Jypeli 4
The simple game programming library
Julkiset jäsenfunktiot | Julkiset attribuutit | Suojatut jäsenfunktiot | Ominaisuudet | Tapahtumat
Widget luokkareferenssi

Käyttöliittymän komponentti. Samankaltainen kuin GameObject, mutta toimii vain ruutukoordinaateissa. Lisää...

Luokan Widget luokkakaavio
ControlContexted Destroyable Background BarGauge HorizontalSpacer Label ListWidget< T, L, W > MessageDisplay ScoreItemWidget ScrollableList< W > VerticalSpacer Window

Lista kaikista jäsenistä.

Julkiset jäsenfunktiot

 Widget (ILayout layout)
 Widget (Animation animation)
 Widget (double width, double height)
 Alustaa uuden widgetin.
 Widget (double width, double height, Shape shape)
 Alustaa uuden widgetin.
bool IsInside (Vector point)
 Onko piste p tämän widgetin sisäpuolella.
void Add (Widget childObject)
 Lisää annetun peliolion tämän olion lapseksi. Lapsiolio liikkuu tämän olion mukana, ja sen paikka ja kulma ilmaistaan suhteessa tähän olioon.
void Remove (Widget childObject)
 Poistaa lapsiolion, mutta ei tuhoa sitä.
virtual void Clear ()
void RefreshLayout ()
 Päivittää lapsiolioiden paikat ja koot, jos widgetille on asetettu asettelija. Tätä metodia EI yleensä tarvitse kutsua itse, sillä asettelija päivitetään automaattisesti jokaisella framella. Tämä metodi on tarpeellinen esim. silloin, kun widgetille on lisätty lapsiolioita (tai muutettu niiden ominaisuuksia) ja niiden paikat tarvitsee päivittää välittömästi lisäyksen jälkeen. Silloinkin tätä tarvitsee kutsua vain kerran, viimeisimmän muutoksen jälkeen.
virtual void Destroy ()
 Tuhoaa olion. Tuhottu olio poistuu pelistä.
void Dispose ()
virtual void Update (Time time)
 Widgetin päivitys.

Julkiset attribuutit

Vector TextureWrapSize = new Vector( 1.0, 1.0 )
 Määrittää kuinka moneen kertaan kuva piirretään. Esimerkiksi (3.0, 2.0) piirtää kuvan 3 kertaa vaakasuunnassa ja 2 kertaa pystysuunnassa.

Suojatut jäsenfunktiot

internal void NotifyParentAboutChangedSizingAttributes ()
 Should be called whenever properties that might affect layouts are changed.
virtual Vector GetMaximumSize ()
 Antaa widgetin maksimikoon siinä tapauksessa, että kokoa ei ole annettu rakentajassa (tai tarkemmin sanoen muuttujan SizingByLayout arvo on true). Olio ei siis automaattisesti kasva tätä isommaksi.
internal virtual void Draw (Matrix parentTransformation, Matrix transformation)
 Kutsutaan, kun olio piirretään.
internal virtual void DrawChildObjects (ref Matrix parentTransformation, ref Matrix childTransformation)

Ominaisuudet

Widget Parent [get, set]
 Olio, jonka lapsiolio tämä olio on. Jos null, olio ei ole minkään olion lapsiolio.
ListenContext ControlContext [get]
virtual Sizing HorizontalSizing [get, set]
 Koon asettaminen vaakasuunnassa, kun olio on asettelijan sisällä.
virtual Sizing VerticalSizing [get, set]
 Koon asettaminen pystysuunnassa, kun olio on asettelijan sisällä.
virtual Vector PreferredSize [get, set]
 Koko, jota oliolla tulisi olla asettelijan sisällä. Todellinen koko voi olla pienempi, jos tilaa ei ole tarpeeksi.
bool SizingByLayout [get, set]
ILayout Layout [get, set]
 Asettelija lapsiolioille. Asettaa lapsiolioiden koon sekä paikan.
object Tag [get, set]
 Vapaasti asetettava muuttuja.
TimeSpan CreationTime [get, set]
 Olion luomisaika.
TimeSpan Lifetime [get]
 Olion elinaika. Lasketaan siitä lähtien, kun olio luodaan.
TimeSpan MaximumLifetime [get, set]
 Olion suurin mahdollinen elinaika. Kun Lifetime on suurempi kuin tämä, olio kuolee.
virtual Vector Size [get, set]
 Olion koko pelimaailmassa. Kertoo olion äärirajat, ei muotoa.
double Width [get, set]
 Olion leveys (X-suunnassa, leveimmässä kohdassa).
double Height [get, set]
 Olion korkeus (Y-suunnassa, korkeimmassa kohdassa).
virtual Vector Position [get, set]
 Olion paikka. Jos olio on jonkun toisen peliolion lapsi, paikka on suhteessa tämän vanhempaan (Parent). Muuten paikka on paikka pelimaailmassa.
Vector AbsolutePosition [get]
 Olion absoluuttinen paikka pelimaailmassa. Jos olio ei ole minkään toisen peliolion lapsiolio, tämä on sama kuin Position.
Angle AbsoluteAngle [get]
 Olion absoluuttinen kulma pelimaailmassa. Jos olio ei ole minkään toisen peliolion lapsiolio, tämä on sama kuin Angle.
double Left [get, set]
 Olion vasemman reunan x-koordinaatti.
double Right [get, set]
 Olion oikean reunan x-koordinaatti.
double Top [get, set]
 Olion yläreunan y-koordinaatti.
double Bottom [get, set]
 Olion alareunan y-koordinaatti.
double X [get, set]
 Olion paikan X-koordinaatti.
double Y [get, set]
 Olion paikan Y-koordinaatti.
virtual Angle Angle [get, set]
 Olion kulma. Nolla = osoittaa oikealle.
Animation Animation [get, set]
 Animaatio. Voi olla null, jolloin piirretään vain väri.
virtual Image Image [get, set]
 Olion kuva. Voi olla null, jolloin piirretään vain väri.
virtual Color Color [get, set]
 Väri, jonka värisenä olio piirretään, jos tekstuuria ei ole määritelty.
Color BorderColor [get, set]
 Reunojen väri.
bool TextureFillsShape [get, set]
 Määrittää, täyttääkö tekstuuri olion muodon jos olio on suurempi kuin sille määrätty tekstuuri.
virtual Shape Shape [get, set]
 Olion muoto.
Game Game [get, set]
 Peli, johon olio on lisätty. null, jos oliota ei ole lisätty peliin.
bool Visible [get, set]
 Piirretäänkö olio ruudulle.
bool IsModal [get, set]
 Jos true, pelin sekä ikkunan alla olevien widgettien ohjaimet eivät ole käytössä kun ikkuna on näkyvissä.
bool IsAddedToGame [get]
 Onko olio lisätty peliin.
bool IsDestroyed [get]
 Onko olio tuhottu.

