Kurssilla käydään läpi lähestymistapoja, joilla ihminen voidaan ja tulee huomioida tietojärjestelmiä ja muita teknologioita suunniteltaessa. Kurssilla käsitellään lisäksi käyttöliittymien visuaalista suunnittelua, toteutusta ja testausta käyttäjälähtöisestä näkökulmasta. Käyttöliittymäsuunnittelua lähestytään ihminen-teknologia-vuorovaikutuksen teorian, käytettävyystutkimuksen menetelmien ja visuaalisen suunnittelun näkökulmista, joita havainnollistetaan käytännön esimerkkien avulla. Polkuavaimen kurssin videoluentoihin saat kurssin alussa sähköpostilistan kautta.
To 9.1. | 14:15 - 16:00 | Luento 1 (kalvot / video) | Auditorio 3 | Aloitusluento (kurssirakenne & harjoitustyöohjeistus) | Taipalus |
Ti 14.1. | 08:15 - 10:00 | Luento 2 (kalvot / video) | Auditorio 3 | Teknologian inhimillisen dimension suunnitteleminen | Pertti Saariluoma |
Ti 14.1. | Jokaisella on harjoitustyöryhmä | - | To 16.1. | 14:15 - 16:00 | Luento 3 (kalvot / video) | Auditorio 3 | Visuaalinen suunnittelu ihmisen ja teknologian vuorovaikutuksessa | Johanna Silvennoinen |
Ti 21.1. | 08:15 - 10:00 | Luento 4 (kalvot / video) | Auditorio 3 | Ihmisen ja teknologian vuorovaikutuksen paradigmat | Jussi Jokinen |
To 23.1. | 14:15 - 16:00 | Luento 5 (kalvot / video) | Auditorio 3 | User experience | Rebekah Rousi | Ti 28.1. | 08:15 - 10:00 | Luento 6 (kalvot / video) | Auditorio 3 | Visuaalinen käyttöliittymäsuunnittelu | Johanna Silvennoinen |
To 30.1. | 14:15 - 16:00 | Luento 7 (kalvot / video) | Auditorio 3 | Brändin vaikutukset käyttäjäkokemukseen | Piia Perälä |
Ma 3.2. | 10:15 - 12:00 | Demo 1: ryhmä 1 | Sovjet, Finland, Mountains, Lakes | Käyttöliittymäsuunnittelun työkalut | Haapasaari/Leppänen/Pajula |
Ma 3.2. | 12:15 - 14:00 | Demo 1: ryhmä 2 | Sovjet, Finland, Mountains, Lakes | Käyttöliittymäsuunnittelun työkalut | Haapasaari/Leppänen/Pajula |
Ma 3.2. | 14:15 - 16:00 | Demo 1: ryhmä 3 | Sovjet, Finland, Mountains, Lakes | Käyttöliittymäsuunnittelun työkalut | Haapasaari/Leppänen/Pajula |
Ti 4.2. | 08:15 - 10:00 | Luento 8 (kalvot / video) | Auditorio 3 | Käyttäjänäkökulma teollisessa tuotekehityksessä | Jussi Jokinen |
To 6.2. | 14:15 - 16:00 | Luento 9 (kalvot / video) | Auditorio 3 | Käyttäjälähtöinen ohjelmistokehitys- ja testaus | Hannakaisa Isomäki |
To 6.2. | Käyttöliittymän uusien ja vanhojen toimintapolkujen palautus Moodleen | - | |||
Ti 11.2. | 08:15 - 10:00 | Luento 10 (kalvot / video) | Auditorio 3 | Heuristinen arviointi | Päivi Majaranta |
To 13.2. | 14:15 - 16:00 | Luento 11 (kalvot / video) | Auditorio 3 | Käyttöliittymäsuunnitelmien läpikäynti | Johanna Silvennoinen |
Ma 17.2. | 10:15 - 12:00 | Demo 2: ryhmä 1 | Sovjet, Finland, Mountains, Lakes | Vertaisarviointi | Haapasaari/Leppänen/Pajula |
Ma 17.2. | 12:15 - 14:00 | Demo 2: ryhmä 2 | Sovjet, Finland, Mountains, Lakes | Vertaisarviointi | Haapasaari/Leppänen/Pajula |
Ma 17.2. | 14:15 - 16:00 | Demo 2: ryhmä 3 | Sovjet, Finland, Mountains, Lakes | Vertaisarviointi | Haapasaari/Leppänen/Pajula |
Ti 18.2. | 08:15 - 10:00 | Luento 12 (kalvot / v1 v2) | Auditorio 3 | Arvolähtöinen osallistava ohjelmistosuunnittelu | Ari Tuhkala |
Ti 18.2. | Vertaisarvioinnin palautus Moodleen | - | |||
To 20.2. | 14:15 - 16:00 | Luento 13 (kalvot / video) | Auditorio 3 | Käyttöliittymäsuunnittelu turvallisuuskriittisissä kohteissa | Tuomo Kujala |
Ti 25.2. | 08:15 - 10:00 | Luento 14 (kalvot / video) | Auditorio 3 | Käyttäjän psykologia | Pertti Saariluoma |
Ma 2.3. | 10:15 - 12:00 | Demo 3: ryhmä 1 | Sovjet, Finland, Mountains, Lakes | Harjoitustyön viimeistely | Haapasaari/Leppänen/Pajula |
Ma 2.3. | 12:15 - 14:00 | Demo 3: ryhmä 2 | Sovjet, Finland, Mountains, Lakes | Harjoitustyön viimeistely | Haapasaari/Leppänen/Pajula |
Ma 2.3. | 14:15 - 16:00 | Demo 3: ryhmä 3 | Sovjet, Finland, Mountains, Lakes | Harjoitustyön viimeistely | Haapasaari/Leppänen/Pajula |
To 5.3. | Harjoitustyön JA oppimispäiväkirjan palautus Moodleen | - |
ITKY100-kurssi
Kurssin sisältö vastaa ITKA112 Käyttäjälähtöinen sovelluskehitys ja TJTA103 Ihminen ja tietojärjestelmä -kurssien sisältöjä. Opiskelijat, jotka ovat suorittaneet kummatkin kurssit tai toisen kursseista, eivät siten voi saada opintopisteitä tästä kurssista.
