Jypeli  9
The simple game programming library
Jypeli.Assets.Automobile luokkareferenssi

Auto. Lisää...

Luokan Jypeli.Assets.Automobile luokkakaavio
Jypeli.PhysicsObject

Julkiset jäsenfunktiot

 Automobile (double width, double height)
 Alustaa uuden auton. Lisää...
 
void Accelerate ()
 Kiihdyttää. Lisää...
 
void Accelerate (double time)
 Kiihdyttää. Lisää...
 
void Brake ()
 Jarruttaa. Lisää...
 
void Brake (double time)
 Jarruttaa. Lisää...
 
void Reverse ()
 Kiihdyttää takaperin. Lisää...
 
void Turn (Angle angle, double time)
 Kääntyy niin paljon kuin auton ohjattavuus sallii. Lisää...
 
override void Update (Time time)
 Ajetaan kun pelitilannetta päivitetään. Päivityksen voi toteuttaa omassa luokassa toteuttamalla tämän metodin. Perityn luokan metodissa tulee kutsua kantaluokan metodia. Lisää...
 
- Julkiset jäsenfunktiot inherited from Jypeli.PhysicsObject
 PhysicsObject (Animation animation)
 Alustaa fysiikkaolion käyttöön. Lisää...
 
 PhysicsObject (double width, double height)
 Alustaa fysiikkaolion käyttöön. Lisää...
 
 PhysicsObject (double width, double height, double x, double y)
 Luo uuden fysiikkaolion. Lisää...
 
 PhysicsObject (double width, double height, Shape shape, double x=0.0, double y=0.0)
 Alustaa fysiikkaolion käyttöön. Lisää...
 
 PhysicsObject (RaySegment raySegment)
 Luo fysiikkaolion, jonka muotona on säde. Lisää...
 
void AddCollisionIgnoreGroup (int group)
 Lisää uuden törmäyksenvälttelyryhmän. Lisää...
 
virtual void ApplyTorque (double torque)
 Kohdistaa kappaleeseen vääntövoiman. Voiman suunta riippuu merkistä. Lisää...
 
void ClearCollisionIgnoreGroups ()
 Poistaa kaikki törmäysryhmät, jolloin olio saa törmäillä vapaasti. Lisää...
 
virtual void Hit (Vector impulse)
 Kohdistaa kappaleeseen impulssin. Tällä kappaleen saa nopeasti liikkeeseen. Lisää...
 
bool IgnoresCollisionWith (PhysicsObject target)
 Tarkistaa, jätetäänkö törmäämättä toiseen olioon. Ts. tarkistaa, onko joko tällä oliolla tai toisella oliolla esim. IgnoresCollisionResponse tai keskenään sama CollisionIgnoreGroup. Lisää...
 
void MakeOneWay ()
 Tekee oliosta läpimentävän alhaalta ylöspäin (tasohyppelytaso). Huom. ei toimi yhdessä CollisionIgnoreGroupien kanssa! Lisää...
 
void MakeStatic ()
 Tekee oliosta staattisen eli liikkumattoman. Lisää...
 
override void Move (Vector movement)
 Siirtää oliota. Lisää...
 
void OnCollided (IPhysicsBody thisBody, IPhysicsBody otherBody)
 Fysiikkamoottori kutsuu kun törmäys tapahtuu Lisää...
 
virtual void Push (Vector force)
 Työntää oliota. Lisää...
 
void Push (Vector force, TimeSpan time)
 
void RemoveCollisionIgnoreGroup (int group)
 Poistaa annetun törmäyksenvälttelyryhmän. Lisää...
 
override void Stop ()
 Pysäyttää olion. Lisää...
 
void StopAngular ()
 Pysäyttää kaiken pyörimisliikkeen. Lisää...
 
void StopAxial (Vector axis)
 Pysäyttää liikkeen akselin suunnassa. Lisää...
 
void StopHorizontal ()
 Pysäyttää olion liikkeen vaakasuunnassa. Lisää...
 
