![]() |
Jypeli
9
The simple game programming library
|
Auto. Lisää...
Julkiset jäsenfunktiot | |
| Automobile (double width, double height) | |
| Alustaa uuden auton. Lisää... | |
| void | Accelerate () |
| Kiihdyttää. Lisää... | |
| void | Accelerate (double time) |
| Kiihdyttää. Lisää... | |
| void | Brake () |
| Jarruttaa. Lisää... | |
| void | Brake (double time) |
| Jarruttaa. Lisää... | |
| void | Reverse () |
| Kiihdyttää takaperin. Lisää... | |
| void | Turn (Angle angle, double time) |
| Kääntyy niin paljon kuin auton ohjattavuus sallii. Lisää... | |
| override void | Update (Time time) |
| Ajetaan kun pelitilannetta päivitetään. Päivityksen voi toteuttaa omassa luokassa toteuttamalla tämän metodin. Perityn luokan metodissa tulee kutsua kantaluokan metodia. Lisää... | |
Julkiset jäsenfunktiot inherited from Jypeli.PhysicsObject | |
| PhysicsObject (Animation animation) | |
| Alustaa fysiikkaolion käyttöön. Lisää... | |
| PhysicsObject (double width, double height) | |
| Alustaa fysiikkaolion käyttöön. Lisää... | |
| PhysicsObject (double width, double height, double x, double y) | |
| Luo uuden fysiikkaolion. Lisää... | |
| PhysicsObject (double width, double height, Shape shape, double x=0.0, double y=0.0) | |
| Alustaa fysiikkaolion käyttöön. Lisää... | |
| PhysicsObject (RaySegment raySegment) | |
| Luo fysiikkaolion, jonka muotona on säde. Lisää... | |
| void | AddCollisionIgnoreGroup (int group) |
| Lisää uuden törmäyksenvälttelyryhmän. Lisää... | |
| virtual void | ApplyTorque (double torque) |
| Kohdistaa kappaleeseen vääntövoiman. Voiman suunta riippuu merkistä. Lisää... | |
| void | ClearCollisionIgnoreGroups () |
| Poistaa kaikki törmäysryhmät, jolloin olio saa törmäillä vapaasti. Lisää... | |
| virtual void | Hit (Vector impulse) |
| Kohdistaa kappaleeseen impulssin. Tällä kappaleen saa nopeasti liikkeeseen. Lisää... | |
| bool | IgnoresCollisionWith (PhysicsObject target) |
| Tarkistaa, jätetäänkö törmäämättä toiseen olioon. Ts. tarkistaa, onko joko tällä oliolla tai toisella oliolla esim. IgnoresCollisionResponse tai keskenään sama CollisionIgnoreGroup. Lisää... | |
| void | MakeOneWay () |
| Tekee oliosta läpimentävän alhaalta ylöspäin (tasohyppelytaso). Huom. ei toimi yhdessä CollisionIgnoreGroupien kanssa! Lisää... | |
| void | MakeStatic () |
| Tekee oliosta staattisen eli liikkumattoman. Lisää... | |
| override void | Move (Vector movement) |
| Siirtää oliota. Lisää... | |
| void | OnCollided (IPhysicsBody thisBody, IPhysicsBody otherBody) |
| Fysiikkamoottori kutsuu kun törmäys tapahtuu Lisää... | |
| virtual void | Push (Vector force) |
| Työntää oliota. Lisää... | |
| void | Push (Vector force, TimeSpan time) |
| void | RemoveCollisionIgnoreGroup (int group) |
| Poistaa annetun törmäyksenvälttelyryhmän. Lisää... | |
| override void | Stop () |
| Pysäyttää olion. Lisää... | |
| void | StopAngular () |
| Pysäyttää kaiken pyörimisliikkeen. Lisää... | |
| void | StopAxial (Vector axis) |
| Pysäyttää liikkeen akselin suunnassa. Lisää... | |
| void | StopHorizontal () |
| Pysäyttää olion liikkeen vaakasuunnassa. Lisää... | |
| void | StopVertical () |
| Pysäyttää olion liikkeen pystysuunnassa. Lisää... | |
| void | Throw (PhysicsObject obj, Angle angle, double force, double distOffset=0, int layer=0, double axialOffset=0) |
| Heittää kappaleen hahmon rintamasuuntaa kohti. Lisää... | |