Tapahtumat

Action AddedToGame
 Tapahtuu, kun olio lisätään peliin.
Action RemovedFromGame
 Tapahtuu, kun olio poistetaan pelistä.
Action Destroyed
 Tapahtuu, kun olio tuhotaan.

Yksityiskohtainen selite

Käyttöliittymän komponentti. Samankaltainen kuin GameObject, mutta toimii vain ruutukoordinaateissa.


Rakentajien & purkajien dokumentaatio

Widget ( double  width,
double  height 
) [inline]

Alustaa uuden widgetin.

Parametrit:
widthLeveys.
heightKorkeus.
Widget ( double  width,
double  height,
Shape  shape 
) [inline]

Alustaa uuden widgetin.

Parametrit:
widthLeveys.
heightKorkeus.
shapeMuoto.

Jäsenfunktioiden dokumentaatio

void Add ( Widget  childObject) [inline]

Lisää annetun peliolion tämän olion lapseksi. Lapsiolio liikkuu tämän olion mukana, ja sen paikka ja kulma ilmaistaan suhteessa tähän olioon.

virtual void Destroy ( ) [inline, virtual]

Tuhoaa olion. Tuhottu olio poistuu pelistä.

Toteuttaa luokan Destroyable.

Uudelleentoteutetaan luokassa InputBox.

internal virtual void Draw ( Matrix  parentTransformation,
Matrix  transformation 
) [inline, protected, virtual]

Kutsutaan, kun olio piirretään.

Uudelleentoteutetaan luokissa Background, BarGauge, InputBox, Label, MessageDisplay ja PushButton.

virtual Vector GetMaximumSize ( ) [inline, protected, virtual]

Antaa widgetin maksimikoon siinä tapauksessa, että kokoa ei ole annettu rakentajassa (tai tarkemmin sanoen muuttujan SizingByLayout arvo on true). Olio ei siis automaattisesti kasva tätä isommaksi.

Palauttaa:

Uudelleentoteutetaan luokassa Window.

bool IsInside ( Vector  point) [inline]

Onko piste p tämän widgetin sisäpuolella.

internal void NotifyParentAboutChangedSizingAttributes ( ) [inline, protected]

Should be called whenever properties that might affect layouts are changed.

void RefreshLayout ( ) [inline]

Päivittää lapsiolioiden paikat ja koot, jos widgetille on asetettu asettelija. Tätä metodia EI yleensä tarvitse kutsua itse, sillä asettelija päivitetään automaattisesti jokaisella framella. Tämä metodi on tarpeellinen esim. silloin, kun widgetille on lisätty lapsiolioita (tai muutettu niiden ominaisuuksia) ja niiden paikat tarvitsee päivittää välittömästi lisäyksen jälkeen. Silloinkin tätä tarvitsee kutsua vain kerran, viimeisimmän muutoksen jälkeen.

void Remove ( Widget  childObject) [inline]

Poistaa lapsiolion, mutta ei tuhoa sitä.

virtual void Update ( Time  time) [inline, virtual]

Widgetin päivitys.

Parametrit:
timePeliaika.

Uudelleentoteutetaan luokassa InputBox.