void StopVertical ()
 Pysäyttää olion liikkeen pystysuunnassa. Lisää...
 
void Throw (PhysicsObject obj, Angle angle, double force, double distOffset=0, int layer=0, double axialOffset=0)
 Heittää kappaleen hahmon rintamasuuntaa kohti. Lisää...
 
override void Update (Time time)
 

Ominaisuudet

new double Acceleration [get, set]
 Auton kiihtyvyys, eli kuinka monta yksikköä korkeintaan nopeutta voidaan lisätä sekunnissa kiihdyttämällä. Lisää...
 
double BrakeDeceleration [get, set]
 Jarrujen hidastavuus, eli kuinka monta yksikköä korkeintaan nopeutta voidaan vähentää sekunnissa jarruttamalla. Lisää...
 
Angle Maneuverability [get, set]
 Ohjattavuus, eli kulma jonka auto voi korkeintaan kääntyä sekunnissa. Lisää...
 
double Speed [get]
 Auton moottorin nopeus. Huomaa, että ei vastaa aina Velocity-ominaisuuden arvoa. Lisää...
 
DoubleMeter SpeedMeter [get, set]
 Nopeusmittari, joka mittaa auton nopeuden (moottorin nopeus). Huomaa, että ei vastaa aina Velocity-ominaisuuden arvoa. Lisää...
 
double TopSpeed [get, set]
 Suurin nopeus, johon auto voi kiihdyttää. Lisää...
 
- Ominaisuudet inherited from Jypeli.PhysicsObject
Vector Acceleration [get, set]
 Kiihtyvyys. Lisää...
 
override Angle Angle [get, set]
 
double AngularAcceleration [get, set]
 Kulmakiihtyvyys. Lisää...
 
double AngularDamping [get, set]
 Kulmanopeuskerroin. Pienempi arvo kuin 1 (esim. 0.998) toimii kuten kitka / ilmanvastus. Lisää...
 
double AngularVelocity [get, set]
 Kulmanopeus. Lisää...
 
IPhysicsBody Body [get, private set]
 
BoundingRectangle BoundingRectangle [get]
 Olion sisältävä laatikko törmäyskäsittelyä varten. Lisää...
 
bool CanRotate [get, set]
 Jos false, olio ei voi pyöriä. Lisää...
 
virtual int? CollisionIgnoreGroup [get, set]
 Törmäysryhmä. Oliot jotka ovat samassa törmäysryhmässä menevät toistensa läpi. Jos ryhmä on nolla tai negatiivinen, sillä ei ole vaikutusta. Lisää...
 
virtual Ignorer CollisionIgnorer [get, set]
 Olio, jolla voi välttää oliota osumasta tiettyihin muihin olioihin. Lisää...
 
bool IgnoresCollisionResponse [get, set]
 Jättääkö törmäykset huomiotta. Lisää...
 
bool IgnoresExplosions [get, set]
 
bool IgnoresGravity [get, set]
 Jättääkö painovoiman huomiotta. Lisää...
 
bool IgnoresPhysicsLogics [get, set]
 Jättääkö fysiikkakentät (esim. painovoiman) huomiotta. Lisää...
 
bool IsDestroying [get]
 Onko olio tuhoutumassa. Lisää...
 
double KineticFriction [get, set]
 Liikekitka (hidastaa kun olio on jo liikkeessä). Ks. StaticFriction (lepokitka) Lisää...
 
double LinearDamping [get, set]
 Nopeuskerroin. Pienempi arvo kuin 1 (esim. 0.998) toimii kuten kitka / ilmanvastus. Lisää...
 
double Mass [get, set]
 Olion massa (paino). Mitä enemmän massaa, sitä enemmän voimaa tarvitaan saamaan olio liikkeelle / pysähtymään. Lisää...
 
double MaxAngularVelocity [get, set]
 Suurin kulmanopeus, jonka olio voi saavuttaa. Lisää...
 
double MaxVelocity [get, set]
 Suurin nopeus, jonka olio voi saavuttaa. Lisää...
 
double MomentOfInertia [get, set]
 Olion hitausmomentti eli massa/paino kääntyessä. Mitä suurempi, sitä hitaampi olio on kääntymään / sitä enemmän vääntöä tarvitaan. Äärettömällä hitausmomentilla olio ei käänny lainkaan (paitsi suoraan kulmaa muuttamalla). Lisää...
 