| override void | Update (Time time) |
Ominaisuudet | |
| new double | Acceleration [get, set] |
| Auton kiihtyvyys, eli kuinka monta yksikköä korkeintaan nopeutta voidaan lisätä sekunnissa kiihdyttämällä. Lisää... | |
| double | BrakeDeceleration [get, set] |
| Jarrujen hidastavuus, eli kuinka monta yksikköä korkeintaan nopeutta voidaan vähentää sekunnissa jarruttamalla. Lisää... | |
| Angle | Maneuverability [get, set] |
| Ohjattavuus, eli kulma jonka auto voi korkeintaan kääntyä sekunnissa. Lisää... | |
| double | Speed [get] |
Auton moottorin nopeus. Huomaa, että ei vastaa aina Velocity-ominaisuuden arvoa. Lisää... | |
| DoubleMeter | SpeedMeter [get, set] |
Nopeusmittari, joka mittaa auton nopeuden (moottorin nopeus). Huomaa, että ei vastaa aina Velocity-ominaisuuden arvoa. Lisää... | |
| double | TopSpeed [get, set] |
| Suurin nopeus, johon auto voi kiihdyttää. Lisää... | |
Ominaisuudet inherited from Jypeli.PhysicsObject | |
| Vector | Acceleration [get, set] |
| Kiihtyvyys. Lisää... | |
| override Angle | Angle [get, set] |
| double | AngularAcceleration [get, set] |
| Kulmakiihtyvyys. Lisää... | |
| double | AngularDamping [get, set] |
| Kulmanopeuskerroin. Pienempi arvo kuin 1 (esim. 0.998) toimii kuten kitka / ilmanvastus. Lisää... | |
| double | AngularVelocity [get, set] |
| Kulmanopeus. Lisää... | |
| IPhysicsBody | Body [get, private set] |
| BoundingRectangle | BoundingRectangle [get] |
| Olion sisältävä laatikko törmäyskäsittelyä varten. Lisää... | |
| bool | CanRotate [get, set] |
Jos false, olio ei voi pyöriä. Lisää... | |
| virtual int? | CollisionIgnoreGroup [get, set] |
| Törmäysryhmä. Oliot jotka ovat samassa törmäysryhmässä menevät toistensa läpi. Jos ryhmä on nolla tai negatiivinen, sillä ei ole vaikutusta. Lisää... | |
| virtual Ignorer | CollisionIgnorer [get, set] |
| Olio, jolla voi välttää oliota osumasta tiettyihin muihin olioihin. Lisää... | |
| bool | IgnoresCollisionResponse [get, set] |
| Jättääkö törmäykset huomiotta. Lisää... | |
| bool | IgnoresExplosions [get, set] |
| bool | IgnoresGravity [get, set] |
| Jättääkö painovoiman huomiotta. Lisää... | |
| bool | IgnoresPhysicsLogics [get, set] |
| Jättääkö fysiikkakentät (esim. painovoiman) huomiotta. Lisää... | |
| bool | IsDestroying [get] |
| Onko olio tuhoutumassa. Lisää... | |
| double | KineticFriction [get, set] |
| Liikekitka (hidastaa kun olio on jo liikkeessä). Ks. StaticFriction (lepokitka) Lisää... | |
| double | LinearDamping [get, set] |
| Nopeuskerroin. Pienempi arvo kuin 1 (esim. 0.998) toimii kuten kitka / ilmanvastus. Lisää... | |
| double | Mass [get, set] |
| Olion massa (paino). Mitä enemmän massaa, sitä enemmän voimaa tarvitaan saamaan olio liikkeelle / pysähtymään. Lisää... | |
| double | MaxAngularVelocity [get, set] |
| Suurin kulmanopeus, jonka olio voi saavuttaa. Lisää... | |
| double | MaxVelocity [get, set] |
| Suurin nopeus, jonka olio voi saavuttaa. Lisää... | |
| double | MomentOfInertia [get, set] |
| Olion hitausmomentti eli massa/paino kääntyessä. Mitä suurempi, sitä hitaampi olio on kääntymään / sitä enemmän vääntöä tarvitaan. Äärettömällä hitausmomentilla olio ei käänny lainkaan (paitsi suoraan kulmaa muuttamalla). Lisää... | |
| PhysicsStructure | ParentStructure [get, set] |
| Rakenneolio, johon tämä olio kuuluu. Lisää... | |
| override Vector | Position [get, set] |
| double | Restitution [get, set] |