Jäsendatan dokumentaatio

Vector TextureWrapSize = new Vector( 1.0, 1.0 )

Määrittää kuinka moneen kertaan kuva piirretään. Esimerkiksi (3.0, 2.0) piirtää kuvan 3 kertaa vaakasuunnassa ja 2 kertaa pystysuunnassa.


Ominaisuuksien dokumentaatio

Angle AbsoluteAngle [get]

Olion absoluuttinen kulma pelimaailmassa. Jos olio ei ole minkään toisen peliolion lapsiolio, tämä on sama kuin Angle.

Vector AbsolutePosition [get]

Olion absoluuttinen paikka pelimaailmassa. Jos olio ei ole minkään toisen peliolion lapsiolio, tämä on sama kuin Position.

virtual Angle Angle [get, set]

Olion kulma. Nolla = osoittaa oikealle.

Animation Animation [get, set]

Animaatio. Voi olla null, jolloin piirretään vain väri.

Color BorderColor [get, set]

Reunojen väri.

double Bottom [get, set]

Olion alareunan y-koordinaatti.

virtual Color Color [get, set]

Väri, jonka värisenä olio piirretään, jos tekstuuria ei ole määritelty.

Uudelleentoteutetaan luokissa CustomQueryWindow< W >, MessageWindow, MultiSelectWindow, PushButton ja Window.

TimeSpan CreationTime [get, set]

Olion luomisaika.

Game Game [get, set]

Peli, johon olio on lisätty. null, jos oliota ei ole lisätty peliin.

double Height [get, set]

Olion korkeus (Y-suunnassa, korkeimmassa kohdassa).

virtual Sizing HorizontalSizing [get, set]

Koon asettaminen vaakasuunnassa, kun olio on asettelijan sisällä.

virtual Image Image [get, set]

Olion kuva. Voi olla null, jolloin piirretään vain väri.

Uudelleentoteutetaan luokassa Background.

bool IsAddedToGame [get]

Onko olio lisätty peliin.

bool IsDestroyed [get]

Onko olio tuhottu.

Palauttaa:

Toteuttaa luokan Destroyable.

bool IsModal [get, set]

Jos true, pelin sekä ikkunan alla olevien widgettien ohjaimet eivät ole käytössä kun ikkuna on näkyvissä.

ILayout Layout [get, set]

Asettelija lapsiolioille. Asettaa lapsiolioiden koon sekä paikan.

double Left [get, set]

Olion vasemman reunan x-koordinaatti.

TimeSpan Lifetime [get]

Olion elinaika. Lasketaan siitä lähtien, kun olio luodaan.

TimeSpan MaximumLifetime [get, set]

Olion suurin mahdollinen elinaika. Kun Lifetime on suurempi kuin tämä, olio kuolee.

Widget Parent [get, set]

Olio, jonka lapsiolio tämä olio on. Jos null, olio ei ole minkään olion lapsiolio.

virtual Vector Position [get, set]

Olion paikka. Jos olio on jonkun toisen peliolion lapsi, paikka on suhteessa tämän vanhempaan (Parent). Muuten paikka on paikka pelimaailmassa.

Uudelleentoteutetaan luokassa ScoreItemWidget.

virtual Vector PreferredSize [get, set]

Koko, jota oliolla tulisi olla asettelijan sisällä. Todellinen koko voi olla pienempi, jos tilaa ei ole tarpeeksi.

Uudelleentoteutetaan luokassa InputBox.

double Right [get, set]

Olion oikean reunan x-koordinaatti.

virtual Shape Shape [get, set]

Olion muoto.

virtual Vector Size [get, set]

Olion koko pelimaailmassa. Kertoo olion äärirajat, ei muotoa.

Uudelleentoteutetaan luokissa InputBox, Label ja PushButton.

object Tag [get, set]

Vapaasti asetettava muuttuja.

bool TextureFillsShape [get, set]

Määrittää, täyttääkö tekstuuri olion muodon jos olio on suurempi kuin sille määrätty tekstuuri.

double Top [get, set]

Olion yläreunan y-koordinaatti.

virtual Sizing VerticalSizing [get, set]

Koon asettaminen pystysuunnassa, kun olio on asettelijan sisällä.

bool Visible [get, set]

Piirretäänkö olio ruudulle.

double Width [get, set]

Olion leveys (X-suunnassa, leveimmässä kohdassa).

double X [get, set]

Olion paikan X-koordinaatti.

double Y [get, set]

Olion paikan Y-koordinaatti.


Tapahtumien dokumentaatio

Action AddedToGame

Tapahtuu, kun olio lisätään peliin.

Action Destroyed

Tapahtuu, kun olio tuhotaan.

Toteuttaa luokan Destroyable.

Action RemovedFromGame

Tapahtuu, kun olio poistetaan pelistä.


Dokumentaatio tälle luokalle luotiin seuraavasta tiedostosta:
 Kaikki Luokat Nimiavaruudet Funktiot Muuttujat Luettelotyypit Ominaisuudet Tapahtumat