThree [get]
 Peliohjain kolme.
GamePad ControllerFour [get]
 Peliohjain neljä.
Accelerometer Accelerometer [get]
 Kiihtyvyysanturi. Vain kännykässä.
Phone Phone [get]
 Phone-olio esim. puhelimen tärisyttämiseen.
Level Level [get]
 Aktiivinen kenttä.
static Time Time [get]
 Peliaika. Tätä päivitetään noin 30 kertaa sekunnissa.
static Vector Wind [get, set]
 Tuuli. Vaikuttaa vain efekteihin.
string Title [get, set]
 Teksti, joka näkyy pelin ikkunassa (jos peli ei ole koko ruudun tilassa).
bool IsFullScreen [get, set]
 Onko peli kokoruututilassa.
MediaPlayer MediaPlayer [get, set]
 Mediasoitin.
static new GraphicsDevice GraphicsDevice [get]

Tapahtumat

static Action InstanceInitialized
 Tapahtuu kun Game.Instance on alustettu.

Yksityiskohtainen selite

Peliluokka reaaliaikaisille peleille.


Rakentajien & purkajien dokumentaatio

Game ( ) [inline]

Alustaa uuden peliluokan.


Jäsenfunktioiden dokumentaatio

void Add ( GameObject  o) [inline]

Lisää olion peliin, kerrokseen 0.

void Add ( Light  light) [inline]

Lisää valon peliin. Nykyisellään valoja voi olla ainoastaan yksi kappale.

virtual void Add ( GameObject  o,
int  layer 
) [inline, virtual]

Lisää peliolion peliin, tiettyyn kerrokseen.

Parametrit:
oLisättävä olio.
layerKerros, luku väliltä [-3, 3].

Uudelleentoteutetaan luokissa PhysicsGame ja TopDownPhysicsGame.

void Add ( Widget  w) [inline]

Lisää widgetin peliin.

static void AssertInitialized ( Action  actionMethod) [inline, static]

Suorittaa aliohjelman kun peli on varmasti alustettu.

Parametrit:
actionMethodSuoritettava aliohjelma.
virtual void Begin ( ) [inline, virtual]

Tässä alustetaan peli.

virtual void ClearAll ( ) [inline, virtual]

Nollaa kaiken.

Uudelleentoteutetaan luokissa PhysicsGame ja TopDownPhysicsGame.

void ClearControls ( ) [inline]

Palauttaa kontrollit alkutilaansa.

void ClearGameObjects ( ) [inline]

Tuohoaa ja poistaa pelistä kaikki pelioliot (ml. fysiikkaoliot).

virtual void Continue ( ) [inline, virtual]

Tässä alustetaan peli tombstoning-tilasta.

void Exit ( ) [inline]

Lopettaa pelin.

GameObject GetObjectAt ( Vector  position,
object  tag 
) [inline]

Palauttaa peliolion, joka on annetussa paikassa. Vain annetulla tagilla varustetut oliot huomioidaan. Jos paikassa ei ole mitään pelioliota, palautetaan null. Jos olioita on useampia, palautetaan ensin lisätty.

Parametrit:
positionPaikkakoordinaatit
tagEtsittävän olion tagi.
Palauttaa:
Mahdollinen olio
GameObject GetObjectAt ( Vector  position,
object  tag,
double  radius 
) [inline]

Palauttaa peliolion, joka on annetussa paikassa tietyllä säteellä. Vain annetulla tagilla varustetut oliot huomioidaan. Jos paikassa ei ole mitään pelioliota, palautetaan null. Jos olioita on useampia, palautetaan ensin lisätty.

Parametrit:
positionPaikkakoordinaatit
Palauttaa:
Mahdollinen olio
GameObject GetObjectAt ( Vector  position,
double  radius 
) [inline]

Palauttaa peliolion, joka on annetussa paikassa tietyllä säteellä. Jos paikassa ei ole mitään pelioliota, palautetaan null. Jos olioita on useampia, palautetaan ensin lisätty.

Parametrit:
positionPaikkakoordinaatit
Palauttaa:
Mahdollinen olio
GameObject GetObjectAt ( Vector  position) [inline]

Palauttaa peliolion, joka on annetussa paikassa. Jos paikassa ei ole mitään pelioliota, palautetaan null. Jos olioita on useampia, palautetaan ensin lisätty.

Parametrit:
positionPaikkakoordinaatit
Palauttaa:
Mahdollinen olio
override void Initialize ( ) [inline, protected]

This gets called after the GraphicsDevice has been created. So, this is the place to initialize the resources needed in the game. Except the graphics content, which should be called int LoadContent(), according to the XNA docs.

override void LoadContent ( ) [inline, protected]

XNA calls this when graphics resources need to be loaded. Note that this can be called multiple times (whenever the graphics device is reset).

static Font LoadFont ( string  name) [inline, static]

Lataa fontin. Fontin tulee olla lisätty content-hakemistoon.

Parametrit:
nameFontin tiedoston nimi, ilman päätettä.
void LoadGame ( string  tagName) [inline]

Lataa pelin.

Parametrit:
tagNamePelitilanteen nimi.
static Image LoadImage ( string  name) [inline, static]

Lataa kuvan contentista.

Parametrit:
nameKuvan nimi (ei tarkennetta)
Palauttaa:
Image-olio
static Image [] LoadImages ( params string[]  names) [inline, static]

Lataa taulukon kuvia contentista.

Parametrit:
nameKuvien nimet ilman tarkennetta pilkuin eroiteltuna
Palauttaa:
Taulukko Image-olioita
static SoundEffect LoadSoundEffect ( string  name) [inline, static]

Lataa ääniefektin contentista.

Parametrit:
nameÄänen nimi (ei tarkennetta)
Palauttaa:
SoundEffect-olio
static SoundEffect [] LoadSoundEffects ( params string[]  names) [inline, static]

Lataa taulukon ääniefektejä contentista.

Parametrit:
namesÄänien nimet ilman tarkennetta pilkuin eroiteltuna
Palauttaa:
Taulukko SoundEffect-olioita
void Remove ( Widget  w) [inline]

Poistaa widgetin pelistä. Jos haluat tuhota widgetin, kutsu mielummin sen Destroy-metodia.

Widgettiä ei poisteta välittömästi, vaan viimeistään seuraavan päivityksen jälkeen.

void Remove ( GameObject  o) [inline]

Poistaa olion pelistä. Jos haluat tuhota olion, kutsu mielummin olion Destroy-metodia.

Oliota ei poisteta välittömästi, vaan viimeistään seuraavan päivityksen jälkeen.

void SaveGame ( string  tagName) [inline]

Tallentaa pelin.

Parametrit:
tagNamePelitilanteen nimi.
bool SetWindowSize ( int  width,
int  height 
) [inline]

Asettaa ikkunan koon.

Parametrit:
widthLeveys.
heightKorkeus.
bool SetWindowSize ( int  width,
int  height,
bool  fullscreen 
) [inline]

Asettaa ikkunan koon ja alustaa pelin käyttämään joko ikkunaa tai koko ruutua.

Parametrit:
widthLeveys.
heightKorkeus.
fullscreenKoko ruutu jos true, muuten ikkuna.
Palauttaa:
void ShowControlHelp ( ) [inline]

Näyttää kontrollien ohjetekstit.

virtual void Update ( Time  time) [inline, protected, virtual]

Ajetaan kun pelin tilannetta päivitetään. Päivittämisen voi toteuttaa perityssä luokassa toteuttamalla tämän metodin. Perityn luokan metodissa tulee kutsua kantaluokan metodia.

Uudelleentoteutetaan luokissa PhysicsGame ja TopDownPhysicsGame.


Jäsendatan dokumentaatio

const int LayerCount = MaxLayer - MinLayer + 1

Kerrosten määrä.

const int MaxLayer = 3

Suurin mahdollinen kerros.

const int MinLayer = -3

Pienin mahdollinen kerros.


Ominaisuuksien dokumentaatio

Kiihtyvyysanturi. Vain kännykässä.

bool AcceptsFocus [get]

Onko olio valittavissa. Vain valittu (fokusoitu) olio voii kuunnella näppäimistöä ja muita ohjainlaitteita. Peliolio on aina valittavissa.

Camera Camera [get, set]

Kamera, joka näyttää ruudulla näkyvän osan kentästä. Kameraa voidaan siirtää, zoomata tai asettaa seuraamaan tiettyä oliota.

ListenContext ControlContext [get]

Pelin pääohjainkonteksti.

Toteuttaa luokan ControlContexted.

GamePad ControllerFour [get]

Peliohjain neljä.

GamePad ControllerOne [get]

Peliohjain yksi.

GamePad ControllerThree [get]

Peliohjain kolme.

GamePad ControllerTwo [get]

Peliohjain kaksi.

Pelin kontrollit.

FileManager DataStorage [static, get]

Tietovarasto, johon voi tallentaa tiedostoja pidempiaikaisesti. Sopii esimerkiksi pelitilanteen lataamiseen ja tallentamiseen.

bool DrawPerimeter [get, set]

Kentän reunat näkyvissä tai pois näkyvistä. Huomaa, että tämä ominaisuus ei vaikuta reunojen törmäyskäsittelyyn.

bool IsFullScreen [get, set]

Onko peli kokoruututilassa.

Näppäimistö.

Level Level [get]

Aktiivinen kenttä.

Mediasoitin.

Viestinäyttö, johon voi laittaa viestejä.

Viestinäyttö.

Mouse Mouse [get]

Hiiri.

string Name [static, get, set]

Pelin nimi.

Color PerimeterColor [get, set]

Väri, jolla kentän reunat piirretään.

Phone Phone [get]

Phone-olio esim. puhelimen tärisyttämiseen.

ScreenView Screen [static, get]

Näytön dimensiot, eli koko ja reunat.

Time Time [static, get]

Peliaika. Tätä päivitetään noin 30 kertaa sekunnissa.

string Title [get, set]

Teksti, joka näkyy pelin ikkunassa (jos peli ei ole koko ruudun tilassa).

Kosketusnäyttö. Vain kännykässä.

Vector Wind [static, get, set]

Tuuli. Vaikuttaa vain efekteihin.


Tapahtumien dokumentaatio

Action InstanceInitialized [static]

Tapahtuu kun Game.Instance on alustettu.


Dokumentaatio tälle luokalle luotiin seuraavasta tiedostosta:
 Kaikki Luokat Nimiavaruudet Funktiot Muuttujat Luettelotyypit Ominaisuudet Tapahtumat