| Kimmoisuuskerroin (0 = ei kimmoisa, 1 = täysin kimmoisa, yli 1 = saa energiaa tyhjästä) Lisää... | |
| override Shape | Shape [get, set] |
| override Vector | Size [get, set] |
| double | StaticFriction [get, set] |
| Lepokitka (hidastaa liikkeelle lähtiessä). Ks. KineticFriction (liikekitka) Lisää... | |
| Vector | Velocity [get, set] |
| Nopeus. Lisää... | |
Yksityiset attribuutit | |
| double | pendingAcceleration = 0 |
| double | pendingDeceleration = 0 |
| double | topspeed |
Staattiset yksityiset attribuutit | |
| static Image | commonImage = null |
Additional Inherited Members | |
Staattiset julkiset jäsenfunktiot inherited from Jypeli.PhysicsObject | |
| static PhysicsObject | CreateStaticObject (Animation animation) |
| Alustaa fysiikkaolion käyttöön. Lisää... | |
| static PhysicsObject | CreateStaticObject (double width, double height) |
| Alustaa fysiikkaolion käyttöön ja tekee siitä staattisen (liikkumattoman). Lisää... | |
| static PhysicsObject | CreateStaticObject (double width, double height, Shape shape) |
| Alustaa fysiikkaolion käyttöön ja tekee siitä staattisen (liikkumattoman). Lisää... | |
Suojatut jäsenfunktiot inherited from Jypeli.PhysicsObject | |
| override void | MoveToTarget () |
| virtual void | PrepareThrowable (PhysicsObject obj, Angle angle, double force, double distanceDelta, double axialDelta) |
Tapahtumat inherited from Jypeli.PhysicsObject | |
| CollisionHandler< IPhysicsObject, IPhysicsObject > | Collided |
| Tapahtuu, kun törmätään toiseen fysiikkaolioon. Lisää... | |
| Action | Destroying |
| Tapahtuisi, kun olio on tuhoutumassa. EI KÄYTÖSSÄ! Lisää... | |
Auto.
Määrittely tiedoston Automobile.cs rivillä 9.
| Jypeli.Assets.Automobile.Automobile | ( | double | width, |
| double | height | ||
| ) |
Alustaa uuden auton.
| width | Auton leveys (X-suunnassa). |
| height | Auton korkeus (Y-suunnassa). |
Määrittely tiedoston Automobile.cs rivillä 68.
Viittaukset Jypeli.Assets.Automobile.Acceleration, Jypeli.Assets.Automobile.BrakeDeceleration, Jypeli.Image.Color(), Jypeli.Assets.Automobile.commonImage, Jypeli.Angle.FromDegrees(), Jypeli.Game.LoadImageFromResources(), Jypeli.Assets.Automobile.Maneuverability, Jypeli.Assets.Automobile.SpeedMeter ja Jypeli.Assets.Automobile.TopSpeed.
| void Jypeli.Assets.Automobile.Accelerate | ( | ) |
Kiihdyttää.
Määrittely tiedoston Automobile.cs rivillä 103.
Viittaukset Jypeli.Assets.Automobile.Acceleration, Jypeli.Assets.Automobile.pendingAcceleration, Jypeli.Time.SinceLastUpdate ja Jypeli.Game.Time.
| void Jypeli.Assets.Automobile.Accelerate | ( | double | time | ) |
Kiihdyttää.
| time | Kuinka monta sekuntia kiihdytetään. |
Määrittely tiedoston Automobile.cs rivillä 86.
Viittaukset Jypeli.Assets.Automobile.Acceleration ja Jypeli.Assets.Automobile.pendingAcceleration.
| void Jypeli.Assets.Automobile.Brake | ( | ) |
Jarruttaa.
Määrittely tiedoston Automobile.cs rivillä 119.
Viittaukset Jypeli.Assets.Automobile.BrakeDeceleration, Jypeli.Assets.Automobile.pendingDeceleration, Jypeli.Time.SinceLastUpdate ja Jypeli.Game.Time.
| void Jypeli.Assets.Automobile.Brake | ( | double | time | ) |
Jarruttaa.
| time | Kuinka monta sekuntia jarrutetaan. |
Määrittely tiedoston Automobile.cs rivillä 95.
Viittaukset Jypeli.Assets.Automobile.BrakeDeceleration ja Jypeli.Assets.Automobile.pendingDeceleration.
| void Jypeli.Assets.Automobile.Reverse | ( | ) |
Kiihdyttää takaperin.
Määrittely tiedoston Automobile.cs rivillä 111.
Viittaukset Jypeli.Assets.Automobile.Acceleration, Jypeli.Assets.Automobile.pendingAcceleration, Jypeli.Time.SinceLastUpdate ja Jypeli.Game.Time.
| void Jypeli.Assets.Automobile.Turn | ( | Angle | angle, |
| double | time | ||
| ) |
Kääntyy niin paljon kuin auton ohjattavuus sallii.
| angle | Kääntökulma. |
| time | Aika, joka kääntämiseen käytetään. |
Määrittely tiedoston Automobile.cs rivillä 129.
Viittaukset Jypeli.Assets.Automobile.Maneuverability ja Jypeli.Angle.Radians.
| override void Jypeli.Assets.Automobile.Update | ( | Time | time | ) |
Ajetaan kun pelitilannetta päivitetään. Päivityksen voi toteuttaa omassa luokassa toteuttamalla tämän metodin. Perityn luokan metodissa tulee kutsua kantaluokan metodia.
Määrittely tiedoston Automobile.cs rivillä 139.
Viittaukset Jypeli.Assets.Automobile.Acceleration, Jypeli.Vector.Angle, Jypeli.Assets.Automobile.BrakeDeceleration, Jypeli.Vector.FromLengthAndAngle(), Jypeli.Vector.Magnitude, AdvanceMath.MathHelper.Min(), Jypeli.Assets.Automobile.pendingAcceleration, Jypeli.Assets.Automobile.pendingDeceleration, Jypeli.Time.SinceLastUpdate, Jypeli.Assets.Automobile.SpeedMeter ja Jypeli.PhysicsObject.Velocity.
|
staticprivate |
Määrittely tiedoston Automobile.cs rivillä 11.
Viitattu Jypeli.Assets.Automobile.Automobile().
|
private |
Määrittely tiedoston Automobile.cs rivillä 60.
Viitattu Jypeli.Assets.Automobile.Accelerate(), Jypeli.Assets.Automobile.Reverse() ja Jypeli.Assets.Automobile.Update().
|
private |
Määrittely tiedoston Automobile.cs rivillä 61.
Viitattu Jypeli.Assets.Automobile.Brake() ja Jypeli.Assets.Automobile.Update().
|
private |
Määrittely tiedoston Automobile.cs rivillä 13.
|
getset |
Auton kiihtyvyys, eli kuinka monta yksikköä korkeintaan nopeutta voidaan lisätä sekunnissa kiihdyttämällä.
Määrittely tiedoston Automobile.cs rivillä 47.
Viitattu Jypeli.Assets.Automobile.Automobile(), Jypeli.Assets.Automobile.Accelerate(), Jypeli.Assets.Automobile.Reverse() ja Jypeli.Assets.Automobile.Update().
|
getset |
Jarrujen hidastavuus, eli kuinka monta yksikköä korkeintaan nopeutta voidaan vähentää sekunnissa jarruttamalla.
Määrittely tiedoston Automobile.cs rivillä 53.
Viitattu Jypeli.Assets.Automobile.Automobile(), Jypeli.Assets.Automobile.Brake(), Jypeli.Assets.Automobile.Update() ja Jypeli.Assets.ComputerDriverBrain.Update().
|
getset |
Ohjattavuus, eli kulma jonka auto voi korkeintaan kääntyä sekunnissa.
Määrittely tiedoston Automobile.cs rivillä 58.
Viitattu Jypeli.Assets.Automobile.Automobile(), Jypeli.Assets.Automobile.Turn() ja Jypeli.Assets.ComputerDriverBrain.Update().
|
get |
Auton moottorin nopeus. Huomaa, että ei vastaa aina Velocity-ominaisuuden arvoa.
Määrittely tiedoston Automobile.cs rivillä 25.
|
getset |
Nopeusmittari, joka mittaa auton nopeuden (moottorin nopeus). Huomaa, että ei vastaa aina Velocity-ominaisuuden arvoa.
Määrittely tiedoston Automobile.cs rivillä 19.
Viitattu Jypeli.Assets.Automobile.Automobile() ja Jypeli.Assets.Automobile.Update().
|
getset |
Suurin nopeus, johon auto voi kiihdyttää.
Määrittely tiedoston Automobile.cs rivillä 33.
Viitattu Jypeli.Assets.Automobile.Automobile().