Jypeli 4
The simple game programming library
|
Käyttöliittymän komponentti. Samankaltainen kuin GameObject
, mutta toimii vain ruutukoordinaateissa.
Lisää...
Julkiset jäsenfunktiot | |
Widget (ILayout layout) | |
Widget (Animation animation) | |
Widget (double width, double height) | |
Alustaa uuden widgetin. | |
Widget (double width, double height, Shape shape) | |
Alustaa uuden widgetin. | |
bool | IsInside (Vector point) |
Onko piste p tämän widgetin sisäpuolella. | |
void | Add (Widget childObject) |
Lisää annetun peliolion tämän olion lapseksi. Lapsiolio liikkuu tämän olion mukana, ja sen paikka ja kulma ilmaistaan suhteessa tähän olioon. | |
void | Remove (Widget childObject) |
Poistaa lapsiolion, mutta ei tuhoa sitä. | |
virtual void | Clear () |
void | RefreshLayout () |
Päivittää lapsiolioiden paikat ja koot, jos widgetille on asetettu asettelija. Tätä metodia EI yleensä tarvitse kutsua itse, sillä asettelija päivitetään automaattisesti jokaisella framella. Tämä metodi on tarpeellinen esim. silloin, kun widgetille on lisätty lapsiolioita (tai muutettu niiden ominaisuuksia) ja niiden paikat tarvitsee päivittää välittömästi lisäyksen jälkeen. Silloinkin tätä tarvitsee kutsua vain kerran, viimeisimmän muutoksen jälkeen. | |
virtual void | Destroy () |
Tuhoaa olion. Tuhottu olio poistuu pelistä. | |
void | Dispose () |
virtual void | Update (Time time) |
Widgetin päivitys. | |
Julkiset attribuutit | |
Vector | TextureWrapSize = new Vector( 1.0, 1.0 ) |
Määrittää kuinka moneen kertaan kuva piirretään. Esimerkiksi (3.0, 2.0) piirtää kuvan 3 kertaa vaakasuunnassa ja 2 kertaa pystysuunnassa. | |
Suojatut jäsenfunktiot | |
internal void | NotifyParentAboutChangedSizingAttributes () |
Should be called whenever properties that might affect layouts are changed. | |
virtual Vector | GetMaximumSize () |
Antaa widgetin maksimikoon siinä tapauksessa, että kokoa ei ole annettu rakentajassa (tai tarkemmin sanoen muuttujan SizingByLayout arvo on true ). Olio ei siis automaattisesti kasva tätä isommaksi. | |
internal virtual void | Draw (Matrix parentTransformation, Matrix transformation) |
Kutsutaan, kun olio piirretään. | |
internal virtual void | DrawChildObjects (ref Matrix parentTransformation, ref Matrix childTransformation) |
Ominaisuudet | |
Widget | Parent [get, set] |
Olio, jonka lapsiolio tämä olio on. Jos null , olio ei ole minkään olion lapsiolio. | |
ListenContext | ControlContext [get] |
virtual Sizing | HorizontalSizing [get, set] |
Koon asettaminen vaakasuunnassa, kun olio on asettelijan sisällä. | |
virtual Sizing | VerticalSizing [get, set] |
Koon asettaminen pystysuunnassa, kun olio on asettelijan sisällä. | |
virtual Vector | PreferredSize [get, set] |
Koko, jota oliolla tulisi olla asettelijan sisällä. Todellinen koko voi olla pienempi, jos tilaa ei ole tarpeeksi. | |
bool | SizingByLayout [get, set] |
ILayout | Layout [get, set] |
Asettelija lapsiolioille. Asettaa lapsiolioiden koon sekä paikan. | |
object | Tag [get, set] |
Vapaasti asetettava muuttuja. | |
TimeSpan | CreationTime [get, set] |
Olion luomisaika. | |
TimeSpan | Lifetime [get] |
Olion elinaika. Lasketaan siitä lähtien, kun olio luodaan. | |
TimeSpan | MaximumLifetime [get, set] |
Olion suurin mahdollinen elinaika. Kun Lifetime on suurempi kuin tämä, olio kuolee. | |
virtual Vector | Size [get, set] |
Olion koko pelimaailmassa. Kertoo olion äärirajat, ei muotoa. | |
double | Width [get, set] |
Olion leveys (X-suunnassa, leveimmässä kohdassa). | |
double | Height [get, set] |
Olion korkeus (Y-suunnassa, korkeimmassa kohdassa). | |
virtual Vector | Position [get, set] |
Olion paikka. Jos olio on jonkun toisen peliolion lapsi, paikka on suhteessa tämän vanhempaan (Parent ). Muuten paikka on paikka pelimaailmassa. | |
Vector | AbsolutePosition [get] |
Olion absoluuttinen paikka pelimaailmassa. Jos olio ei ole minkään toisen peliolion lapsiolio, tämä on sama kuin Position . | |
Angle | AbsoluteAngle [get] |
Olion absoluuttinen kulma pelimaailmassa. Jos olio ei ole minkään toisen peliolion lapsiolio, tämä on sama kuin Angle . | |
double | Left [get, set] |
Olion vasemman reunan x-koordinaatti. | |
double | Right [get, set] |
Olion oikean reunan x-koordinaatti. | |
double | Top [get, set] |
Olion yläreunan y-koordinaatti. | |
double | Bottom [get, set] |
Olion alareunan y-koordinaatti. | |
double | X [get, set] |
Olion paikan X-koordinaatti. | |
double | Y [get, set] |
Olion paikan Y-koordinaatti. | |
virtual Angle | Angle [get, set] |
Olion kulma. Nolla = osoittaa oikealle. | |
Animation | Animation [get, set] |
Animaatio. Voi olla null , jolloin piirretään vain väri. | |
virtual Image | Image [get, set] |
Olion kuva. Voi olla null , jolloin piirretään vain väri. | |
virtual Color | Color [get, set] |
Väri, jonka värisenä olio piirretään, jos tekstuuria ei ole määritelty. | |
Color | BorderColor [get, set] |
Reunojen väri. | |
bool | TextureFillsShape [get, set] |
Määrittää, täyttääkö tekstuuri olion muodon jos olio on suurempi kuin sille määrätty tekstuuri. | |
virtual Shape | Shape [get, set] |
Olion muoto. | |
Game | Game [get, set] |
Peli, johon olio on lisätty. null , jos oliota ei ole lisätty peliin. | |
bool | Visible [get, set] |
Piirretäänkö olio ruudulle. | |
bool | IsModal [get, set] |
Jos true , pelin sekä ikkunan alla olevien widgettien ohjaimet eivät ole käytössä kun ikkuna on näkyvissä. | |
bool | IsAddedToGame [get] |
Onko olio lisätty peliin. | |
bool | IsDestroyed [get] |
Onko olio tuhottu. | |
Tapahtumat | |
Action | AddedToGame |
Tapahtuu, kun olio lisätään peliin. | |
Action | RemovedFromGame |
Tapahtuu, kun olio poistetaan pelistä. | |
Action | Destroyed |
Tapahtuu, kun olio tuhotaan. |
Käyttöliittymän komponentti. Samankaltainen kuin GameObject
, mutta toimii vain ruutukoordinaateissa.
Widget | ( | double | width, |
double | height | ||
) | [inline] |
Alustaa uuden widgetin.
width | Leveys. |
height | Korkeus. |
Alustaa uuden widgetin.
width | Leveys. |
height | Korkeus. |
shape | Muoto. |
void Add | ( | Widget | childObject | ) | [inline] |
Lisää annetun peliolion tämän olion lapseksi. Lapsiolio liikkuu tämän olion mukana, ja sen paikka ja kulma ilmaistaan suhteessa tähän olioon.
virtual void Destroy | ( | ) | [inline, virtual] |
Tuhoaa olion. Tuhottu olio poistuu pelistä.
Toteuttaa luokan Destroyable.
Uudelleentoteutetaan luokassa InputBox.
internal virtual void Draw | ( | Matrix | parentTransformation, |
Matrix | transformation | ||
) | [inline, protected, virtual] |
Kutsutaan, kun olio piirretään.
Uudelleentoteutetaan luokissa Background, BarGauge, InputBox, Label, MessageDisplay ja PushButton.
virtual Vector GetMaximumSize | ( | ) | [inline, protected, virtual] |
Antaa widgetin maksimikoon siinä tapauksessa, että kokoa ei ole annettu rakentajassa (tai tarkemmin sanoen muuttujan SizingByLayout
arvo on true
). Olio ei siis automaattisesti kasva tätä isommaksi.
Uudelleentoteutetaan luokassa Window.
bool IsInside | ( | Vector | point | ) | [inline] |
Onko piste p
tämän widgetin sisäpuolella.
internal void NotifyParentAboutChangedSizingAttributes | ( | ) | [inline, protected] |
Should be called whenever properties that might affect layouts are changed.
void RefreshLayout | ( | ) | [inline] |
Päivittää lapsiolioiden paikat ja koot, jos widgetille on asetettu asettelija. Tätä metodia EI yleensä tarvitse kutsua itse, sillä asettelija päivitetään automaattisesti jokaisella framella. Tämä metodi on tarpeellinen esim. silloin, kun widgetille on lisätty lapsiolioita (tai muutettu niiden ominaisuuksia) ja niiden paikat tarvitsee päivittää välittömästi lisäyksen jälkeen. Silloinkin tätä tarvitsee kutsua vain kerran, viimeisimmän muutoksen jälkeen.