Suoritustapana toimii harjoitustyö, joka tehdään 2-3 hengen ryhmissä. Harjoitustyönä toteutetaan argumentointipohjaisesti käyttöliittymän suunnittelua tai uudelleensuunnittelua perustellen suunnitteluratkaisut tieteelliseen tietoon ja luennolla esiteltyihin sisältöihin. Harjoitustyön tekemisen tueksi järjestetään demotilaisuuksia, joissa tehdään visuaalista käyttöliittymäsuunnittelua, heuristista vertaisarviointia sekä argumentointipohjaista kirjoittamista. Lisäksi jokainen kurssilainen kirjoittaa oppimispäiväkirjaa. Harjoitustyö tulee raportoida kirjallisesti luennoilla käsiteltyjen näkökulmien mukaisesti. Ydin harjoitustyön kirjoittamisessa on perustella tehdyt suunnitteluratkaisut tieteelliseen tietoon pohjautuen, ottaen huomioon ihmisen kognitiiviset ja affektiiviset kyvyt ja kokemukset teknologiavuorovaikutuksessa. Kurssin voi suorittaa myös etänä.
Luennot esitetään aikataulun mukaisesti videoluentoina luentosalissa. Ne voi katsoa myös omalla ajalla. Lisäksi kurssilla on demotilaisuuksia, joissa tuetaan harjoitustyön tekemistä. Kurssiin liittyy myös kirjallista materiaalia harjoitustyön tekemisen tueksi.
Kurssin laskennallinen työmäärä (5 op): 28 tuntia luentojen seuraamista + 6 tuntia demoissa työskentelyä + 20 tuntia kirjalliseen materiaaliin perehtymistä + 80 tuntia harjoitustyön tekemiseen sisältäen oppimispäiväkirjan laatimisen
Harjoitustyö eri osa-alueineen toteutetaan 2 tai 3 hengen ryhmissä ja palautetaan kirjallisena raporttina Moodleen pdf-tiedostona. Yksilötöitä tai yli 3 hengen harjoitustöitä ei arvostella. Lisäksi jokainen ryhmän jäsen täyttää kurssin aikana kurssipäiväkirjaa, jotka nekin palautetaan Moodleen. Mallipohjat kurssipäiväkirjalle ja harjoitustyölle löytyvät materiaaleista.
Valitkaa mielestänne parannusta vaativa käyttöliittymä. Havainnollistakaa käyttöliittymän yhden toiminnon suoritus toiminto- eli kuvapolkuna (esimerkki kuvapolusta). Tarkoitus on tuoda esille kuva kuvalta kuinka toiminto tapahtuu eri toimintovaiheissa. Uudelleensuunnitelkaa toiminto, ja kuvatkaa uusi käyttöliittymä kuvapolkuna. Muistakaa perustella tekemänne suunnitteluratkaisut harjoitustyössänne tutkimustietoon nojautuen. Kuvapolussa tulee olla vähintää kolme kuvaa aikaisemmasta käyttöliittymästä ja kolme kuvaa uudelleensuunnitellusta käyttöliittymästä. Analysoikaa parannusta vaativat kohdat valitsemallanne tavalla. Toteuttakaa yhteen toimintoon perustuen käyttöliittymän uudelleen suunnittelu kurssilla esitettyjen asioiden näkökulmasta (musta tuntuu ei riitä). Lähtökohtana on suunnitteluratkaisujen perustelu aikaisempaan tutkimukseen viitaten. Havainnollistakaa uudelleen suunniteltu toiminto kuvapolkuna. Kuvapolussa tulee olla vähintään 3 kuvaa.