PhysicsStructure ParentStructure [get, set]
 Rakenneolio, johon tämä olio kuuluu. Lisää...
 
override Vector Position [get, set]
 
double Restitution [get, set]
 Kimmoisuuskerroin (0 = ei kimmoisa, 1 = täysin kimmoisa, yli 1 = saa energiaa tyhjästä) Lisää...
 
override Shape Shape [get, set]
 
override Vector Size [get, set]
 
double StaticFriction [get, set]
 Lepokitka (hidastaa liikkeelle lähtiessä). Ks. KineticFriction (liikekitka) Lisää...
 
Vector Velocity [get, set]
 Nopeus. Lisää...
 

Yksityiset attribuutit

double pendingAcceleration = 0
 
double pendingDeceleration = 0
 
double topspeed
 

Staattiset yksityiset attribuutit

static Image commonImage = null
 

Additional Inherited Members

- Staattiset julkiset jäsenfunktiot inherited from Jypeli.PhysicsObject
static PhysicsObject CreateStaticObject (Animation animation)
 Alustaa fysiikkaolion käyttöön. Lisää...
 
static PhysicsObject CreateStaticObject (double width, double height)
 Alustaa fysiikkaolion käyttöön ja tekee siitä staattisen (liikkumattoman). Lisää...
 
static PhysicsObject CreateStaticObject (double width, double height, Shape shape)
 Alustaa fysiikkaolion käyttöön ja tekee siitä staattisen (liikkumattoman). Lisää...
 
- Suojatut jäsenfunktiot inherited from Jypeli.PhysicsObject
override void MoveToTarget ()
 
virtual void PrepareThrowable (PhysicsObject obj, Angle angle, double force, double distanceDelta, double axialDelta)
 
- Tapahtumat inherited from Jypeli.PhysicsObject
CollisionHandler< IPhysicsObject, IPhysicsObjectCollided
 Tapahtuu, kun törmätään toiseen fysiikkaolioon. Lisää...
 
Action Destroying
 Tapahtuisi, kun olio on tuhoutumassa. EI KÄYTÖSSÄ! Lisää...
 

Yksityiskohtainen selite

Auto.

Määrittely tiedoston Automobile.cs rivillä 9.

Rakentajien & purkajien dokumentaatio

◆ Automobile()

Jypeli.Assets.Automobile.Automobile ( double  width,
double  height 
)

Jäsenfunktioiden dokumentaatio

◆ Accelerate() [1/2]

void Jypeli.Assets.Automobile.Accelerate ( )

◆ Accelerate() [2/2]

void Jypeli.Assets.Automobile.Accelerate ( double  time)

Kiihdyttää.

Parametrit
timeKuinka monta sekuntia kiihdytetään.

Määrittely tiedoston Automobile.cs rivillä 86.

Viittaukset Jypeli.Assets.Automobile.Acceleration ja Jypeli.Assets.Automobile.pendingAcceleration.

Viitattu Jypeli.Assets.ComputerDriverBrain.Update().

◆ Brake() [1/2]

void Jypeli.Assets.Automobile.Brake ( )

◆ Brake() [2/2]

void Jypeli.Assets.Automobile.Brake ( double  time)

Jarruttaa.

Parametrit
timeKuinka monta sekuntia jarrutetaan.

Määrittely tiedoston Automobile.cs rivillä 95.

Viittaukset Jypeli.Assets.Automobile.BrakeDeceleration ja Jypeli.Assets.Automobile.pendingDeceleration.

Viitattu Jypeli.Assets.ComputerDriverBrain.Update().