void Remove | ( | Widget | childObject | ) | [inline] |
Poistaa lapsiolion, mutta ei tuhoa sitä.
virtual void Update | ( | Time | time | ) | [inline, virtual] |
Vector TextureWrapSize = new Vector( 1.0, 1.0 ) |
Määrittää kuinka moneen kertaan kuva piirretään. Esimerkiksi (3.0, 2.0) piirtää kuvan 3 kertaa vaakasuunnassa ja 2 kertaa pystysuunnassa.
Angle AbsoluteAngle [get] |
Olion absoluuttinen kulma pelimaailmassa. Jos olio ei ole minkään toisen peliolion lapsiolio, tämä on sama kuin Angle
.
Vector AbsolutePosition [get] |
Olion absoluuttinen paikka pelimaailmassa. Jos olio ei ole minkään toisen peliolion lapsiolio, tämä on sama kuin Position
.
Color BorderColor [get, set] |
Reunojen väri.
double Bottom [get, set] |
Olion alareunan y-koordinaatti.
Väri, jonka värisenä olio piirretään, jos tekstuuria ei ole määritelty.
Uudelleentoteutetaan luokissa CustomQueryWindow< W >, MessageWindow, MultiSelectWindow, PushButton ja Window.
TimeSpan CreationTime [get, set] |
Olion luomisaika.
double Height [get, set] |
Olion korkeus (Y-suunnassa, korkeimmassa kohdassa).
virtual Sizing HorizontalSizing [get, set] |
Koon asettaminen vaakasuunnassa, kun olio on asettelijan sisällä.
Olion kuva. Voi olla null
, jolloin piirretään vain väri.
Uudelleentoteutetaan luokassa Background.
bool IsAddedToGame [get] |
Onko olio lisätty peliin.
bool IsDestroyed [get] |
bool IsModal [get, set] |
Jos true
, pelin sekä ikkunan alla olevien widgettien ohjaimet eivät ole käytössä kun ikkuna on näkyvissä.
ILayout Layout [get, set] |
Asettelija lapsiolioille. Asettaa lapsiolioiden koon sekä paikan.
double Left [get, set] |
Olion vasemman reunan x-koordinaatti.
TimeSpan Lifetime [get] |
Olion elinaika. Lasketaan siitä lähtien, kun olio luodaan.
TimeSpan MaximumLifetime [get, set] |
Olion suurin mahdollinen elinaika. Kun Lifetime
on suurempi kuin tämä, olio kuolee.
Widget Parent [get, set] |
Olio, jonka lapsiolio tämä olio on. Jos null
, olio ei ole minkään olion lapsiolio.
virtual Vector Position [get, set] |
Olion paikka. Jos olio on jonkun toisen peliolion lapsi, paikka on suhteessa tämän vanhempaan (Parent
). Muuten paikka on paikka pelimaailmassa.
Uudelleentoteutetaan luokassa ScoreItemWidget.
virtual Vector PreferredSize [get, set] |
Koko, jota oliolla tulisi olla asettelijan sisällä. Todellinen koko voi olla pienempi, jos tilaa ei ole tarpeeksi.
Uudelleentoteutetaan luokassa InputBox.
double Right [get, set] |
Olion oikean reunan x-koordinaatti.
virtual Vector Size [get, set] |
Olion koko pelimaailmassa. Kertoo olion äärirajat, ei muotoa.
Uudelleentoteutetaan luokissa InputBox, Label ja PushButton.
object Tag [get, set] |
Vapaasti asetettava muuttuja.
bool TextureFillsShape [get, set] |
Määrittää, täyttääkö tekstuuri olion muodon jos olio on suurempi kuin sille määrätty tekstuuri.
double Top [get, set] |
Olion yläreunan y-koordinaatti.
virtual Sizing VerticalSizing [get, set] |
Koon asettaminen pystysuunnassa, kun olio on asettelijan sisällä.
bool Visible [get, set] |
Piirretäänkö olio ruudulle.
double Width [get, set] |
Olion leveys (X-suunnassa, leveimmässä kohdassa).
double X [get, set] |
Olion paikan X-koordinaatti.
double Y [get, set] |
Olion paikan Y-koordinaatti.
Action AddedToGame |
Tapahtuu, kun olio lisätään peliin.
Action Destroyed |
Tapahtuu, kun olio tuhotaan.
Toteuttaa luokan Destroyable.
Action RemovedFromGame |
Tapahtuu, kun olio poistetaan pelistä.