Palauttakaa käyttöliittymäkuvat vanhasta toimintopolusta sekä uudelleen suunnittelemastanne toiminnosta Moodleen niille tarkoitettuun palautuslaatikkoon pdf-muodossa.
Lisäksi voi lisätä työvaihekuvia havainnollistaakseen suunnitteluprosessia.
Tehkää toisen ryhmän käyttöliittymästä arviointi joko itsenäisesti tai demoissa. Saatte toisen ryhmän tuotoksen kurssin opettajalta yllä esitetyn aikataulun mukaisesti. Palauttakaa tekemänne vertaisarviointi Moodleen niille tarkoitettuun palautuslaatikkoon pdf-muodossa. Valitkaa saamastanne arvioinnista muutokset (vähintään 3), joihin otatte kantaa, eli perustelette lähdekirjallisuuden avulla muutoksen puolesta tai muutosta vastaan, ja raportoikaa se harjoitustyöraportissa. Perustelkaa valintanne luennoilla esitettyihin asioihin perustuen. Lisätkää saamanne vertaisarviointi harjoitustyöraporttiin liitteeksi.
Valitkaa saamastanne toisen ryhmän arvioinnista muutokset (vähintään 3), joihin otatte kantaa, eli perustelette lähdekirjallisuuden avulla muutoksen puolesta tai muutosta vastaan, ja raportoikaa se harjoitustyöraportissa. Perustelkaa valintanne luennoilla esitettyihin asioihin perustuen. Lisätkää saamanne vertaisarviointi harjoitustyöraporttiin liitteeksi.
Harjoitustyö on raportti, jossa kuvataan, pohditaan tai selitetään jotakin ilmiötä tiiviisti pohjautuen lähdekirjallisuuteen. Harjoitustyössä pyritään käsittelemään aihetta johdonmukaisesti valitusta näkökulmasta lähdekirjallisuutta tiivistäen sekä viitaten tieteellisiin lähteisiin (kuten tieteelliset journal-julkaisut ja konferenssipaperit). Lähteistä tulee löytää ydinasia käsiteltävän näkökulman suhteen, sekä lähteiden avulla tulee löytyä käyttöliittymäsuunnittelussa tehtyjen muutoksien perustelut.
Harjoitustyön tekstiosa jakautuu otsakkeisiin ja alaotsakkeisiin. Lopetus eli johtopäätökset on kooste keskeisistä johtopäätöksistä. Tässä yhteydessä voidaan käsitellä myös esitetyn asian käytännöllistä merkitystä ja viimeistään tässä osassa kirjoittaja tavallisesti tuo esiin omia näkemyksiään käsitellystä aiheesta, tutkimusten tuloksista ja ylipäätään argumenteista (väittämistä), joita harjoitustyössä on tuotu esiin.
Kiinnitä huomioita näihin: KIRJOITA AUKI sisällölliset teemat. RAJAA näkökulmasi. ESITTELE keskeiset käsitteet sopivassa yhteydessä. Opettele PROBLEMATISOIMAAN asioita. Toisin sanoen älä ota lukemaasi sellaisenaan äläkä tyydy vain toistamaan mitä lähteet sanovat, vaan pohdi lukemaasi omalta kannaltasi, esitä lukemallesi kysymyksiä ja yritä löytää niihin vastauksia. Tämä on asioiden kriittistä arviointia. Ennen muuta: ARGUMENTOI omien näkemystesi ja kysymyksenasettelujesi puolesta. Mitä argumentointi on? Se on ajatusten esittämistä ja niiden puolustamista ja perustelemista. Argumentointi on kaiken opiskeluun ja tutkimukseen liittyvän toiminnan ytimessä.
Asteikolla 1-5. Harjoitustyön arvioinnissa kiinnitetään huomiota siihen, miten
Demotilaisuudet tukevat harjoitustyön laatimisen eri vaiheita. Tilaisuuksiin osallistuminen on vapaaehtoista.
Videollinen ohjeistus harjoitustyön tekemiseen ja siinä käytettävistä tietokoneohjelmista
(mukana ohjeistusta Gimpin käyttöön)
Videollinen ohjeistus harjoitustyön tekemiseen ja siinä käytettävistä tietokoneohjelmista
(ilman ohjeistusta Gimpin käyttöön)
Kurssilla käytettävät mallipohjat ja ohjeistukset
Pääasiallisesti artikkeleita löydätte luentokalvojen lähdeluettelosta.
Tärkeitä kurssiaihetta käsitteleviä linkkejä
Kurssilla käytettävät mallipohjat ja ohjeistukset.
© 2017 Web design by Ari Tuhkala, All Rights Reserved. Modified from Blue App Template