◆ Reverse()

void Jypeli.Assets.Automobile.Reverse ( )

◆ Turn()

void Jypeli.Assets.Automobile.Turn ( Angle  angle,
double  time 
)

Kääntyy niin paljon kuin auton ohjattavuus sallii.

Parametrit
angleKääntökulma.
timeAika, joka kääntämiseen käytetään.

Määrittely tiedoston Automobile.cs rivillä 129.

Viittaukset Jypeli.Assets.Automobile.Maneuverability ja Jypeli.Angle.Radians.

Viitattu Jypeli.Assets.ComputerDriverBrain.Update().

◆ Update()

override void Jypeli.Assets.Automobile.Update ( Time  time)

Jäsendatan dokumentaatio

◆ commonImage

Image Jypeli.Assets.Automobile.commonImage = null
staticprivate

Määrittely tiedoston Automobile.cs rivillä 11.

Viitattu Jypeli.Assets.Automobile.Automobile().

◆ pendingAcceleration

double Jypeli.Assets.Automobile.pendingAcceleration = 0
private

◆ pendingDeceleration

double Jypeli.Assets.Automobile.pendingDeceleration = 0
private

◆ topspeed

double Jypeli.Assets.Automobile.topspeed
private

Määrittely tiedoston Automobile.cs rivillä 13.

Ominaisuuksien dokumentaatio

◆ Acceleration

new double Jypeli.Assets.Automobile.Acceleration
getset

Auton kiihtyvyys, eli kuinka monta yksikköä korkeintaan nopeutta voidaan lisätä sekunnissa kiihdyttämällä.

Määrittely tiedoston Automobile.cs rivillä 47.

Viitattu Jypeli.Assets.Automobile.Automobile(), Jypeli.Assets.Automobile.Accelerate(), Jypeli.Assets.Automobile.Reverse() ja Jypeli.Assets.Automobile.Update().

◆ BrakeDeceleration

double Jypeli.Assets.Automobile.BrakeDeceleration
getset

Jarrujen hidastavuus, eli kuinka monta yksikköä korkeintaan nopeutta voidaan vähentää sekunnissa jarruttamalla.

Määrittely tiedoston Automobile.cs rivillä 53.

Viitattu Jypeli.Assets.Automobile.Automobile(), Jypeli.Assets.Automobile.Brake(), Jypeli.Assets.Automobile.Update() ja Jypeli.Assets.ComputerDriverBrain.Update().

◆ Maneuverability

Angle Jypeli.Assets.Automobile.Maneuverability
getset

Ohjattavuus, eli kulma jonka auto voi korkeintaan kääntyä sekunnissa.

Määrittely tiedoston Automobile.cs rivillä 58.

Viitattu Jypeli.Assets.Automobile.Automobile(), Jypeli.Assets.Automobile.Turn() ja Jypeli.Assets.ComputerDriverBrain.Update().

◆ Speed

double Jypeli.Assets.Automobile.Speed
get

Auton moottorin nopeus. Huomaa, että ei vastaa aina Velocity-ominaisuuden arvoa.

Määrittely tiedoston Automobile.cs rivillä 25.

◆ SpeedMeter

DoubleMeter Jypeli.Assets.Automobile.SpeedMeter
getset

Nopeusmittari, joka mittaa auton nopeuden (moottorin nopeus). Huomaa, että ei vastaa aina Velocity-ominaisuuden arvoa.

Määrittely tiedoston Automobile.cs rivillä 19.

Viitattu Jypeli.Assets.Automobile.Automobile() ja Jypeli.Assets.Automobile.Update().

◆ TopSpeed

double Jypeli.Assets.Automobile.TopSpeed
getset

Suurin nopeus, johon auto voi kiihdyttää.

Määrittely tiedoston Automobile.cs rivillä 33.

Viitattu Jypeli.Assets.Automobile.Automobile().


Dokumentaatio tälle luokalle luotiin seuraavasta tiedostosta: